Při nehodách na silnicích loni zemřelo 113 chodců, o rok dříve to bylo 101. Ohrožení jsou především v noci, kdy se každoročně stává většina těchto nehod. Uvedla to platforma Vize 0, která sdružuje subjekty zabývající se bezpečností provozu. Chodci mají na silnicích mimo obec povinnost používat reflexní prvky, v případě jejich nedodržení jim hrozí pokuta i problémy s pojišťovnami.
Zatímco celkově při všech dopravních nehodách zemřelo za noci či ve dne za zhoršené viditelnosti 216, tedy 38 procent z celkového počtu 565 obětí dopravních nehod, u tragických nehod chodců je statistika opačná. Přes 59 procent z nich se stalo při snížené viditelnosti, upozornil Roman Budský z platformy. Týká se to přitom téměř všech věkových generací. Nejmladšímu usmrcenému chodci za tmy bylo 19, nejstaršímu 84 let.
Nadprůměrně nebezpečné jsou pro chodce zejména zimní měsíce roku, kdy je častěji tma. V letech 2006 – 2016 od listopadu do března umíralo 54 procent z celkového ročního počtu usmrcených chodců.
Jen na jihu Čech zemřeli v minulém týdnu dva chodci. V úterý 12. listopad srazil u Libínského sedla řidič dodávky chodce, který šel bez reflexních doplňků podél silnice. Na místě svým zraněním podlehl.
Úterý, 12. listopadu 2019, 12:27
Prachatičtí policisté vyjížděli v noci k tragické dopravní nehodě, která se stala u Libínského sedla. Řidič dodávky se pravděpodobně nestihl včas vyhnout chodci, který šel bez reflexních doplňků podél silnice. Záchranáři chodci, který utrpěl velmi...
Chodci jsou kvůli těmto případům povinni podle zákona mimo obec používat reflexní doplňky. Ty jsou podle Budského důležité nejen v noci, ale i za dne při snížené viditelnosti. „Snížená viditelnost, to není jen tma, ale také například za svítání, soumraku, ve dne za deště, mlhy, sněžení. Zkrátka vždy, kdy účastníci silničního provozu dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na silnici,“ uvedl.
Středa, 13. listopadu 2019, 08:56
V Milevsku došlo dnes ráno k tragické dopravní nehodě. Podle prvotních informací od policie došlo u benzínky ke střetu osobního auta a chodce. Ten i přes veškerou péči záchranářů cestou do nemocnice zemřel. Policisté totožnost chodce zatím neznají.
Podle Budského řidiči nejlépe vnímají chodce s reflexními doplňky umístěnými na pohyblivých částech těla, tedy například nad zápěstím, a to směrem ke středu vozovky. Na pohybující se světélkující body reagují zhruba třikrát dříve než na reflexní plošky staticky umístěné například na trupu. „Za nejlepší barvu reflexních doplňků lze považovat zářivě žlutou se zelenkavým odstínem, případně jasně červenou, červenooranžovou nebo oranžovou,“ dodal Budský.
Podle Besipu lze chodce v reflexním oblečení vidět na vzdálenost 200 metrů. Naopak například u modré barvy je reakční vzdálenost 18 metrů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.