Počasí dnes18 °C, zítra23 °C
Sobota 27. dubna 2024  |  Svátek má Jaroslav
Bez reklam

Betonáž oblouku nového mostu přes Orlík Skončila, je největší v Česku

Firma Metrostav dokončila betonáž oblouku nového železničního mostu přes Orlík u Červené nad Vltavou na Písecku. Stavba se stala největším železobetonovým obloukem v Česku s rozpětím 156 metrů.

Nový most za 543,6 milionu korun bude ve zkušebním provozu od podzimu příštího roku, hotov bude v létě 2025. Firma Metrostav to uvedla v tiskové zprávě.

„Tak složitou letmou betonáž jsem ještě nedělal, a to jsem se osobně podílel i na mostu přes Opárenské údolí. Na Orlíku se oblouk klene u paty pod úhlem téměř 45 stupňů, profil k vrcholu mírně ubíhá, a ještě k tomu jím vede komora o výšce 1,5 m a šířce 3,8 m. Pracovně jí říkáme duše,“ uvedl stavbyvedoucí Roman Šimáček ze společnosti TBR Metrostav.

„Postupovali jsme po zhruba šestimetrových záběrech souběžně z obou břehů pomocí dvou na míru vyrobených padesátitunových betonářských vozíků. Oblouk jsme museli velmi důkladně armovat, spotřebovali jsme přes 500 tun ocelové výztuže! Nejobtížnější bylo dodržet polygonální tvar i centimetrovou přesnost konstrukce a vyrovnat se s výkyvy teplot a s tím související roztažností materiálů,“ dodal.

Nový železniční most přes Orlík vzniká pouhých devět metrů od původního ocelového mostu z 19. století. Ten byl ve špatném technickém stavu a nebylo možné ho opravit. Nyní po něm jezdí pouze osobní vlaky se sníženou rychlostí, aby se konstrukce nenamáhala. 

Součástí projektu je i demolice tohoto mostu. O starý most, který je kulturní památkou, Správa železnic (SŽ) zájem nemá. Zatím není jasné, zda se bude původní most využívat jako cyklostezka, cesta pro pěší, nebo se zbourá. Investorem celé akce je právě SŽ. Modernizace tratě zrychlí spojení mezi Táborem a Pískem. 

Původní železniční most přes Vltavu se stavěl v letech 1886 až 1889, funguje od 20. listopadu 1889. Ve své době byl druhým nejvyšším mostem v Rakousku, za mostem Trisana v Alpách vysokým 87 metrů. Červená nad Vltavou patřila v 50. letech 20. století k turistickým tahákům, zdejší letovisko se ale zatopilo při vzniku orlické přehrady. Kvůli jejímu napuštění se musel na výše položené místo přestěhovat tamní románský kostel svatého Bartoloměje.

Hodnocení článku je 80 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Petr Dušek / Metrostav

Štítky orlík, most, doprava, betonáž, česko

Betonáž oblouku nového mostu přes Orlík Skončila, je největší v Česku  |  Doprava  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.