Počasí dnes3 °C, zítra11 °C
Sobota 23. listopadu 2024  |  Svátek má Klement
Bez reklam

Testují se nové zákazové značky na předjíždění kamionů na dálnici. Jsou jediným řešením?

První projekt dálnice, označované dnes D1, vznikl téměř před sto lety. Nejdelší česká dálnice získala na významu s otevřením hranic a rozmachu všech průmyslových odvětví. České dálnice se staly zároveň i evropskými tranzitními tepnami pro nákladní dopravu zahraničních dopravců, a to je jedním z důvodů, proč dochází k enormnímu vytížení dálnice.

V místech, kde trasa dálnice vede kopcovitým terénem, dochází ke zpomalování dopravy vozidel nákladní dopravy. V těchto místech dochází k nebezpečným situacím při vzájemném předjíždění nákladních vozidel.


Foto: Značka B22a na dálnici D1 u Brna. Zdroj: Ladislav Vlasák

Už více jak tři roky jsou některé vybrané úseky dálnic na území České republiky označené dopravními značkami zákaz předjíždění nákladních automobilů B22a, ale také označené dopravní značkou B4, zákaz vjezdu nákladních automobilů do levého jízdního pruhu, a to ve stanoveném časovém úseku. Jejich umístění bylo dosud v režimu testování.

„Každé dálniční oddělení Policie České republiky pravidelně vyhodnocuje dopravně bezpečnostní situaci na dálnicích ve své působnosti. Mezi hlavní faktory v tomto případě patří vliv zákazu předjíždění pro nákladní automobily na dopravní nehodovost a plynulost provozu v daném úseku dálnice. Jedním z dalších faktorů jsou i kolizní situace, které však lze zjistit pouze v místech s kamerovým systémem nebo při výkonu činnosti hlídky Policie České republiky na dálnici,“ uvedla k důvodům prováděných testů Hana Rubášová, vrchní komisař tiskového oddělení Policejního prezidia České republiky.

Účinnost opatření je ale přímo závislá na dodržování zákazu předjíždění, a proto policie provádí kontroly jeho dodržování, s využitím všech dostupných technických prostředků a různých forem dohledu. Nekázeň řidičů nákladní dopravy potvrdila další policejní akce zaměřená na dodržování zákazu předjíždění. Ta proběhla začátkem srpna na úsecích dálnice D1 na Vysočině. Poslední zjištěné a zveřejněné případy pochází z tohoto týdne, z dálnice D8, kde policie využila bezpilotní sledování chování řidičů nákladní dopravy.


Video: Záznam doby trvání předjíždění kamionu. Zdroj: Policie ČR.

Kamera z policejního vrtulníku nebo bezpilotního dronu může v průběhu natáčení přiblížit vozidlo tak, že je možné přečíst státní poznávací značku vozidla. To usnadňuje identifikovat vozidlo daného dopravce, následně i jeho řidiče. Takové hříšníky pak čekají tvrdé postihy.

„Policie České republiky a Ředitelství silnic a dálnic o této problematice, stejně jako o dalších záležitostech týkajících se provozu na dálnicích, vzájemně komunikují, a na základě získaných dat a informací společně probírají další možnosti zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu na dálnicích,“ doplnila Hana Rubášová.

Podle našich informací, ale nebyly výsledky testů konzultované se zástupci samotných dopravců. „Nikdo se s námi s vyhodnocením a závěry zákazu předjíždění nákladních automobilů nespojil, ani nám výsledky nedal k dispozici. Pokud má opatření přispět k bezpečnosti a plynulosti provozu, s jeho trvalým zavedením v daných úsecích souhlasíme, ale zároveň se domníváme, že zákaz může být pouze jedno z možných řešení. Jak ukazují zkušenosti ze sousedních zemí, lze takové úseky rozšířit o další jízdní pruhy vyhrazené pro pomalejší vozidla. Někdy je možné využít i liniové řízení provozu,“ uvedl k zaváděným opatření na dálnici Martin Felix, tiskový mluvčí největšího českého sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA.

Ze 33 vytipovaných míst pro trvalé umístění dopravních značek se zákazem předjíždění nákladních automobilů na dálnici D1 jich bude na více jak devadesátikilometrovém úseku, který prochází Krajem Vysočina, jedenáct.

„Jako jeden z podkladů pro stanovení místní úpravy jsme využili výsledky celostátního sčítání dopravy realizovaného Ředitelstvím silnic a dálnic České republiky. To se koná v pravidelných pětiletých intervalech a naposledy proběhlo v roce 2020. Výsledkem je zjištění, že došlo k celkovému nárůstu dopravních výkonů o zhruba 10 procent, z toho na dálniční síti o 15 procent. Z hlediska skupin vozidel došlo u těžkých  vozidel k nárůstu o 16 procent a průměrná intenzita provozu na dálnicích činí přibližně 30 700 vozidel za 24 hodin,“ uvedla k vysledovanému nárůstu dopravy Dana Čírtková, vedoucí oddělení tisku a prevence policie české republiky v Kraji Vysočina.

Tiskové oddělení Ředitelství silnic a dálnic se nevyjádřilo k dotazům, zda je trvalé zavedení zákazových značek, konečné řešení problematiky předjíždění nákladních automobilů.

Mohou nové značky pomoci s otázkou předjíždění kamionů na dálnici?

 
 
 
Celkem hlasovalo568 čtenářů
 

Hodnocení článku je 86 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Dominik Svoboda, Ladislav Vlasák

Štítky předjíždění, kamiony, zákaz, doprava, dopravní značky

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Testují se nové zákazové značky na předjíždění kamionů na dálnici. Jsou jediným řešením?  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.