Dnes, 14:52
Ministerstvo dopravy zřejmě nezačne stavět obchvat Českého Krumlova s tunelem, jehož odhadované náklady činí 3,1 miliardy korun. Projekt je totiž nevýhodný, což ukazuje jeho analýza. Podle ní je cena příliš vysoká a neodpovídá přínosu silnice. Podle jihočeského hejtmana Martina Kuby (ODS) by kolem města mohl vést jiný obchvat, byl by delší a bez tunelu.
Plánovaný obchvat je přeložka silnice I/39, která spojuje České Budějovice s turisticky atraktivní lokalitou lipenské přehrady. „Musíme si však uvědomit, že ve chvíli, kdy by se obchvat začal stavět, bude dokončena dálnice D3 až na hranice s Rakouskem. Znamená to, že preferovaná příjezdová cesta k lipenské přehradě bude po dálnici a dále přes Vyšší Brod. Takže tranzitní doprava se Českému Krumlovu vyhne," uvedl jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS).
Analýza ministerstva dopravy podle něj zohledňuje mimo jiné náklady na plánovanou silnici, její přínos pro životní prostředí, snížení hluku nebo pokles počtu projíždějících vozidel. „A v případě Českého Krumlova se záměr jeví jako nevýhodný, což je dáno hlavně členitým terénem. Zásadně ho prodražuje 1,6 kilometru dlouhý tunel, protože to vždy bývá nejnákladnější část stavby," uvedl hejtman. Kraj proto navrhuje alternativu bez tunelu. Její odhadované náklady se pohybují kolem 1,5 miliardy korun. „Záleží ale hlavně na Českém Krumlově, co si zanese do územního plánu," řekl Kuba.
Někteří obyvatelé Českého Krumlova v minulosti uvedli, že obchvat je zbytečný. