Počasí dnes-1,2 °C, zítra2 °C
Sobota 22. února 2025  |  Svátek má Petr
Bez reklam

Prvotní zkušenosti s inkluzí již mají budějcké školy za sebou

Autoři | Foto Jan Luxík

Společné vzdělávání. To je téma, které je v poslední době často skloňované a budí nemalé vášně. I na redakci Budějcké Drbny se obrátili někteří rodiče s otázkou, zda jsou budějcké školy na takzvané inkluzivní vzdělávání dostatečně připravené. Kontaktovali jsme proto náměstka primátora Petra Podholu.

„Školy se musejí samozřejmě na větší rozsah společného vzdělávání připravit. Především vyhodnotit své dosavadní možnosti, co by se mělo změnit v souvislosti s jednotlivými podpůrnými opatřeními, zjistit informace o speciálních či kompenzačních pomůckách, vyhodnotit plán vzdělávání pedagogů a možná ho více zaměřit právě tímto směrem,“ uvedl Petr Podhola.

Dále bude dle jeho slov potřeba provést revizi školních vzdělávacích programů. „Tyto přípravy se mohou dotknout i rozpočtů zřizovatele, tedy města České Budějovice, pokud by bylo nutné provést například stavební úpravy.  Navrhované změny ale mohou mít také dopad i na počet tříd ve školách. Ne všechny školy budou mít možnost vytvoření dalších tříd, zmenšení třídních kolektivů,“ upozornil a dodal: „Zatím tuto problematiku řeší ředitelé v rámci svých škol, protože to není tak dlouho, co byly vydány ze strany MŠMT ČR bližší informace a školy se s nimi musejí nejdříve seznámit.“

Petr Podhola dále zmínil, že sám je k připravené inkluzi poměrně skeptický. „Pokud by záleženo na mé osobě, byl bych pro odložení účinnosti tohoto zákona a znovu projednání celé této problematiky v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky. Společné vzdělávání všech žáků není novinou. Již dříve se začleňovali do běžných tříd žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, a třeba i žáci nadaní. Schválená novela zákona by měla přinést konkrétní opatření, která mohou být školami poskytována pro vyrovnání jejich obtíží, dále stanovuje pravidla pro podporu žáků z odlišných kulturních prostředí a tudíž, a to je nutné si také uvědomit, představuje jisté zákonné finanční nároky. Myšlenka, že žák i učitel má být podpořen takovým způsobem, aby byla zajištěna kvalita ve vzdělávání a zlepšily se podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, je zcela jistě správná. Dle mého názoru je ale otázkou, zda tento zákon a jeho aplikace v praxi toto skutečně zaručí.“

Jak bylo zmíněno, začlenění žáků s lehkým mentálním postižením do běžných základních škol, není nic nového. V současnosti naleznete asistenty pedagoga na mnoha budějckých školách, které zřizuje statutární město.

„Z toho vyplývá, že integrace, inkluze nebo společné vzdělávání již probíhá. Podle statistických výkazů se jedná o téměř 28 úvazků, vzhledem k tomu, že většinou se jedná o úvazky kratší, lze říci, že fyzicky zaměstnávají českobudějovické školy 40 asistentů. V menším či větším rozsahu se školy již s tímto vzděláváním setkaly, prvotní zkušenost už mají za sebou,“ řekl Petr Podhola.

Počet asistentů pedagoga dokonce každoročně roste. „Zatím se spíše potýkáme s problematikou financování těchto asistentů,“ dodal náměstek primátora.

Štítky Petr Podhola, inkluze, Drbna.cz, Poslanecká sněmovna ČR, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, České Budějovice

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Prvotní zkušenosti s inkluzí již mají budějcké školy za sebou  |  Českobudějovicko  |  Z kraje  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.