Už tento týden odstartuje 44. Rallye Český Krumlov a 5. New Energies Rallye. A Pavel Kacerovský plní hned dvě funkce. V takzvané „velké rallye“ plní roli hlavního pořadatele, u druhé je dokonce ředitelem. Má tak v posledních dnech dost napilno, ale přesto si udělal čas na rozhovor pro Budějckou Drbnu, kde několik let působil jako šéfredaktor.
Letošní ročník se opět pojede také na českobudějovickém výstavišti. V pátek i v sobotu budou moci diváci nahlédnout pod ruce mechaniků. V rámci doprovodného programu se mohou návštěvníci těšit také na drifterskou show. Co vše nám ale o letošním ročníku prozradil, se dozvíte v našem rozhovoru s tímto sympaťákem.
Pavle, kolik bude mít letošní Rallye Český Krumlov účastníků?
Počet účastníků je letos rekordní. A to jsme měli rekordní počet i v loňském roce. To se nám přihlásilo nejvíce posádek od roku 1989. Tohle číslo je letos překonané. Přihlášeno máme 93 soudobých vozidel, 39 historických a k tomu 10 rallye legend. K tomu se ještě pojede 5. ročník New Energies Rallye, který je zařazen do světového poháru pro alternativní energie. Tam je dalších 53 přihlášených. Nakonec bude startovat přes 200 vozidel.
Co si mají lidé představit pod pojmem New Energies Rallye?
Není to úplně klasická soutěž. Nejede se o nejrychlejší čas, ale podle pravidel rallye pravidelnosti. O výsledku tak nerozhoduje rychlost, ale co nejpřesnější průjezd testem. My účastníkům předem stanovíme průměrnou rychlost, kterou mají jet. A můžeme je kdekoliv na trati kontrolovat, jak rychle jedou. Pokud nedodržují průměr, tak je za to penalizujeme. Kdo má nakonec penalizací nejméně, vyhrává.
Jak vzniká trasa pro rallye a jak dlouho se připravuje? Je to tak, že hned po konci jednoho ročníku začínáte plánovat ten další?
Přesně tak. Organizace takhle velké sportovní akce zabere tisíce hodin práce, kdy se tým několika lidí věnuje prakticky všemu, čeho se rallye může dotýkat. Ať je to výběr trasy, organizace toho, co se bude dít na výstavišti nebo doprovodný program. Koordinujeme zhruba 500 lidí, kteří se na té akci podílí. Každý má své úkoly. Co se týká výběru trasy, tak ji tvoříme z osvědčených rychlostních zkoušek z minulých let, kdy průjezdy obcemi nebo určitými lokalitami jsou již tradicí. Na výběr jiných tras není ani moc možností. V některých obcích není bud rallye žádaná, nebo se daná silnice nachází třeba v chráněné krajinné oblasti. Je hodně těžké vybírat nové trasy, ale v letošním roce se nám podařilo domluvit s některými obcemi a městy, ve kterých se rallye nekonala, a pojede se tam tak letos poprvé. Máme novou rychlostní zkoušku u Velešína, která bude okruhová. Druhá bude u Rožmberka nad Vltavou.
Jaký má rozpočet Rallye Český Krumlov?
Pohybuje se v řádech milionů korun. My samozřejmě nemůžeme dopředu odhadnout, kolik bude stát letošní ročník. Částka, kterou potřebujeme k organizaci takové soutěže, se pohybuje mezi třemi až čtyřmi miliony korun.
V čem se bude letošní ročník lišit od těch minulých?
Hlavně budeme mít vzácnou návštěvu ze zahraničí. Do Českého Krumlova přijede na slavnostní zahájení New Energies Rallye Jean Todt, prezident Mezinárodní automobilové federace. Je to v podstatě nejvyšší persona motorismu na celém světě. Ten se do České republiky vrátí po čtyřech letech. Pro nás je to velká událost. Při příležitosti jeho návštěvy pořádáme na krumlovském náměstí Svornosti akci zaměřenou na bezpečnost silničního provozu. Budou zde soutěžit děti v různých disciplínách, budou rozpoznávat různé dopravní situace, bude připraven trenažér nárazu nebo třeba auta z velké rallye, historické vozy, studentská elektroformule a další program. A právě při této příležitosti přijede Jean Todt a slavnostně odstartuje hvězdicové jízdy New Energies Rallye.
Jak je to s bezpečností při rallye? Bude se lišit od minulých let? Lidé si často stěžují, že musí rallye soutěže sledovat daleko od silnice.
Oproti letům minulým, čímž myslím tak pět let a déle, jsou bezpečnostní opatření opravdu mnohem přísnější. Byla to reakce na události, které se v rallye sportu staly v minulých letech. Ani my pořadatelé nemáme zájem, aby se někomu kdekoliv a kdykoliv něco stalo. Na bezpečnost tak dbáme maximálně a děláme všechno pro to, aby závody proběhly hladce. Jinak je to hlavně o zdravém rozumu každého diváka, jestli dokáže respektovat bezpečnostní opatření, které připravíme. Pokud to bude dodržovat a bude přemýšlet hlavou, tak se mu nic nestane a závody si maximálně užije.
Kdo je podle vás největším favoritem letošního ročníku?
Myslím si, že největší favoriti jsou dva. Oba jsou továrními jezdci týmu Škoda Motorsport. Jsou jimi Jan Kopecký a Švéd Pontus Tidemand. Oba závodili o uplynulém víkendu v Portugalsku na závodech mistrovství světa. Tidemand skončil dokonce na deváté pozici v celé světové konkurenci. A kategorii WRC 2 vyhrál. Což je v podstatě druhá nejvyšší liga na světě. Kopecký je zase loňský vítěz, takže bude obhajovat.
New Energies Rallye se zúčastní také tým Budějcké Drbny ve složení Lukáš Dvořák a Matěj Matoušek. Budete klukům držet palce, když jste Budějckou Drbnu dlouho vedl jako šéfredaktor?
Už jenom právě proto, že jsem v Budějcké Drbně pracoval a stále s ní spolupracuji, tak jsem se o jejich start na naší soutěži ucházel. Pomáhal jsem jim ho částečně zprostředkovat, takže jim palce určitě držet budu. Jsem zvědavý, jak se jim bude dařit. Ambice mají vysoké. Je otázkou, jak to bude ve skutečnosti, jak se dokáží popasovat s nástrahami soutěže, která pro ně bude zcela nová a ne úplně nejlehčí. Závodění není divácky tak atraktivní, protože auta nejezdí bokem a nesmykují. Pro ně však bude těžké vůbec se zorientovat v itineráři. A hlavně také dodržovat jízdní průměr, který stanovíme. Pro absolutně nezkušenou posádku je to vždycky oříšek. Ale věřím, že se s tím kluci vypořádají a hlavně si to užijí a bude je to bavit. A také budou moci říct, i když nejsou žádní profesionální sportovci, že se zúčastnili soutěže mistrovství světa.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.