V posledních dnech, kdy se Česká republika potýká s vlnou tropických veder, se v budějckých ulicích objevují kropicí vozy. Ty vyjíždějí v pracovní dny i o víkendech, aby alespoň trochu ulevili od veder obyvatelům města. Na rozpálené vozovky rozstřikují denně 60 až 70 tisíc litrů vody. Někteří obyvatelé se ale pozastavují nad způsobem, jakým kropení silnic probíhá.
Vozy se pohybují po předem určených trasách. „Podle tohoto protokolu určeného letním plánem údržby města České Budějovice jedna kropička obsluhuje centrum města, druhá krouží po sídlištní zástavbě. Kropení začíná okolo desáté hodiny dopolední a dle počasí je ukončeno mezi šestou a sedmou hodinou večerní,“ vysvětluje Roman Braný, ředitel společnosti FCC České Budějovice.
Kropení vozovek zajišťují dva vozy a vyjíždějí vždy, když venkovní teplota přesáhne 25 stupňů a předpokládá se, že bude dál růst.
Na videu, které nám do redakce zaslal jeden z čtenářů, je natočené zmiňované kropicí auto projíždějící Krajinskou ulicí. Podle laického pohledu jede auto pěší zonou rychleji, než by mělo. Navíc vozovka po jeho průjezdu zůstává téměř suchá. „Šla jsem okolo a opravdu dvacítkou nejeli,“ okomentovala video na Facebooku Alena Wurstová. „Nedávno jsem vystupovala z auta na náměstí, a ta kropička kolem mě prolítla takovou rychlostí, že jsem si říkala, na co tady vůbec jezdí,“ uvedla jiná čtenářka.
Kropicí auto zachycené v Krajinské ulici.
Tisková mluvčí společnosti FCC Kristina Jakubcová nechala na popud Budějcké Drbny vůz z videa prověřit. „Na uvedeném záznamu jel řidič ulicí Krajinská rychlostí 23 kilometrů v hodině, při cestě zpět měl vůz rychlost 17 kilometrů v hodině. Rychlost všech firemních vozů je kontrolována dle záznamu GPS z jednotlivých vozidel. V případě kropiček je navíc dle rychlosti vozidla dávkováno i množství rozstřikované vody. Řidiči byli opětovně proškoleni a rychlost v centru města by neměla překročit 20 kilometrů za hodinu,“ uvedla.
Na názor jsme se zeptali i tiskového mluvčího Magistrátu města České Budějovice Petra Ferebauera. K videu se však nevyjádřil.
Podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti nemusí podle zákona řidič vozidla vybaveného zvláštním světlem oranžové barvy dodržovat v obytné či pěší zóně maximální rychlost 20 kilometrů v hodině. Řidič takového vozu ale zároveň musí dbát zvýšené opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost silničního provozu.
„Podle mého hrubého názoru jel řidič kropičky rychlostí 30-40 kilometrů v hodině, což by nebylo v rozporu s pravidly silničního provozu. Ovšem vzhledem ke konkrétním podmínkám, jako je úzká silnice, četná podloubí a čilý provoz chodců, nepovažuji tuto rychlost za bezpečnou,“ okomentoval.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.