Jihočeský kraj zřídil institut energetického ombudsmana, který bude pomáhat především seniorům při vyjednávání o výši záloh na odběr elektřiny nebo plynu. Úřad zavedl speciální telefonní linku, kam mohou zájemci, kteří byli u zkrachovalých distributorů, volat a dostanou informace ohledně jednání s dodavatelem poslední instance.
„V minulém týdnu jsem byl svědkem případu, kdy jedné seniorce vyměřili násobně vyšší zálohy, než měla, a teprve po intervenci našich kolegů a prokázání reálných spotřeb za minulá období došlo k jejich snížení. Tahle zkušenost mě vedla k myšlence vytvořit na krajském úřadě energetického ombudsmana,“ uvedl hejtman Martin Kuba (ODS).
Nový institut má podle hejtmana pomáhat především v tom, aby podmínky nebyly ani pro ty ekonomicky nejzranitelnější skupiny obyvatel likvidační. „Všichni chápeme, že ta situace je složitá, a my neumíme nikomu zajistit lacinou elektřinu nebo plyn. Můžeme ale pomoct při jednáních s dodavatelem poslední instance, protože není možné, aby například senioři museli obětovat valnou část svých příjmů na zálohy za energie, když jejich prokazatelná spotřeba odpovídá zálohám daleko nižším. A právě pro seniory a sociálně ohrožené skupiny bude tahle pomoc fungovat,“ řekl Kuba. Dodal, že kvůli případné spolupráci na projektu osloví i distribuční společnost E.ON.
V Česku je kolem 900 tisíc odběratelů energetické skupiny Bohemia Energy, jež v polovině října ukončila činnost, kteří si nyní musí hledat nového dodavatele energií. Její klienti se tak dostali do režimu dodavatele poslední instance, což pro ně může znamenat i několikanásobný nárůst plateb za energie.
Lidé mohou volat na číslo 386 720 398 každý všední den od 8:00 do 16:00. Dotazy je možno směřovat také na e-mail: pomahamejihocechum@kraj-jihocesky.cz.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.