V těchto dnech právě finišují stavební práce na nové cyklostezce z Boršova nad Vltavou do Plané u Českých Budějovic. Cyklisté se díky tomuto úseku, který se má v budoucnu stát součástí takzvané Vltavské cyklostezky, dostanou bez přerušení z Boršova až do Purkarce u Hluboké nad Vltavou. Veřejnosti se otevře v půlce května.
Před téměř osmi lety jel boršovský starosta Jan Zeman na cyklistickou vyjíždku s Tomášem Pintérem, současným starostou Plané. Po zmrzlém potvrchu se dostali k řece a pokračovali po jejím levém břehu směrem k Českým Budějovicím. Oba se tehdy shodli na tom, že by bylo dobré, kdyby přesně v těch místech mohla v budoucnu vést cyklostezka.
„Samozřejmě se to neobešlo bez problémů, klíčové bylo jednání se životním prostředím o tom, zdali finální trasa může vést u vody, či ji budeme muset vyprojektovat v jiných místech. Nakonec se cyklostezka projektovala celkem třikrát. Nejdříve nám na životním prostředí sdělili, že přímo u vody být nesmí. Celý projekt jsme tak přepracovali a vedli trasu jinudy. Nicméně úřad poté své stanovisko přehodnotil a my jsme se nakonec mohli vrátit k naší původní trase, která vede těsně podél řeky, což je bezesporu ta nejlepší varianta,“ popisuje starosta Boršova nad Vltavou Jan Zeman. Stezka měří 4,1 kilometru a vede přes katastry třech obcí - Boršova, Homolí a Plané. Celkové náklady na její výstavbu se vyšplhaly na necelých 30 milionů korun. O částku se všechny tři obce dělí rovným dílem, každá zaplatí jednu třetinu.
Součástí nové cyklostezky jsou i různé nadstavbové prvky. Jedná se především o speciální metráž, která lidem poslouží k přesnému určení ujeté vzdálenosti. „Je to originální především v tom, že přímo v asfaltovém povrchu jsou zalité nerezové plechy, na nichž jsou vyryté údaje se vzdáleností. První kilometr bude značený po sto metrech, poté budou úseky vyznačené po pěti stech metrech. Využijí to například běžci, kteří zde budou chtít běhat přesné úseky,“ přibližuje Zeman.
Kromě toho bude u stezky stát také pomník připomínající významného českého letce Jiřího Moutvičku, který se zde v roce 1992 zřítil se svým letadlem Mig-21 MF. „Všechny tři obce v okolí mají cosi společného s letadly. V Plané se nachází letiště, v Homolích se za války montovala německá letadla messerschmitt 262. A u nás v Boršově zase letadla padala,“ zmiňujě Zeman. Kromě zmiňované tragické havárie právě nad Boršovem sestřelili němečtí vojáci těsně před koncem druhé světové války amerického Mustanga s pilotem Reymondem Reuterem. Událost dnes v místě dopadu letadla připomíná pietní pomník. Podél stezky navíc plánují vysázet přibližně čtyři stovky stromů. S jejich výsadbou ale vzhledem k současnému suchému počasí počakají zřejmě až na podzim.
Boršovský úsek se v budoucnu má stát součástí takzvané Vltavské cyklostezky. Ta by měla vést od pramenů řeky Vltavy až k jejímu ústí do Labe ve středočeském Mělníku. Samotná jihočeská část bude měřit přibližně dvě stě kilometrů, z toho asi devadesát zbývá nyní dostavět. Ne všude se ale bude jednat o zcela novou cyklostezku. „Ukázalo se, že taková představa je nereálná, zejména z důvody ochrany okolní přírody, ale nedovoluje to ani členitost terénu podél řeky Vltavy nebo nestabilní svahy. Zkrátka to není možné, a proto v některých úsecích povede značení cyklostezky po stávajících komunikacích, které se upraví tak, aby odpovídaly požadavkům pro jízdu na kole,“ vysvětluje Jan Vlášek z Nadace Jihočeské cyklostezky. To se například týká právě úseku z Boršova do Zlaté Koruny, s jehož výstavbou by se mohlo začít do dvou let.
Projekt by se ale v blízké budoucnosti měl pohnout i směrem na sever od Budějovic. Tam je zatím asi nejblíže dalšímu dokončení úsek z Purkarce přes vodní nádrž Hněvkovice směrem do Týna nad Vltavou. Ačkoli je v tuto chvíli jihočeská část Vltavské cyklostezky již zpoloviny hotová, její úplné dokončení je stále ještě běh na velmi dlouhou trať. „Je to samozřejmě i otázka například vypořádání se s majiteli pozemků, přes něž má cyklostezka vést. Stačí, že jeden nebo dva vlastníci budou dělat problémy a projekt to může zabrzdit. Záleží také na tom, jaký tlak bude vyvíjen třeba i ze strany samotného kraje,“ upozorňuje Vlášek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.