Spory kvůli projíždějících midibusům Krajinskou ulicí v historickém jádru Českých Budějovic a s tím související soudní tahanice prý v žádném případě neovlivní plány města propojit centrum jihočeské metropole se záchytnými parkovišti a dalšími cíli. Na rozšíření stávající a diskutované linky číslo 24 se už pilně pracuje. Trasa je už jasná, vznikají zastávky.
„Vyzýváme vedení města, aby okamžitě zastavilo provoz midibusů do centra Českých Budějovic,“ vyzval radní na veřejném zasedání městského zastupitelstva Karel Pražák ze Sdružení majitelů domů v centru Českých Budějovic, které spolu s Obchodním centrem Vltavín podalo žalobu na město kvůli opatření provozu midibusové linky číslo 24 Krajinskou ulicí.
Žalobcům na dočasné opatření dal krajský soud v některých bodech za pravdu. „Rozhodnutí soudu respektujeme, ale nesouhlasíme s ním,“ uvedl náměstek českobudějovického primátora František Konečný, s tím, že magistrát se proti verdiktu odvolal, podal kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu v Brně. Mezitím se už majitelé domů a Vltavín znovu obrátili na soud, a to s žalobou na trvalé opatření týkající se provozu midibusové linky do centra Budějc pěší zónou.
Spory kvůli projíždějícím midibusům Krajinskou ulicí a s tím související soudní tahanice prý ale plány města na propojení jeho středu se záchytnými parkovišti a dalšími cíli v žádném případě neovlivní. „Jsem přesvědčen, že průjezd Krajinskou je naprosto v pořádku. Pěší zóny jsou v České republice, ale i v celé Evropě naprosto běžnou záležitostí. Městská hromadná doprava v pěších zónách je odborníky naopak doporučována. Na pěší zónu patří městská doprava, cyklisté a pěší. Linka číslo 24 přepraví měsíčně kolem třiceti tisíc cestujících, což samo o sobě potvrzuje oprávněnost této linky. Mimo jiné se i zdravotně postižení lidé dostanou do centra města, což velmi oceňují,“ řekl Konečný.
„Pokud někomu vadí, že mu před okny v Krajinské ulici projede denně pár midibusů, ať to vysvětluje obyvatelům města, kteří bydlí v ulicích B. Němcové, Lidické nebo Husově třídě, kde jim pod okny projíždí denně desítky tisíc aut,“ dodal náměstek.
Na rozšíření stávající linky se už pilně pracuje. Jasná je už trasa. „Linka, která bude jezdit denně, povede ze záchytného parkoviště Jírovcova na náměstí Přemysla Otakara II. a bude pokračovat k nádraží, v intervalu deseti minut. Na nádraží se „rozdvojí“ a střídavě, to je po dvaceti minutách, pojede jedna linka ulicí Gerstnera, B. Němcové až před hlavní vstup do nemocnice. Druhá linka povede z nádraží do Havlíčkovy kolonie a k Maláku, s obslužností Polikliniky jih z druhé strany řeky Malše. Tato linka nahradí stávající linku číslo 12 a podstatně se zlepší dopravní obslužnost Havlíčkovy kolonie,“ upřesnil informace František Konečný.
Jasné už jsou trasy a ty se nyní vybavují zastávkami. Ty vznikají například na Senovážném náměstí, hotová už je zastávka u nemocnice.
„Na Senovážném náměstí v ulici Karla IV. počítáme s investičními náklady na vybudování zastávek asi 2,1 milionu korun. Stavba by měla být dokončena do čtyřiceti kalendářních dnů ode dne převzetí staveniště, pokud nedojde k neočekávaným okolnostem,“ řekl náměstek českobudějovického primátora Petr Holický.
Umístění autobusových zastávek bylo vytipováno ve spolupráci s Dopravním podnikem města České Budějovice s ohledem na vzdálenosti stávajících zastávek a předpokládanému zprovoznění záchytných parkovišť pro osobní vozidla v ulicích Jírovcova a u fotbalového hřiště na Střeleckém ostrově.
