Už tento rok, přesně v jeho druhé polovině, měla začít fungovat jedna část obchvatu Českých Budějovic. Kvůli problémům s výstavbou tunelu Pohůrka se práce zpozdily a aktuálně to vypadá, že by mohlo Ředitelství silnici a dálnic tuto stavbu dokončit až na konci roku 2024. Jak to vypadá s dalšími úseky?
„Základním problémem dálničního obchvatu Českých Budějovic je v současné době řešení samotného tunelu. Měli jsme tam velké technické problémy s podzemní vodou, a také technickým řešením tunelu,“ popsal na konci minulého týdne ředitel Ředitelství silnici a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
Už v letošním roce by podle něj ale měly být práce na tunelu vidět. V nejbližších dnech chce ŘSD začít betonovat samotný tunel, což je podle Mátla zásadní. „Jakmile bude toto hotové, tak budeme mít monolit a budou na řadě zásypové práce, povrch a začneme s vozovkou a vším dalším vybavením. To už nebude pro Budějce tak velký zásah, jako je to nyní,“ vysvětlil.
Jižní část obchvatu, od křižovatky Pohůrka směrem na jih i se stavbou dálnice z Hodějovic do Třebonína, by mohlo mít ŘSD hotovou už v roce 2023. Jestli ale úsek otevře pro dopravu zatím není jasné. „V tuto chvíli vyhodnocujeme dopady potencionálního zprovoznění na dopravu v Českých Budějovicích. Musíme zjistit, jestli by to do nějakých míst nepřineslo ještě větší zátěž než teď, a jestli by to doprava v Českých Budějovicích unesla. Vedeme o tom diskuse,“ řekl Mátl.
Variantou by podle něj mohlo být zprovoznění úseku pro osobní dopravu, která by sjela na Pohůrce a směrem k hranicím by se auta vydala zanádražní komunikací. „Z dopravního hlediska jsem přesvědčen, že by to mohlo Budějovicím pomoct, ale musí se to vše opravdu pečlivě analyzovat,“ řekl s tím, že tranzitní doprava by musela stále jezdit po Dlouhé louce.
V září 2024 by měla být zprovozněna také další část dálnice, a to směrem k hranicím. Úsek Třebonín – Kaplice nádraží začalo ŘSD stavět letos v únoru. „Doufáme, že ten termín zprovoznění udržíme. Zbylé dva úseky jsou v tuto chvíli před zahájením výběrového řízení na zhotovitele. Stavbu bychom chtěli zahájit v první polovině, maximálně na začátku druhé poloviny, roku 2023,“ uvedl Mátl s tím, že celou dálnici chtějí dokončit do roku 2025. „V tom nejčernějším scénáři do roku 2026,“ doplnil.
Komplikace při realizaci posledních dvou úseků mohou podle Mátla nastat během vyvlastňování pozemků potřebných ke stavbě. Aktuální situace sice způsobuje nedostatek stavebních materiálů, pracovní síly a celkové zdražování nejen dopravních staveb, Mátl ale doufá, že se to na těchto stavbách nepromítne. „Nedostatek materiálů nakonec podle mě nebude tak kritický, jak to teď vypadá. Jsem optimista a myslím si, že jsme připraveni to zvládnout," uzavřel.Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.