U železničního mostu v Červené nad Vltavou bylo dnes opravdu rušno. Dvě lokomotivy s nákladem o celkové váze zhruba 340 tun prověřily nosnost nové konstrukce přes vodní nádrž Orlík na Písecku. Akce přilákala i mnoho nadšenců do železniční dopravy. Běžný provoz bude na mostě spuštěn 29. listopadu.
„Most se postupně zatěžuje na různých místech. Lokomotivy s vozíkem najedou na určité místo, stojí tam půl hodiny, odjedou a technici provedou měření. Ta zaznamenávají a ověřují jak průhyb konstrukce, tak pokles spodní stavby a zatlačení ložisek. Všechny naměřené údaje by se měly vejít do napočítaných tolerancí,“ řekl za společnost Metrostav vedoucí projektu Milan Špička s tím, že vypracování konečné zprávy potrvá několik dní.
Zatěžovací zkoušku provádí pro Správu železnic Experimentální centrum Fakulty stavební ČVUT. Vedoucí Katedry ocelových a dřevěných konstrukcí Pavel Ryjáček při ní se svým týmem otestuje osm zatěžovacích stavů v různých místech mostu. Měří se zpravidla průhyb konstrukce, který nejvíce vypovídá o únosnosti.
Na místě byly využity dvě lokomotivy. Dieselová šestinápravová lokomotiva řady 679.1, přezdívaná Sergej, pochází z muzea ČD v Lužné u Rakovníka a váží okolo 110 tun. Druhá, parní lokomotiva s označením 475.1, přezdívaná Šlechtična, patří Iron Monument Clubu Plzeň a její hmotnost je okolo 170 tun. Dále byly na zatěžovací zkoušku pro zvýšení zatížení přidány speciální vozíky s panely.
Prověření nosné konstrukce zabralo technikům skoro celý den ve středu 20. listopadu. Zkouškou nosnosti však potřebné testy nekončí. Ve čtvrtek 21. a v pátek 22. listopadu bude navazovat dynamická zatěžovací zkouška, při níž se bude frekvenčním budičem simulovat kmitání mostu a budou se měřit odezvy jednotlivých frekvencí.
„Zařízení se připevní ke kolejím a do konstrukce vnese ráz, ta se rozkmitá a pomocí snímačů se sleduje reakce konstrukce,“ popsal měření Špička.
Testování přilákalo také desítky nadšenců, kteří zatěžkávací zkoušku pozorovali z obou stran mostu. „Je to podívaná, tohle člověk jen tak nevidí. Už se těšíme, až se po novém mostu svezeme,“ řekl jeden z přihlížejících, který k mostu dorazil i s několika přáteli.
Pondělí, 8. července 2024, 18:28
Horní část nosné konstrukce železničního mostu přes Orlík je hotová. Stavbaři se nyní pustí do betonáže říms, čímž dokončí hrubou stavbu mostu. Následovat bude přeložení kolejí z původního mostu. Nová trať by měla být uvedena do zkušebního provozu...
Nový most o délce 316 metrů má železobetonový oblouk o rozpětí 156 metrů, který je největším v Česku. Most nahradil původní ocelovou konstrukci z roku 1889. Kvůli nevyhovujícímu technickému stavu po ní již nemohly jezdit nákladní vlaky, a osobní vlaky musely jezdit pomaleji. Starý most je památkově chráněný a stojí v těsné blízkosti toho nového.
Stavba nového mostu začala v prosinci 2021. Investorem je Správa železnic, pro kterou staví společnost Metrostav. Celkové náklady činí 684,98 milionu korun bez DPH.
Most je na trati Tábor–Písek poblíž obce Červená nad Vltavou, jejíž původní část je kvůli přehradě zatopená. Trať vede nad nádrží Orlík. Je to jediný most přes Vltavu na železnici mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Vlaky jezdily z Tábora do Písku přibližně hodinu. Nový most umožní vlakům jet rychlostí až 70 kilometrů za hodinu, což cestu zkrátí o šest minut. Běžný provoz bude na mostě spuštěn 29. listopadu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Jo, takže když potřebujete prověřit nosnost mostu, tak si párovku dovezete. Ale když s nimi chtějí historické spolky vozit lidi při akcích, prudíte s ETCS.