Lyžařské areály na jihu Čech kontrolují lanové dráhy, vleky a další vybavení. Připravují sněžná děla a rozmisťují je na sjezdovky. Větší skiareály investovaly hlavně do zasněžovacího systému, aby byly co nejméně závislé na výkyvech počasí. Hochficht pořídil 18 sněžných děl, využívá k rozmístění sněhu na svahy i GPS v rolbách. Loňská zima podle skiareálů byla po dlouhých letech z pohledu sněhových srážek a počasí velmi špatná, což se samozřejmě projevilo na nižší návštěvnosti.
„Největší položkou byla investice do zlepšení a zkapacitnění zasněžovacího systému pro výrazně lepší podmínky na lyžování. Investice probíhala v řádech měsíců a stála v řádech statisíců korun,“ řekl mluvčí Skiareálu Lipno Jiří Gruntorád.
V loňské zimní sezoně navštívilo lipenský skiareál přibližně 55 000 lyžařů, to je zhruba o 20 procent méně než v předchozí. „Loňská zimní sezona byla kvůli velmi mírné zimě kratší. V měsících, kdy byly sněhové podmínky výborné, byla návštěvnost stejná, někdy vyšší než v předloňské sezoně. Za propad nemůže nezájem návštěvníků, ale přírodní podmínky, které nelze změnit,“ dodal Gruntorád.
Lyžařský areál Hochficht, který je na rakouské straně Šumavy, reagoval na slabé sněhové přeháňky v loňské zimní sezoně investováním okolo 30 milionů korun do systému umělého zasněžování. Pořídil dalších 18 sněžných děl, celkem jich má 160. „To znamená, že v případě mrazů stihneme zasněžit všechny sjezdovky ještě rychleji a kvalitněji než doposud. Počet mrazivých dní a nocí statisticky rok od roku klesá, proto je celkový výkon zasněžovacího systému klíčový,“ řekl za středisko Martin Řezáč.
Dále provozovatelé využívají GPS programy v rolbách, aby umělý sníh lépe rozprostřeli po sjezdovkách. „Ty doslova skenují reliéf svahu a měří v každé jeho části výšku sněhové vrstvy. To nám v konečném důsledku uspoří prostředky a energie na výrobu sněhu, protože zamezíme plýtvání sněhem, k čemuž i přes velmi kvalitní práci rolbařů v minulosti docházelo,“ dodal Řezáč.
Hochficht v loňské zimní sezóně navštívilo na 200 000 lyžařů, to je zhruba o třetinu méně než v předcházející sezóně.
„Loni se lyžovalo pouhých 92 dnů. To se projevilo na návštěvnosti přes 50 000, která byla přibližně o 40 procent nižší než sezona 2022 a 2023,“ řekl ředitel skiareálu Zadov Luděk Sáska. Před minulou sezonou koupili nádrž na zasněžování za 85 milionů korun. Letos investovali pět milionů korun do sněžných děl a čerpadel.
V lyžařském areálu Kvilda do nových technologií letos neinvestovali. „Návštěvnost v minulém roce byla i přesto, že jsme jako jediní na Šumavě dokázali lyžovat nepřetržitě celou zimu až do 15. března a měli svah v opravdu dobrém stavu, nižší přibližně o 40 procent, přijelo okolo 18.000 lidí. Je to dáno tím, že za počasím, které bylo, lyžaři na hory prostě nejedou,“ řekl provozní skiareálu Kvilda Richard Jirouš.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.