Počasí dnes14 °C, zítra15 °C
Úterý 7. května 2024  |  Svátek má Stanislav
Bez reklam

Populární úzkokolejku může zachránit nový spolek měst a obcí na Jindřichohradecku

Vedení Jindřichova Hradce se spolu s dalšími městy a obcemi dohodlo na vytvoření spolku pro záchranu jindřichohradecké úzkokolejky. Provoz na této unikátní dráze byl zastaven loni na podzim, když její dosavadní provozovatel Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) spadl do insolvence a následně mu vypršela platnost osvědčení o bezpečnosti provozu. Návrh na vznik spolku teď musí ještě schválit jednotlivá zastupitelstva.

Na vytvoření spolku Jindřichohradecká úzkokolejná dráha z.s. se zatím dohodli starostové pěti měst a obcí, které se nacházejí na trase z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně. Mimo obnovení provozu vlakové dopravy na úzkokolejné dráze je jedním z hlavních cílů také další rozvoj a podpora cestovního ruchu v regionu. Jindřichohradecká úzkokolejka byla totiž každoročně lákadlem pro desítky tisíc turistů a měla tak pro okolní obce a města významný ekonomický přínos. Vlaky, které na tamní úzkokolejné dráze jezdily již od konce 19. století, ročně přepravily podle dříve publikovaných dat společnosti JHMD v průměru 400 tisíc cestujích.

To se však dramaticky změnilo letos na podzim, kdy právě dosavadní provozovatel úzkokolejky JHMD, spadl do insolvence a následně mu také vypršelo osvědčení o bezpečnosti provozu, bez něhož není možné v Česku vlakovou dopravu provozovat. Na začátku října tak na dráhu vyjel poslední vlakový spoj a od té doby zde dopravu zajišťují pouze autobusy. Firma podle přehledu pohledávek dluží kolem 300 milionů korun.

Jihočeský kraj nasadil v trase úzkokolejky na Jindřichohradecku autobusy

Jihočeský kraj nasadil v trase úzkokolejky na Jindřichohradecku od neděle 30. října autobusy. Jezdí ve stejných časech, jako jezdily vlaky firmy Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD). Kraj firmě vypověděl smlouvu, firma je v úpadku. Od 3. října...

„Pro obce je úzkokolejka důležitá z hlediska dopravy, navíc je to výjimečná památka. Naši základní myšlenkou je zachovat provoz po celé délce trati,“ zmínil jindřichohradecký starosta Michal Kozár (ANO).

„Mezi hlavní aktivity spolku můžeme zařadit například koordinaci všech aktivit při společném záměru zachování a znovuzprovoznění úzkokolejné dráhy, zajišťování průkazného informačního servisu pro potřeby cestovního ruchu nebo spolupráci s veřejnou správou, občany, podnikatelskou sférou a zahraničními partnery,“ dodal Kozár. 

Jindřichův Hradec je mimo jiné také hlavním iniciátorem snah o zachování provozu na unikátní úzkokolejce. V rámci spolku by pak samo město vystupovalo jako zakládající člen a zastupoval by jej zde právě starosta Kozár.

Na vzniku spolku se kromě Jindřichova Hradce v současnosti podílí například Nová Bystřice, Kamenice nad Lipou nebo Černovice. Zájem o členství má ale všech šestnáct měst a obcí na trase jindřichohradecké úzkokolejky. Vznik spolku teď musí projít schválením v jednotlivých zastupitelstvech. Existuje ale velká šance, že se to podaří a populární úzkokolejná dráha, včetně dvou unikátních parních lokomotiv a deseti historických vagonů, bude moci i nadále vozit vlakové nadšence i ostatní cestující.

Hodnocení článku je 88 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři , | Foto Město Jindřichův Hradec

Štítky JHMD, úzkokolejka, Jindřichův Hradec, vlak, doprava

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Zatím zde nejsou vloženy žádné komentáře.

Populární úzkokolejku může zachránit nový spolek měst a obcí na Jindřichohradecku  |  Jindřichohradecko  |  Z kraje  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.