O provoz úzkokolejky místo zadlužené firmy Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) má vedle brněnské společnosti Gepard Express také firma WTT. Nemá ale licenci pro provoz osobní dopravy. V insolvenčním rejstříku to uvedla insolvenční správkyně Daniela Urbanová. Obnovení provozu v letošní turistické sezoně je nejisté, řekla správkyně. Tento týden by mohla mít firma hotové pojištění majetku, které jí chybělo, řekl dnes soudce Zdeněk Strnad. Firma JHMD je od loňského podzimu v úpadku, místo vlaků jezdí autobusy. U soudu dnes firma uvedla, že insolvenční řízení podle ní vykazuje od začátku mnoho procesních vad.
"Když bude vhodný dopravce, který by měl zájem o dopravu na úzkokolejných drahách, tak by se mohla doprava provozovat už červencem letošního roku. Nicméně zprovoznění drah ovlivňuje spousta faktorů. V tuhle chvíli není dlužník nositelem osvědčení bezpečnosti, které je nezbytné pro provozovatele dráhy. A vzhledem k tomu, jak uplývá čas a že jsou lhůty na zajištění těch oprávnění, je otázkou, zda je v tuhle chvíli ještě možné s dopravou v roce 2023 počítat," řekla Urbanová.
O provoz projevila už dřív zájem brněnská firma Gepard Express, SE. Správkyně dnes zveřejnila, že jezdit by na úzkokolejce chtěla i společnost WTT, která sídlí v Brlohu na Písecku. Podle dostupných informací se zabývá logistikou a může provozovat nákladní vlakovou dopravu. "Společnost WTT ale nemá drážní licenci pro provozování osobní přepravy," uvedla správkyně. Firrma WTT zveřejnila naposledy výsledky za rok 2020, kdy při čistém obratu 126,7 milionu Kč skončila v zisku po zdanění milion Kč. Vyplývá to z účetní závěrky.
JHMD navrhla přijmout nabídku společnosti WTT. Firma nabízí nájemné za pronájem kolejových vozidel (parní souprava a náhradní dieselová lokomotiva), ubytovacích kapacit JHMD a jejího gastronomického provozu. WTT má zájem o parní dopravu letos v červenci a srpnu, na trati Jindřichův Hradec – Kamenice nad Lipou. Soud v únoru informoval, že o provoz na úzkokolejce měla zájem také jedna polská společnost.
Soudce Strnad doufá, že do tohoto pátku bude mít firma pojištěný majetek. Firma má čtyři nabídky na pojištění. Soudce již dříve kritizoval, že firma pojištění nemá.
Firma JHMD je od loňského podzimu v úpadku. Provoz vlaků v říjnu zastavila, protože nemá potřebná povolení. JHMD dluží podle soudu kolem 360 milionů korun. Firma nemá na splácení dluhů. Argumentuje tím, že jí Kraj Vysočina neplatí poplatek za použití dopravní cesty. Kraj Vysočina to odmítá, uvádí, že postupuje podle platné smlouvy. Firma nemá ani povolení Drážního úřadu, aby mohla vlaky provozovat. Soud bude znovu posuzovat její reorganizační návrh.
Firma také již dříve odmítla názor soudu, že s majetkem nakládá nehospodárně. Soud zakázal předběžným opatřením firmě jakkoli nakládat s majetkem a penězi, aniž by souhlasila insolvenční správkyně. JHMD se proti tomu odvolala.
JHMD vlastní a provozuje úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Provoz na novobystřické trati začal 1. listopadu 1897. Vlaky v minulých letech podle staršího vyjádření firmy přepravily ročně zhruba 400 tisíc cestujících. Dvě třetiny tratí jsou na území jižních Čech. V halách a na nádražích stojí nyní asi 40 vagonů a lokomotiv, uvedl v únoru soud. Dva historické vagony převezl Klub přátel jindřichohradeckých úzkokolejek do muzea v Lužné u Rakovníka. V místech, kudy vedou jindřichohradecké úzkokolejky, provozují zatím náhradní autobusovou dopravu Jihočeský kraj a Kraj Vysočina.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.