Nákup elektronických dálničních známek na příští rok přes internetový obchod edalnice.cz zatím od rána nefunguje. Ostrý provoz e-shopu se má spustit v průběhu dneška, ještě se ladí některé detaily, řekl ráno Martin Opatrný, mluvčí státní společnosti Cendis, která systém provozuje. Od 09:00 se na ministerstvu dopravy koná tisková konference k dnešnímu zahájení prodeje digitálních známek, které po 25 letech nahradí dosavadní papírové kupony.
"Zatím jsme to nepřepnuli do ostrého provozu," uvedl Opatrný. Kdy začne internetový prodej dálničních známek fungovat, zatím neupřesnil, má to být "během dne".
Další informace k systému za zhruba 309 milionů korun, který od počátku provázely problémy, sdělí na tiskové konferenci ministr dopravy Karel Havlíček, vládní zmocněnec pro IT a digitalizaci Vladimír Dzurilla a šéf Cendisu Jan Paroubek.
Při návštěvě e-shopu se uživatelům ráno ukazovalo oznámení: "Právě pro Vás připravujeme nové funkce. Za okamžik bude vše hotovo. Zkuste to prosím za pár minut znovu".
Řidiči si mohou ode dneška kupovat nové elektronické dálniční známky také na pobočkách pošt a čerpacích stanicích Euro Oil. Známky budou vedené na registrační značku vozidla. Typy i ceny známek zůstávají pro příští rok stejné, roční známka stojí 1500 Kč, měsíční 440 Kč a desetidenní 310 Kč. Zůstává i zvýhodnění pro ekologická auta. Novinkou je možnost libovolně nastavit datum začátku jejich platnosti, a to až s předstihem 90 dnů. Roční známky navíc budou nově fungovat po dobu 365 dní bez ohledu na kalendářní rok.
Dálniční známky budou kontrolovat policisté či celníci několika způsoby. K dispozici budou mít jednak mobilní aparáty, se kterými budou kontrolovat platnost kuponů přímo na dálnicích. Ke kontrole budou moci využívat i mýtné brány, které zbyly po předchozím mýtném systému.
Přípravy nového systému dálničních známek provázely v počátcích problémy, které stály místo i předchozího ministra dopravy Vladimíra Kremlíka. Stát po vlně kritiky zrušil původní soutěže na provozovatele IT systému, který vysoutěžil za 401 milionů korun. Spolu s tím zastavil další návazné tendry. Ministerstvo dopravy poté zakázku i se supervizí zadalo státnímu podniku Cendis. Podle Havlíčka tím a celkovým zjednodušením systému stát proti původním předpokladům ušetřil okolo 500 milionů korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.