V jižních Čechách nevyjedou letos některé letní autobusové linky, jako z Jindřichova Hradce na Lipno nebo z Nových Hradů do Českého Krumlova. Chybí na ně peníze nebo jsou od loňska zrušené kvůli covidu. Kraj čeká, že kvůli dražším palivům mohou letos stoupnout náklady na provoz autobusů až o 85 milionů korun. V květnu 2023 by mohl začít fungovat integrovaný dopravní systém (IDS) pro celý kraj, lidé tak budou mít jednu jízdenku na vlak, autobus i MHD. Náklady budou kolem 80 milionů korun.
V létě nevyjedou linky z Jindřichova Hradce do Frymburku, z Hradce přes Červenou Lhotu do Tábora ani z Tábora přes Orlík do Blatné. Loni byly z 85 procent placené z EU, kraj se podílel 15 procenty. Nepojede ani letní linka Nové Hrady - Pohorská Ves - Kaplice - Krumlov. Loni nejela kvůli covidu, letos ji kraj neobnovil. „Jsme ovlivněni náklady, kdy nám do nich promlouvá nafta, proto nemůžeme překvapit nějakou novinkou a nebudou jezdit projektové pilotní linky, které jezdily v loňské letní sezoně. To byly vesměs linky vedené z Jindřichova Hradce," řekl ekonom dopravy firmy Jikord Jiří Pešek. Na léto ale tradičně kraj posílí počet spojů na takzvaných šumavských lokálkách, České dráhy posilují přes léto spoje na Lipno.
V dubnu teď jezdí po kraji téměř stejně spojů jako před pandemií. Problém jsou náklady u autobusů. Jikord spočítal, že když bude letos průměrná cena nafty 45 Kč, stoupnou roční výdaje na provoz autobusů o 85 milionů korun.
Příští rok v dubnu nebo květnu by měla začít fungovat krajský IDS, kdy by měli lidé jeden jízdní doklad na vlak, autobus i MHD. Zatím existuje jen pro Budějovice a okolí. Výjimkou je jednodenní jízdenka Jikord Plus, jež platí pro dva dospělé a až tři děti, stojí 250 korun. Před pandemií jí ročně využilo 1500 až 2000 lidí, nejvíc rodiny s dětmi, na výlety.
„Jízdní doklady na jihočeskou IDS postupně připravujeme. Chceme se soustředit jak na pravidelné dojíždějící do škol, do zaměstnání, tak i na jednotlivé jízdné pro cestující," řekl jednatel Jikordu Jiří Kafka. Náklady včetně úhrady prokazatelné ztráty dopravců odhadl na 60 až 80 milionů korun. Jízdenky budou denní, měsíční a čtvrtletní, o roční není podle zkušeností z jiných krajů zájem. Pešek věří, že společná jízdenka přiláká do veřejné dopravy nové cestující, čímž by ztráta z provozování IDS měla klesat.
Časem by podle Jikordu mohla být součástí IDS i turistická lodní doprava nebo lanovky. Pravidelná, ne jen rekreační lodní doprava, by mohla podle Kafky fungovat v krajském městě, jako doplněk některé městské autobusové linky.
Rekreační dopravu dotuje kraj z programů na turistický ruch. Letos na ni vyčlenil dva miliony Kč, loni tři miliony, před pandemií to bylo až pět milionů. O dotaci mohou žádat provozovatelé lodní dopravy, parních vlaků a dalších podobných spojů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.