Dnes, 11:00
Veřejnost má poslední možnost rozhodnout, po kom ponesou jména nové českobudějovické trolejbusy. Hlasování, do kterého se zapojily už více než čtyři tisíce lidí, končí dnes o půlnoci. Dopravní podnik vybírá 21 jmen, která doplní současnou flotilu pojmenovaných vozů, mezi nimiž jsou například Přemysl Otakar II., Budivoj nebo Čéč.
O budoucí podobě vozového parku rozhodují Budějčáci už několik týdnů. V prvním kole ankety mohli navrhovat osobnosti z historie i současnosti. Z celkem 366 návrhů vzešel finální seznam téměř devadesáti jmen, která postoupila do veřejného hlasování. Podle pravidel ankety mohly být zařazeny pouze již nežijící osobnosti, jež byly s městem významně spjaty — ať už rodem, životem, nebo dílem.
„Hlasování ukazuje, že Budějčáci mají smysl pro humor i pro historii. V čele ankety se objevují úsměvné či nečekané návrhy, ale zároveň i celá řada vážených osobností, které si připomenutí bezpochyby zaslouží. Jsme rádi, že se do ankety zapojilo tolik lidí a že o budějovických trolejbusech přemýšlejí s takovým zaujetím,“ říká ředitel Dopravního podniku města České Budějovice Slavoj Dolejš.
Úterý, 7. října 2025, 18:00
Budějčáci jsou hrdí na svoje město a mají smysl pro humor. Ukázala to anketa Dopravního podniku, ve které lidé navrhovali, po kom by se měla jmenovat flotila nových trolejbusů. Do hlasování přišlo 366 návrhů. Nechybí mezi nimi vážené osobnosti, ani...
Mezi finalisty se objevují historické postavy jako měšťan Zachariáš, Ondřej Puklice, Vendelín Grünwald či František Antonín Gerstner. Velkou pozornost získaly i osobnosti moderní doby, například lékaři Jaroslav Čutka a Miloš Velemínský. O přízeň hlasujících však soupeří i zástupci kulturního a zábavního světa — třeba televizní kartářka Jolanda, která se už dříve stala jedním z nejzmiňovanějších jmen v celé anketě.
Budějčáci navrhovali s vážností, ale i s nadhledem. Už v prvním kole ankety se tak objevily návrhy na pojmenování po hokejistovi Milanu Gulašovi, univerzálním géniovi Járovi Cimrmanovi nebo i po oblíbené budějovické pochutině – pikadoru.
Flotila, pro kterou Budějčáci vybírají jména, patří k největším investicím do městské dopravy v historii Českých Budějovic. Dopravní podnik postupně nasazuje do provozu 35 moderních trolejbusů Škoda 33Tr v celkové hodnotě téměř 700 milionů korun. Z této částky téměř 400 milionů pokryly dotace Evropské unie z programů IROP a ITI Českobudějovické aglomerace.
Nové trolejbusy jsou vybavené bateriemi, které jim umožní jezdit i po trasách bez trolejového vedení. Díky tomu zvládnou projet objížďky nebo úseky, kde probíhá výluka, bez nutnosti nasazení náhradních autobusů. Modernizace se netýká jen techniky, ale i pohodlí cestujících – všechny vozy mají klimatizaci, vytápění a nízkopodlažní nástup.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám