Hlavní tah z Písku do Budějc se dočká rekonstrukce. Jihočeský kraj rozhodl, že práce na silnici I/20 nebudou mít významný vliv na životní prostředí, což dalo zelenou Ředitelství silnic a dálnice, které se může pustit do oprav. Hotovo by mělo být v roce 2025.
Stav silnice je podle serveru zdopravy.cz dlouhodobě předmětem kritiky. V obcích stižených tranzitní dopravou (Dasný, Češnovice) se už několikrát konaly demonstrace za odvedení aut mimo zástavbu. Právě tady vzniknou nové přeložky mimo obce. Na silnici je i řada úseků, kde často umírají lidé. Silnice totiž dávno nesplňuje soudobé normy, nemá například žádný prostor za krajnicí.
Jihočeský kraj tuto silnici vnímá také jako důležitou spojnici západ – východ, protože spojuje České Budějovice a Plzeň, hospodářská centra. Značné problémy, jak řekl už v loňském roce náměstek jihočeské hejtmanky Josef Knot, způsobí to, že mezi Pískem a Budějovicemi se doprava ze všech směrů slije do jediné dopravní tepny.
ČTĚTE TAKÉ: Ředitelství silnic a dálnic chce rozšířit silnici I/20 z Českých Budějovic na Plzeň
Část záměru ale prochází přes území ptačí oblasti Českobudějovické rybníky, a proto hrozilo, že bude muset procházet zdlouhavým posuzovacím procesem EIA. Část stavby u Plástovic by mohla narušit potravinový biotop pro husu velkou. Omezení by ale podle kraje nemělo být nijak velké. „Orgán ochrany přírody vyloučil významný vliv záměru na příznivý stav předmětu ochrany nebo celistvost evropsky významných lokalit a ptačích oblastí ležících na území v působnosti Jihočeského kraje,“ píše v dokumentaci Milan Vlášek z Odboru životního prostředí, zemědělství a lesnictví Jihočeského kraje.
Modernizace by měla začít v místě, kde se u Písku napojují silnice I/20 a I/29 a končit by měla mimoúrovňovou křižovatkou u Češnovic. Celkem by mělo jít o 35,5 kilometru. Pravidelně by se měly střídat předjížděcí pruhy pro jeden a druhý směr. Limitujícím prvkem jsou podle dokumentace stávající křižovatky.
„Navrženými stavebními úpravami dojde ke zvýšení kvality dopravy a odstranění rizika značné nehodovosti z důvodu nedostatečné šířky silnice, ke zvýšení komfortu jízdy při zachování stávající trasy silnice a stávajícího silničního pozemku,“ píše se v dokumentaci.
Snahu ŘSD o rozšíření silnice kraj podporuje. Knot za systémové řešení považuje stavbu čtyřproudové silnice rychlostního typu, jaká je v úseku Nová Hospoda – Písek a jaká se připravuje v části České Vrbné – Češnovice.
Modernizace 36 kilometrů od Písku na jih k Pištínu by měla probíhat v letech 2022 až 2025. Třináct kilometrů u Budějc v letech 2021 až 2024 (běží územní řízení). V přípravě je i severní spojka v Budějcích, která má propojit silnici I/20 s dálnicí D3.