Dálnici D4 mezi Prahou a Pískem nepřetržitě monitoruje operační středisko, které je centrem nově vybudovaného Střediska správy a údržby komunikace u křižovatky Lety u Písku. V areálu je sklad s automatizovaným plněním soli do sil a sypačů, které dokážou měřit teplotu vozovky a podle toho dávkovat posyp. V areálu také sídlí policie. Dění na dálnici sledují dva operátoři, s vyhodnocováním situace jim pomáhá počítačový systém. Podle plánu by měli za jednu hodinu od vzniku problému dostat dopravu do běžného provozu.
„Jsme hrdí na to, že se podařilo vybudovat velmi moderní dálnici, která je plná špičkových technologií a zároveň její stavba i provoz jsou velmi šetrné k přírodě," řekl generální ředitel Via Salis Christian Biegert.
Celou dálnici sleduje 193 kamer, z toho 122 dálnici a zbytek odpočívadla. Jejich záběr lze měnit. Součástí kamerového systému jsou i kamery, které analyzují dopravní proud a měří rychlost. Systém měření rychlosti je ale automatický, do toho operátoři na dispečinku nezasahují.
„Bude vždy jeden měřený úsek na Písek a jeden na Příbram. Tato města budou řešit pokuty. Úseky se budou měnit a řidiči budou upozorněni na to, že vjíždějí do měřeného úseku, který bude dlouhý od necelých dvou kilometrů až po tři a půl kilometru. Na dálnici jsou také dvě váhy, abychom dokázali vymýtit z českých dálnic přetížené kamiony. Ty velmi významně poškozují dálniční infrastrukturu. A opravdu půjde i o postih těch, kteří přetíží kamiony," řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Úterý, 17. prosince 2024, 12:38
Řidičům se dnes otevřelo 48 kilometrů nového úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Cestu mezi Prahou a Pískem má zkrátit minimálně o 20 minut. Dálnice uleví obcím, kterými se dříve projíždělo. Dostavba D4 je prvním dopravním projektem, který v...
Dění na dálnici sledují v operačním středisku vždy dva operátoři. K dispozici mají deset obrazovek k přímé práci, situaci také sledují na stěně složené z 20 obrazovek. Pokud na dálnici vznikne problém, zazní poplach, počítačový systém navrhne plán řešení a operátor pak začne situaci řešit, například vyšle jednotku na místo určení. Veškeré informace, které dispečink obdrží, přeposílá úřadům a systém je propojený s integrovaným záchranným systémem. Podle plánu by měli za jednu hodinu od vzniku problému dostat dopravu do běžného provozu.
V areálu se nachází několik objektů. Jeden je temperovaný, zatím slouží jako parkoviště pro šest sypačů. „Testujeme na nich zařízení, které měří teplotu vozovky a podle toho automaticky dávkuje objem soli. Slibujeme si od toho až 30 procent úspory materiálu, což je také prospěšné pro životní prostředí,“ řekl ředitel provozu Via Salis Operations Ondřej Vašek. Auta jsou variabilní, jeden člověk může během čtvrt hodiny změnit nástavbu a účel vozu. Dále ve vozovém parku mají pět dodávek. Druhá hala slouží jako sklad veškerého zařízení a jako dílna.
Sklad na sůl pojme až 1000 tun. Z něho jde sůl do dvou sil, do každého se vejde 240 tun materiálu. „Proces je plně automatizovaný, sůl jde do sil a z něho do míchací stanice pro solanku,“ dodal Vašek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.