Téměř stosedmdesátikilometrová dálnice D3, která má ve své konečné fázi spojovat Prahu s Českými Budějovicemi a s hranicemi Rakouska, by se měla dočkat výstavby dalších úseků už v září. Obě připravované části obchvatu Budějc ale musí být dokončeny najednou.
Výstavba úseku Úsilné – Hodějovice, který bude dlouhý 7,1 kilometru, a úseku Hodějovice – Dolní Třebonín, o délce 12,5 kilometru, by měla začít už v září. S dokončením se počítá v roce 2021. Obě stavby ale musí být dokončeny současně. Stejně tak je pro spuštění dálnice důležité dokončení jižní tangenty, severní spojky a podjezdu pod nádražím.
Druhé kolo výběrového řízení na stavbu budějckého obchvatu za 12,8 miliardy korun už je v plném proudu. Na každý úsek se přihlásilo celkem patnáct uchazečů, z nichž je většina ze zahraničí. Zahájení stavby by neměl bránit ani výkup pozemků na trase chystané dálnice. „V prvním úseku, na který potřebujeme 22 stavebních povolení, je vykoupeno sto procent pozemků, v druhé části, kde je třeba celkem 27 stavebních povolení, zbývá vyvlastnit jeden pozemek,“ přiblížila ředitelka jihočeské pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Vladimíra Hrušková.
„Úsek s tunelem Úsilné-Hodějovice je technicky velice náročný kvůli odvodňovací štole. Před samotnou stavbou a po dobu výstavby se musí výrazně snížit hladina podzemní vody,“ upozornila Hrušková.
Podle náměstka budějckého primátora Františka Konečného se lidé nemusí bát zpoplatnění plánovaných úseků. „Máme od ministerstva dopravy přislíbeno, že by se po obchvatu mělo jezdit bez dálniční známky. Zpoplatnění by neodvedlo řidiče z centra města,“ upřesnil Konečný.
V České republice je perlorodka říční kriticky ohroženým mlžem. Právě proto musí ŘSD změnit projekt úseku D3 z Kaplice – nádraží k rakouským hranicím. „Je to chráněná oblast. Všechny vody, které by měly stékat z dálnice, tečou do Malše a jsou strašně málo vydatné, rozpuštění soli v zimních měsících je strašně malé. Čeká nás změna projektu, doplnění takzvaných vsakovacích nádrží, aby se solný roztok, který perlorodce v jejím přirozeném prostředí škodí, vsákl a nedotýkal se jí,“ řekla Hrušková.
Z dálnice D3 je zatím hotový zhruba padesátikilometrový úsek. Ministerstvo dopravy by chtělo do léta vydat stavební povolení na část D3 u Tábora, kterou brzdil spor o pozemky. „Já bych byl velice rád, kdybychom to povolení vydali, nechci ale předjímat, zda tomu tak bude. V průběhu května nás čeká další diskuze se sourozenci Bratránkovými, kde by se měly vysvětlit další námitky, které jsme z jejich strany obdrželi a samozřejmě se budeme snažit tuto situaci v souladu s platnými zákony České republiky vyřešit,“ nastínil ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna.
Už v červnu příštího roku by se první řidiči mohli projet po úseku Bošilec – Ševětín, který je dlouhý 8,1 kilometru a stát by měl 1,2 miliardy korun. Tento úsek navazuje na část Veselí nad Lužnící – Bošilec, který ŘSD otevřelo loni v říjnu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.