Počasí dnes8 °C, zítra7 °C
Úterý 26. listopadu 2024  |  Svátek má Artur
Bez reklam

Kvůli budějckému obchvatu pokácelo Ředitelství silnic a dálnic už tři tisíce kubíků dřeva

Kvůli stavbě obchvatu Českých Budějovic, který bude součástí dálnice D3, pokácelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) již téměř tři tisíce metrů krychlových dřevin. Obchvat chce ŘSD začít stavět letos na podzim, pro jeden ze dvou úseků má stavební povolení.

Nyní běží druhé kolo výběrového řízení na stavbu obchvatu Budějovic. Jde o úsek Úsilné-Hodějovice dlouhý 7,1 kilometru a úsek Hodějovice-Dolní Třebonín dlouhý 12,5 kilometru. Stavba za 12,8 miliardy korun bude součástí dálnice D3. Uchazečů, kteří jsou ve velké míře ze zahraničí, je na každý úsek patnáct. Nabídky mají podat firmy v červenci a v srpnu.

Pro úsek Úsilné-Hodějovice, kde je vykoupeno sto procent pozemků, má ŘSD obě potřebná stavební povolení na hlavní trasu. „Jsou vydána nepravomocně, to znamená, že ještě běží lhůta, kdy se proti tomu může někdo odvolat,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Na druhý úsek, kde je jeden pozemek ve vyvlastňovacím řízení, potřebuje ŘSD jedno stavební povolení na hlavní trasu, to zatím nemá.

V úseku Úsilné-Hodějovice zmizelo kvůli stavbě zatím 539,7 metru krychlových dřeva, v druhém úseku 2426,8 metru krychlových. Kvůli D3 zanikly tři mohyly z pohřebiště ze střední doby bronzové v Plavu na Českobudějovicku. U Plavu je 35 mohyl ze střední doby bronzové a ze starší doby železné. „Ostatních 32 mohyl zůstane v okolí dálnice, což je docela unikát,“ vysvětlila archeoložka z Jihočeského muzea Zuzana Thomová. Archeologové z Jihočeského muzea mají stavbu dálnice rozdělenou na etapy, nyní připravují výzkumy až do roku 2021.

ČTĚTE TAKÉ: Stavba obchvatu Budějc by měla začít už v září. Oba úseky musí být dokončeny společně 

S dalšími odborníky například z Jihočeské univerzity sledují i důlní díla, což je podle Thomové zásadní informace pro stavbaře. Díky přírodovědným metodám lze podle ní také zachytit vzhled dotčené krajiny v pravěku nebo středověku. V Plavu archeologové objevili v místě pohřebiště i starší sídliště ze starší doby bronzové nebo mezolitické osídlení. U Starých Hodějovic zkoumají sídliště z 12. století. „Jedná se o zbytek venkovského obydlí se srubovou konstrukcí a kamennou podezdívkou. Tento objekt byl součástí raně středověkého sídliště, kterých se v českobudějovické kotlině nacházelo v té době velké množství a tento stav předznamenal pozdější založení středověkých Českých Budějovic,“ řekla Thomová.

V laboratořích muzejníci zpracovávají keramický materiál z jiných záchranných akcích v trase D3. Zatím poslední jihočeský úsek D3 Veselí nad Lužnicí-Bošilec dlouhý 5,1 kilometru otevřelo ŘSD loni v říjnu. Na něj navazuje část Bošilec-Ševětín dlouhá 8,1 kilometru, bude stát 1,2 miliardy, první řidiči by po ní měli projet v červnu 2019. Na posledním úseku D3 k hranicím s Rakouskem ŘSD připravuje dokumentaci EIA a vykupuje pozemky.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, tam se napojí na rakouskou rychlostní silnici S10. Dálnice D3 by měla měřit zhruba 170 kilometrů, nyní je v provozu asi 50 kilometrů.

Foto Jana Kroneislová | Zdroj ČTK

Štítky dálnice, D3, silnice, práce, ŘSD, Ředitelství silnic a dálnic, České Budějovice, stavební povolení, pozemek, Plav, Třebonín, Dálnice D3, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Rakousko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Kvůli budějckému obchvatu pokácelo Ředitelství silnic a dálnic už tři tisíce kubíků dřeva  |  Doprava  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.