Stavba tunelu pod českobudějovickým nádražím začne v příštím roce

Autoři | Foto Jan Luxík

Plánovaná stavba tunelu pod českobudějovickým nádražím začne podle jihočeského hejtmana Martina Kuby (ODS) příští rok a potrvá zhruba pět let. Odhadované náklady jsou kolem 4,5 miliardy korun. Podle hejtmana půjde o nejsložitější stavbu v novodobé historii města. Tunel propojí dopravu z centra města na takzvanou zanádražní silnici, která vede k nájezdu na dálnici D3.

„My jsme se po řadě dlouhých let, kdy se o podjezdu jen mluvilo, dostali do fáze, že máme dokončenou projektovou dokumentaci, máme zažádáno o stavební povolení, které bychom rádi do konce roku získali. A na začátku příštího roku bychom tu stavbu zahájili," uvedl hejtman Martin Kuba (ODS).

Tunel propojí Mánesovou ulici se čtvrtí Suché Vrbné, kde vyústí do dvou ramen. Jedno navede dopravu do Dobrovodské ulice a druhé do ulice U lávky. Hejtman uvedl, že se před několika dny setkal s obyvateli Suchého Vrbného, kteří se zajímali o možné dopady na okolí. „Bude to nejsložitější stavba, kterou České Budějovice zažily, protože se bude vždy sundávat část kolejí na příjezdu vlaků na nádraží, což bude provázeno uzavírkami tratí. Ale jedná se o stavbu, která je potřebná. Protože pro propojení centra města s částí za nádražím jsme limitováni pouze současným podjezdem u viaduktu, který nelze rozšířit," uvedl Kuba.

Nový tunel pod nádražím bude měřit zhruba 400 metrů. Výška bude 4,2 metru. Kuba dodal, že celková investice se bude dělit do několika částí, které se týkají i staveb na povrchu tunelu. Proto také některé položky bude hradit Správa železnic a město České Budějovice. „Tím, že bude financování rozloženo do několika let, bychom to měli snadněji zvládnout," řekl Kuba.

České Budějovice v roce 2020 navrhly takzvanou esovitou variantu podjezdu. Kraj se ale vrátil k původní přímé alternativě, která byla v minulosti první volbou. „Esovitou variantu jsme navrhovali, protože byla lepší pro obyvatele Suchého Vrbného. Umožňovala přímý výjezd z tunelu. Současná varianta však počítá s výjezdy ve směru do Suchého Vrbného do dvou větví. Jedna z nich se vrací směrem k centru městu a druhá vede k dálnici D3. Obyvatele Suchého Vrbného tak bude muset pro nájezd a výjezd z tunelu hledat objízdné trasy," uvedl bývalý náměstek českobudějovického primátora Viktor Lavička (ANO). Dodal, že esovitá varianta byla zamítnuta kvůli tomu, že by ústila v blízkosti parkovacího domu, který připravuje Správa železnic. „Ale nyní se ukazuje, že by do něj nakonec esovitá varianta nezasahovala," řekl Lavička.

V místě, kudy povede tunel pod nádražím, stojí nad kolejemi lávka pro pěší a cyklisty. Město ji kvůli výstavbě tunelu posune blíže k budově nádraží. Náklady na projekt se pohybují ve stovkách milionů korun.

Hodnocení článku je 70 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.

Štítky stavby, silnice, správa, Jihočeský, České Budějovice

Komentáře

Josef Salava

To je dobrá věc lidé u nadraži a okoli si pak budou žit v klidu,když auta budou pod zemí,.

Čtvrtek, 17. dubna 2025, 15:30Odpovědět

Přihlášení uživatele

 Přihlásit se přes Apple
Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.