čtvrtek 7. července 2022 Bohuslava

Odbory žádají, aby v budějovické MHD stouply platy o pětinu na nejméně 40 tisíc korun

Odboráři v českobudějovickém dopravním podniku žádají, aby průměrná hrubá mzda na pozicích řidič, servis a THP byla od příštího roku nejméně 40 tisíc korun hrubého. Vzrostla by tak o 20 procent. ČTK to včera řekl Radek Čejka, předseda podnikové organizace odborového svazu pracovníků dopravy, silničního hospodářství a autoopravárenství. Podle vedení podniku se tam daří zvyšovat průměrnou mzdu. Nyní dosahuje 35 tisíc korun. V prvním letošním čtvrtletí byl krajský průměr podle statistiků 34 tisíc korun.

V podniku jsou dvě odborové organizace, jak uvedl Čejka. Odboráři také od 30. května vyhlásili stávkovou pohotovost. Podnik začal vyplácet řidičům MHD každý měsíc počínaje červnem až do konce roku měsíční mimořádnou odměnu tři tisíce korun.

„Stávkovou pohotovost jsme vyhlásili, aby dostali odměnu všichni zaměstnanci, kteří se podíleli na hospodářských výsledcích,“ řekl Čejka. Pohotovost potrvá podle něj tak dlouho, dokud firma nezveřejní loňské výsledky hospodaření, nepřistoupí na jednání o vyšších platech řidičů a dokud město jako jediný akcionář podniku nezveřejní odměny členů firemního vedení.

Odboráři žádají, aby firma vyplácela za práci v noci příplatek 20 procent

Tento čtvrtek začne kolektivní vyjednávání o platech v roce 2023. Odboráři žádají, aby se také zvýšila základní mzda řidiče nebo pracovníků v servisu nejméně na 184 Kč hrubého za hodinu. „Mzdy zaměstnanců, zejména na pozicích řidič a na úseku servisu, považujeme dlouhodobě za podhodnocené. Mzda řidiče autobusu nebo trolejbusu se pohybuje na 77 až 80 procentech průměrné hrubé mzdy ve srovnání s okolními podniky, které zajišťují veřejnou linkovou autobusovou dopravu. Nejinak je tomu u mezd servisních pracovníků, zejména na dílenských pozicích,“ sdělil Čejka.

Odboráři dále žádají, aby firma vyplácela za práci v noci příplatek 20 procent, za přesčas 40 procent, za práci o víkendu 50 procent. Za směnu, která bude navíc proti měsíčnímu rozpisu, chtějí připlatit 300 korun. Podle statistik odborářů byla loni průměrná hrubá mzda v podniku 32 708 korun, tedy 93,7 procenta krajského průměru.

Dopravní podnik města České Budějovice včera v tiskové zprávě vzkázal, že se snaží stabilizovat personální situaci i v době ekonomických potíží. Firma zároveň uvedla, že pro udržení počtu řidičů a stabilizaci situace je zásadní navyšování mezd. „Zůstat atraktivním zaměstnavatelem je pro nás i v době inflace zásadní pro udržení kvalitních služeb,“ řekl ve zprávě ředitel podniku Slavoj Dolejš.

Rostou náklady za elektřinu i pohonné hmoty

Ten zároveň připomněl navyšování nákladů v případě pohonných hmot či elektřiny. Od roku 2023 se mají náklady za elektřinu zvýšit o 30 milionů korun. Nárůst částečně pomáhá pokrývat úprava cen jízdného platná o 1. ledna letošního roku. Zároveň ale městskou hromadnou dopravu část cestujících opustila. Ve srovnání s rokem 2019 jejich počet klesl o 20 procent. 

Mluvčí podniku Barbora Smudková v tiskové zprávě uvedla, že se firma snaží hledat i rekvalifikovat nové zaměstnance na pozici řidiče. Nyní jich chybí 14. Se situací pomohou ti, kteří nyní absolvují podnikovou autoškolu. „Nábor i zvládnutí situace nicméně Dopravnímu podniku znesnadňuje odborová organizace, která rozšiřuje mezi laickou i odbornou veřejnost zkreslené informace o mzdách řidičů a svým jednáním vyvíjí tlak na zaměstnance, kteří ji aktivně nepodporují. Může tak nastat situace, že se úpravy počtu spojů projeví i v prázdninovém provozu MHD. DPMCB proto přistupuje aktivně k řešení mzdové situace zdůrazněné dopady inflace, stejně tak řeší nové možnosti oslovení uchazečů o práci, aby případné redukci spojů předešel,“ informovala Smudková.

Budějovický dopravní podnik svezl loni 57,6 milionu cestujících. V porovnání s posledním předpandemickým rokem 2019 to bylo téměř o deset milionů méně, meziročně téměř o šest milionů méně. Tržby z jízdného byly loni podle vedení firmy 86,4 milionu Kč, klesly meziročně asi o tři procenta. V posledním roce před epidemií covidu byly přes 117 milionů Kč.

Historie MHD v Českých Budějovicích sahá do roku 1909. Budějovický dopravní podnik zajišťuje přepravu ve městě a v 15 obcích. Vozový park čítá 103 autobusů a 56 trolejbusů, které jezdí na 24 linkách. Obsluhují téměř 400 zastávek. Loni najely 5,7 milionu kilometrů.

Hodnocení článku je 68 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Jan Luxík

Štítky ČR, MHD, mzdy, odbory, České Budějovice

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.