Na nových úsecích čtvrtého koridoru v jižních Čechách uskutečnila tento týden Správa železnic (SŽ) zkušební jízdy, kdy vlaky jely rychlostí až 200 kilometrů v hodině. Cílem bylo prověřit, jak působí na mosty jízdy rychlejší než 160 kilometrů za hodinu. Poznatky vyhodnotí odborníci pro možné použití těchto mostních konstrukcí na vysokorychlostních tratích, kde se jezdí i rychleji než 300 kilometrů za hodinu. Zkoušky naplánovali železničáři tak, aby měly co nejmenší dopad na jízdu pravidelných vlaků.
Testovalo se od 23. do 26. října na nově vybudovaných úsecích Soběslav – Doubí u Tábora a Sudoměřice u Tábora – Votice. „Ke zkouškám posloužila lokomotiva Vectron Správy železnic. Vlastní testy a vyhodnocení chování mostních konstrukcí se prováděly pomocí speciálních diagnostických zařízení Fakulty stavební Českého vysokého učení technického v Praze,“ uvedl mluvčí Správy železnic Jan Nevola.
Ve spolupráci s Výzkumným ústavem kolejových vozidel odborníci hodnotili také aerodynamické efekty v tunelech. Na nástupištích se pak měřily aerodynamické účinky projíždějícího zkušebního vlaku i spojů v pravidelném provozu a vymezení tlakových změn v blízkosti koleje. Měření a vyhodnocení zajišťovali odborníci z Vysokého učení technického v Brně, Ústavu železničních konstrukcí a staveb a Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice, Geofyzikálního ústavu Akademie věd ČR a Výzkumného ústavu železničního.
Na čtvrtém koridoru loni zprovoznila Správa železnic dva úseky. Na přelomu června a července začaly jezdit vlaky po přestavěné trati mezi Voticemi a Sudoměřicemi, od září v části Soběslav - Doubí. Zkrátila se tak doba jízdy. Vlaky teď mohou jet po trati nejvýš 160 kilometrů v hodině. Cesta z Prahy do Českých Budějovic trvá teď expresem 100 minut. Na trati bude výhledově možná rychlost až 200 kilometrů v hodině. Nejdřív ale musí stát nakoupit nové vlaky, které to zvládnou, uvedli již dříve železničáři.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.