Kvůli plánovanému zpoplatnění silnice I/20 vedoucí z Českých Budějovic do Plzně pošle město Strakonice dopis ministru dopravy Danu Ťokovi. Na silnici by se mělo začít od roku 2020 začít vybírat mýtné, což by ve městě a přilehlých obcích zvýšilo provoz kamionů. Podle ministerstva dopravy jde zatím jen o jednu z vytipovaných silnic, přesnou podobu systému mýtného určí soutěž.
„Jelikož jsme dvacet kilometrů souběžně s touto silnicí, znamená to pro nás, že kamiony budou jezdit přes nás. Už se to děje, sjíždí od Prahy u Nové Hospody, vyhýbají se placeným zónám. My na to nejsme připraveni, obce, které jsou v cestě, jsou stavěné za středověku, mnohdy jsou tam zatáčky pro koňské povozy, které jsou uměle rozšířené, a budou se tam snažit vyhnout dva kamiony. Nesmírně to zahustí dopravu," uvedl starosta Strakonic Břetislav Hrdlička.
Městem nyní denně projede ze tří směrů víc než 6400 kamionů, což je ve srovnání s posledním měřením před několika lety dvojnásobek. Hrdlička čeká, že jich po zpoplatnění přibude. „Čekáme ucpané cesty, rozbité domy, hluk, prašnost, zácpy. Následky budou naprosto katastrofální a zcela změní životy obyvatel dotčených obcí a měst," podotkl Hrdlička.
Město pošle ministru dopravy dopis, navrhuje tři řešení. Prvním je silnici nezpoplatnit, druhým zpoplatnit i silnici I/22, čímž by se provoz kamionů podle Hrdličky rozmělnil, třetí je vybudovat na I/22 obchvaty. „Ale to se týká spousty obcí, a to už by byly miliardové hodnoty," řekl. Když se s Ťokem nedohodnou, obrátí se na vládu, počítají i s peticí.
Ministerstvo dopravy zvažuje rozšíření mýtného na silnici I/20 od roku 2020 jako součást zavedení mýta na 900 kilometrech silnic prvních tříd. Od roku 2020 bude fungovat nový mýtný systém, vybraný v otevřené soutěži. Vláda žádala rozšířit systém o 850 až 3000 kilometrů. „Podle odborné analýzy mýtného manažera je nejvýhodnější rozšíření o 900 kilometrů. Rozšíření si tedy nevymyslelo ministerstvo dopravy, pouze jsme naplnili zadání vlády. Konkrétní silnice byly zatím vytipovány pro přípravu soutěže na nového provozovatele mýta. Přesná podoba systému vyplyne až ze soutěže," upřesnil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Při jednání ve Strakonicích záměr města podpořili také další politici. Dopis Ťokovi pošle senátor Karel Kratochvíle, po sněmovních volbách chce vyvolat jednání. „Záměr zpoplatnit silnici I/20 je absolutně nesmyslný," řekl starosta Kdyně na Domažlicku Jan Löffelmann.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.