„Některé zastávky midibusů budou umístěny v prostoru stávajících zastávek městské hromadné dopravy, několik vznikne nových. Nutné budou pouze drobné stavební úpravy, jako je vyrovnání obrubníků, doplnění kontrastních a reflexních pásů pro nevidomé a slabozraké v dlažbě a osazení označníků zastávek. Nové budou standardní zastávky, to znamená označník a doplnění hmatových prvků,“ uvedl Holický.
Vybudování autobusové zastávky přímo u vstupu do nemocnice bylo zcela v režii špitálu, čehož si město velmi cení.
„Vlastní zastávka je v současné době již dokončena a nachází se přímo před vstupním terminálem na parkovišti. Toto umístění zastávky umožní její využití jako koncové „točny“ nové linky městské hromadné dopravy číslo 24, když při výjezdu z parkoviště bude autobus odbočovat doleva na ulici B. Němcové, po které bude pokračovat zpět až ke koncové zastávce u parkoviště v Jírovcově ulici,“ uvedla mluvčí českobudějovické nemocnice Iva Nováková. Náklady na vybudování zastávky ale zdravotnické zařízení nemá vyčíslené, protože zastávka je součástí investiční akce, při níž vzniká také nový vjezd na nemocniční parkoviště. „Vjezd i zastávku máme jako jednu investiční akci. Celkové náklady obou částí této stavby včetně závorového systému nového vjezdu a včetně projektové dokumentace činí zhruba 890 tisíc korun,“ vysvětlila mluvčí.
Nové midibusové českobudějovické trasy začnou fungovat v momentě, kdy budou k dispozici nové elektrobusy. „Po dodávce všech jedenácti elektromidibusů bude tato linka fungovat v uvedené trase,“ potvrdil Konečný. Elektrobusy by podle mluvčího budějckého dopravního podniku Viktora Lavičky měly být dodány nejpozději do 6. září. „Na pořízení elektromidibusů využije evropské dotace ve výši 85 procent. Přesné náklady nelze v tento okamžik ještě vyčíslit, některé investice, například zastávky, nejsou ještě dokončeny,“ dodal František Konečný.
Dosud za svezení linkou číslo 24 lidé neplatí, po jejím prodloužení a rozšíření se to ale změní. „O tarifu na celé trase není ještě rozhodnuto. Budu doporučovat, aby ze záchytných parkovišť do centra města bylo jízdné podstatně zvýhodněno,“ podotkl náměstek Konečný.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Když chceš bydlet ve městě, ať už v centru nebo na okraji, musíš počítat s ruchem! Co mají říkat lidé, co bydleli donedávna „na samotě u lese“ a nyní jim v okolí jejich obydlí vzniká např. dálnice. V jejich případě chápu rozhořčení jako oprávněné, nicméně jejich zájmy jdou chtě na chtě stranou zájmu společnosti. To mi připomíná jako když parta prudičů bránila výstavbě propojky Vltavy s Májem.
Pokračování příběhu, kterak jedna panoptikální zbohatlická kreatůra brání většině ve využívání veřejné dopravy. Pražákovo konání je sice v souladu s oficielní krajskou dopravní doktrínou, založenou na řízeném vytlačování veřejné dopravy z povědomí (a využívání) Jihočechů, se specielním zaměřením ke zničení linek osobních vlaků (což je přece logické, ve městech je "málo" aut a tak se musí rušit os. vlaky, které netrpí dopravními zácpami), leč domníval jsem se, že jeden hamižný zbohatlík jaksi z principu nemůže bránit rozvoji městské dopravy, na čemž má zájem jasná většina obyvatel, nemluvě o ekologickém přínosu celé akce. Vzhledem ke dřívějšímu zdecimování příměstské dopravy krajskou representací a tudíž nemožnému cestování hromadnou dopravou až do center měst, tato nemají jiných možností, nežli stavět záchytná parkoviště a k nim navazující síť linek MHD. Jinak venkované svými vozy zcela zničí životní prostředí obyvatekstvu měst.