Tunel pod kolejemi v ohrožení. Nákladnou výstavbu může zastavit památková ochrana lávky

Ocelová lávka z roku 1907, která spojuje centrum Českých Budějovic se Suchým Vrbným, má kvůli výstavbě dopravního tunelu zmizet. Část veřejnosti ji ale chce zachránit a usiluje o to, aby se stala kulturní památkou. Pokud se tak stane, mohla by padnout celá investice za miliardy.

Ministerstvo kultury se právě zabývá ocelovou lávkou, která přetíná českobudějovické železniční nádraží a spojuje širší centrum města se Suchým Vrbným. Ikonická nýtovaná lávka z počátku 20. století má být demontována kvůli plánované výstavbě tunelu, který auta z města odkloní na nájezd na dálnici D3. Část obyvatel se však oblíbené lávky nechce vzdát, a proto ji navrhla na národní kulturní památku. Památková ochrana by ale mohla zcela zaříznout další postup nákladné a technicky náročné dopravní stavby.

Radní vybrali návrh lávky přes vlakové nádraží v Českých Budějovicích

Každý den ji využívají lidé, kteří míří z centra města směrem k Suchému Vrbnému. Lávku přes vlakové nádraží v Českých Budějovicích však čeká proměna. Radní nyní vybrali budoucí podobu nové stavby. Ta stávající zmizí na nezbytně nutnou dobu, uvedl...

„Pojďme zachránit Budějovickou lávku. Je z roku 1907, byla by velká škoda ji odstranit, na to místo patří. Třeba Vyšehradský železniční most z roku 1901 je národní památka,“ napsala na sociální sítě autorka iniciativy vystupující pod jménem Pata Pavelova.

Zároveň oznámila, že již svůj návrh na zařazení stavby pod památkovou ochranu zaslala na podatelnu Národního památkového ústavu. „Podpořte naši žádost a taky jim napište,“ vyzvala další uživatele na Facebooku.

Lávkou už se zabývá Ministerstvo kultury

Přijetí žádosti redakci potvrdili i zástupci Územního odborného pracoviště Národního památkového ústavu v Českých Budějovicích. „Žádost o zařazení stavby do seznamu kulturních památek jsme přijali, doplnili a postoupili ji na Ministerstvo kultury. Tam se totiž podobné žádosti mají správně směřovat,“ sdělil ředitel ÚOP Daniel Šnejd s tím, že nyní je už vše na rozhodnutí ministerstva.

Památková ochrana lávky by nejspíše znamenala zastavení celého projektu.

Martin Kuba (ODS) 

Z odborného hlediska je dle Šnejda lávka opravdu velice hodnotnou stavbou, která má mnoho jedinečných specifik, jež její šanci na udělení statutu památky zvyšují. „Nemůžu předjímat rozhodnutí ministerstva, ale lávka je bezesporu cenný objekt. Je to jeden z nejstarších ocelových mostů v Českých Budějovicích a zajímavá je i konstrukčně. Technologie nýtování, kterou je spojena, se totiž již dnes nepoužívá,“ vysvětlil.

Ochrana by mohla ukončit celý projekt

Odstranění lávky je přímo navázané na projekt výstavby tunelu pod českobudějovickým nádražím, který propojí dopravu z centra města na takzvanou zanádražní silnici vedoucí k nájezdu na dálnici D3. Stavba, jejíž cena je odhadovaná na 4,5 miliardy, začne podle jihočeského hejtmana Martina Kuby (ODS) příští rok a potrvá zhruba pět let. Půjde o nejsložitější stavbu v novodobé historii města.

Stavba tunelu pod českobudějovickým nádražím začne v příštím roce

Plánovaná stavba tunelu pod českobudějovickým nádražím začne podle jihočeského hejtmana Martina Kuby (ODS) příští rok a potrvá zhruba pět let. Odhadované náklady jsou kolem 4,5 miliardy korun. Podle hejtmana půjde o nejsložitější stavbu v novodobé...

„Památková ochrana lávky by nejspíše znamenala zastavení celého projektu, protože kvůli technologii výstavby není možné, aby byla lávka při budování tunelu zachována,“ okomentoval Kuba.

Hejtman také doplnil, že celý projekt je již v pokročilé fázi plánování a jeho zaříznutí by pro kraj, který je u stavby tunelu investorem, znamenalo velké ztráty. „V této chvíli máme podané žádosti o stavební povolení a jsou tam již utraceny desítky milionů korun za přípravné projektové práce. Ta debata mi proto přijde absurdní,“ sdělil.

Lávka by mohla posloužit na novém místě

Daniel Šnejd pak k tématu doplnil, že vzhledem k důležitosti a rozsahu připravovaných změn by se ministerstvo mohlo přiklonit k alternativní možnosti, jak historickou lávku zachránit. „Kdyby se nepodařilo tu lávku zachránit na původním místě, tak si myslím, že by bylo fajn uvažovat v rámci města o nějakém druhotném využití. Protože věřím, že ta konstrukce by skutečně zachována být měla,“ nastínil možnou alternativu Šnejd.

Vizualizace nové lávky. 

Město však zatím o podobné možnosti neuvažuje a momentálně se zabývá především technickými detaily nové lávky přes koleje, která tu stávající nahradí po dokončení tunelu. Její podobu už zástupci města vybrali. Bude delší a vyšší, což s sebou přináší i potenciální komplikace.

„Jsme si vědomi, že někomu se mohou zdát ty nájezdové rampy dlouhé. Proto k těm lávkám připrojektujeme výtahy, aby i ten, kdo třeba hůř chodí, nebo se mu nechce z nějakého důvodu absolvovat tu cestu po rampě, mohl na lávku vstoupit,“ doplnil náměstek primátorky Lubomír Bureš.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky České Budějovice, lávka, tunel, koleje, památková péče, ochrana, projekt, doprava

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.