Počet nehod na železničních přejezdech neklesá. I přesto, že do rekonstrukce a modernizace přejezdů bylo investováno více než 2,5 miliardy korun, se počty nehod v letech 2013 až 2017 nesnížily. Uvedl to Nejvyšší kontrolní úřad.
V roce 2013 došlo ke 165 dopravním nehodám na železničních přejezdech, loni jich bylo 159. Průměrně ročně zahynulo na přejezdech 35 lidí ročně. „Česká republika tak zůstala v tomto ohledu jednou z nejhorších zemí v Evropě. Na jeden milion obyvatel připadaly v České republice tři úmrtí na železničních přejezdech. V Polsku na stejný počet obyvatel připadalo 1,4 úmrtí, v Bulharsku 0,5 a v Německu 0,4 úmrtí,“ uvedl úřad v tiskové zprávě.
Samo ministerstvo dopravy zdůrazňovalo nutnost zvýšit bezpečnost na železničních přejezdech. V roce 2008 mělo předložit vládě analýzu, ve které mělo určit konkrétní rizikové přejezdy, potřebné peníze na rekonstrukci, časový harmonogram a další, úkol ale nesplnilo.
„Správa železniční dopravní cesty ale v roce 2016 vytvořila materiál, ve kterém posuzovala přibližně třetinu z 340 přejezdů na železničních koridorech. Z těch vytipovala 24 nejrizikovějších přejezdů, jejichž řešení se v době kontroly už připravovalo,“ uvedlo NKÚ v tiskové zprávě.
Ve sledovaném období, od roku 2013 až 2017, se na přejezdech stalo 812 nehod, při kterých zemřelo 175 osob a 406 jich bylo zraněno. Celkové škody se vyšplhaly na téměř 500 milionů korun. Nejméně nehod bylo na přejezdech zabezpečených závorami, přibližně 15 procent. Nejvíce naopak na těch, které byly vybaveny jen světelným zařízením – šlo zhruba o 46 procent ze všech nehod. Na přejezdech zabezpečených výstražnými kříži se pak odehrálo zbylých přibližně 39 procent. V těchto případech se jednalo o přejezdy na méně vytížených silnicích a železničních tratích s nižšími frekvencemi i pomalejším provozem vlakových souprav.
Mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová pro server Zdopravy.cz uvedla, že z dlouhodbých statistik vyplývá, že drtivou většinu nehod nezaviní špatné zabezpečení přejezdů či neúčelné vynaložení finančních prostředků, ale řidiči, cyklisté nebo chodci. „Sebelepší zabezpečení není nic platné, pokud chodci a řidiči nedodržují základní platná pravidla,“ řekla.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Ještě, že alespoň Jihočechům úraz vlakem hrozí řádově méně, nežli obyvatelům třeba Středočeského, či Jihomoravského kraje. Osobních vlaků tam jezdí minimum, úředníci totiž soustavně a cílevědomě myslí na životy řidičů a nebezpečné vlaky rušili ve velkém již za Zahradníka, či Zimoly (ODS, ČSSD).