Mám dluh, jsem si ho vědom, a tak se s ním musím vypořádat. Před měsícem jsem v tomto sloupku popsal výzdobu kostela Panny Marie Růžencové v Žižkově ulici. V článku jsem zmínil Petra Lenze, zakladatele beuronské umělecké školy a Václava Klementa Petra, který stavbu kostela neúnavně prosazoval. A teď k tomu dluhu. Mám obavu, že až jednou na věčnosti potkám Viktora Foestera (1867 až 1915), tak mu budu těžko odpovídat na otázku: „Proč jste mne také nezmínil? Také jsem se zasloužil o Růženecký kostel.“ V dnešním dílu, musím tedy tuto chybu napravit a dluh smazat.
Když vcházíte ze Žižkovy ulice do kláštera petrínů a zvednete oči do výše, uvidíte krásnou, velkou, dominantní mozaiku, na které je sedící Panna Maria a v nohou jí klečí dvě postavy. První je tehdejší českobudějovický biskup Martin Hora a druhým mužem je Václav Klement Petr, který je spíše znám pod svým řeholním jménem P. Desiderius.
Autorem mozaiky je právě výše zmíněný Viktor Foester. Zajímavostí je, že ji nesestavoval v Českých Budějovicích, ale v italském klášteře Monte Cassino. Zde byla mozaika vytvořena z kousků benátského skla o velikosti 1x1,5 cm a negativně nalepena na podklad, aby mohla být převezena k nám do portálu kostela Panny Marie Růžencové.
Dovolte nyní malou odbočku ke klášteru Monte Cassino. Prostory tohoto kláštera ještě v jednom směru obohatily naši kulturu, tentokrát jazykově. V jeho zdech sepsal svatý Benedikt pravidla klášterního života „Regula Benedicti“ neboli „Řehole Benediktova“. Podle názvu tohoto spisu nazýváme mnichy, kteří podléhají klášternímu životu, řeholníky. Klášter v Monte Cassinu znají příznivci historie jako místo krutých bojů za druhé světové války.
Zpět ale k mozaice. Ta byla tedy v klášteře vytvořena a opatrně převezena do Českých Budějovic. I tak ale došlo při transportu k poměrně velkému poškození, které bylo nutné při instalaci mozaiky v roce 1904 opravit.
A ještě malý dodatek ke vstupnímu portálu - pod velkou mozaikou s Pannou Marií je menší půlkruhová mozaika s Ježíšem Kristem. V ruce drží knihu s latinským nápisem, který je možno přeložit jako „Já jsem vzkříšení a život“.
Podívejte se na několik krásných fotografií Milana Bindera, které byly pořízeny před rekonstrukcí vstupního portálu, která započala po letošních Velikonocích.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.