Počasí dnes2 °C, zítra1 °C
Čtvrtek 21. listopadu 2024  |  Svátek má Albert
Bez reklam

Tygr bude dál vítat cestující i návštěvníky při vstupu na Letiště České Budějovice

Symbol Letiště České Budějovice, který vítá u vstupu do areálu cestující i návštěvníky - MiG 23 Tygr, zůstane i nadále na svém místě. Konkrétně do konce roku 2018.

Umožní to nová smlouva, kterou kraj musí uzavřít s Vojenským historickým ústavem Praha, aktuálním vlastníkem tohoto muzejního exponátu. „K datu 31. srpna 2016 totiž vypršela smlouva mezi krajem a majitelem stíhačky – ministerstvem obrany,“ uvedl náměstek hejtmanky pro finance a majetek Jaromír Novák s tím, že okamžité uzavření nového smluvního vztahu bylo pozdrženo právě z důvodu procesu převodu letounu mezi těmito složkami státu, když Vojenský historický ústav Praha je muzejní, vědeckovýzkumné a knihovní zařízení ministerstva obrany.

Novák dále vysvětlil, že následně bude nutné uzavřít ještě smlouvu o zapůjčení exponátu mezi krajem a letištěm, jako tomu bylo i v předchozích letech. Ta bude nastavena, stejně jako v případě historického ústavu, do konce roku 2018. Naše armáda jich měla sedmdesát kusů. Tygr létal až do roku 2000.

MiG-23 (v kódu NATO: „Flogger“) je sovětský proudový stíhací letoun s měnitelnou geometrií křídel. Vyrábět jej začali v roce 1970 a bylo vyrobeno více než pět tisíc kusů. Do výzbroje naší armády byly tyto letouny zavedeny 1. září 1978 a tvořily po celá 80. léta nejlepší stíhací letadla ve výbavě ČSLA. Celkově v ní sloužilo 70 kusů, z nichž poslední vyřadila Armáda České republiky v květnu 1998. Jediný MiG -23ML Tygr létal až do roku 2000.

Technické údaje

Motor: 1x R-29-300, 120 kN / 1x R-35F-300, 130 kN
Délka: 17,1 m
Rozpětí: 7,78 m šíp 16°; 13,97 m šíp 72°
Výška:  4,8 m
Prázdná hmotnost: 10 845 kg
Maximální hmotnost: 18 250 kg/ 17 800 kg
Max.rychlost: 1350 km/hod / 0 m; 2500 km/h (2,35 M) / 12 500 m
Dostup: 18 300 m
Max.dolet: 2550 km   
Výzbroj: 1x dvouhlavňový 23mm kanón GŠ-23 se 200 náboji pod trupem a 5 závěsníků pro 2000 kg raketové nebo pumové výzbroje nebo přídavnou nádrž (jen na centrálním závěsníku).

MiG 23 ML Tygr

Datum výroby: 24. 11. 1982
Celkově nalétáno: 1 136 hodin 41 minut
Poslední letová akce: 26. 10. 2000,  pilotován plukovníkem Jiřím Zábranským, podplukovníkem. Jánem Rehákem a majorem Zdeňkem Oudou.   

T

Tisková zpráva | Foto archiv JlČB

Štítky České Budějovice, Jaromír Novák, Ministerstvo obrany České republiky, Vojenský historický ústav Praha, Praha, NATO, Armáda České republiky, Československá lidová armáda

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Tygr bude dál vítat cestující i návštěvníky při vstupu na Letiště České Budějovice  |  Českobudějovicko  |  Z kraje  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.