Chatbot Jihočeského kraje odbavil za půl roku 8500 dotazů od občanů

Autoři | Foto Jihočeský kraj

Umělá inteligence (AI) na webu Jihočeského kraje odbavila za půl roku přibližně 8500 dotazů od občanů. Jde o období od loňského října do letošního března. Chatbot na webových stránkách kraje se nazývá Holly. Lidé se nejčastěji ptali na dotace a stavební řízení. Největším problémem při zavádění AI je ochrana dat, kdy je nutné vymezit AI informace, které smí poskytovat. Kraj ve spolupráci s Českou asociací umělé inteligence uspořádal druhý ročník konference o AI v Hluboké nad Vltavou.

„Z našich poznatků vyplývá, že chatbot správně odpoví ve zhruba 90 procentech případů, ve třech procentech poskytne špatnou odpověď, ve zbytku neúplnou. Takže se ho snažíme naprogramovat tak, aby na nejčastější dotazy odpovídal ve 100 procentech správně,“ řekl Lukáš Glaser, ředitel jihočeského krajského úřadu. Chatbot si sice podle Glasera bere také informace z veřejných zdrojů, ale primárně je nastavený pro informace z jihočeského krajského úřadu, který ho spustil loni na podzim.

Jihočeský kraj využívá AI pro dotazy veřejnosti. Když například člověk potřebuje vyřídit státní občanství, AI mu řekne, který odbor to vyřizuje, jací úředníci to mají na starosti, jak se k nim objedná, jaké dokumenty potřebuje, jakým způsobem to lze vyřídit, elektronicky nebo písemně.

„Druhý chatbot máme na vnitřním portálu kraje, který dělá v podstatě to samé, jen s vnitřními předpisy kraje, ulehčuje jim práci při hledání informací. Dále využíváme nástroj Advomate, který na základě AI je schopen významnou měrou pomoci v právních agendách, například vyhledá rozhodnutí soudů, sestaví smlouvy nebo stanoviska,“ řekl Glaser.

Při zavádění AI do veřejné správy je největším problémem kyberbezpečnost a ochrana dat. Je třeba ji omezit tak, aby poskytovala potřebné informace, ale nezačala pracovat a třeba posílat chráněná data. "Máme tu výhodu, že na krajském úřadu máme specialistu na AI, a tudíž si ji programujeme interně,“ řekl dodal Glaser. Programy AI mají koupenou jako licenci, za Advomate platí do 100 tisíc korun ročně, za chatboty do 50 tisíc ročně.

Ministerstvo vnitra chce v budoucnu využít AI pro zautomatizování činností různých agend, k přípravě podkladů pro správní řízení, zkompletování dokumentů a další rutinní činnosti, které úředník musí udělat, aby měl podklady pro rozhodnutí. Jedním z příkladů můžou být povolovací procesy ve stavebním řízení. „Pokud robota v budoucnu naučíme čerpat data z katastrálních map, tak už bude vědět, jestli je pozemek u lesa, nebo ne, a jestli s k tomu vztahují nějaké konkrétní podmínky," řekl ředitel odboru strategického rozvoje a koordinace veřejné správy ministerstva vnitra David Sláma.

Pro pilotní projekt si vybrali přestupkovou agendu, protože zasahuje do všech úrovní veřejné správy. AI by mohla v různých případech připravit kromě podkladů pro řízení i návrh řešení. „Typickým příkladem můžou být sousedské spory. Je tam osoba A, osoba B, stane se tam nějaký skutek, který je jasný a typizovaná rozhodnutí je možné poměrně jednoduše do tohoto dostávat. Ale konečné rozhodnutí musí udělat člověk,“ řekl Sláma.

Do projektu je zapojeno šest úřadů v Česku, na jihu Čech krajský a prachatický úřad.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Jihočeský kraj, chatbot, dotazy, AI, umělá inteligence

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.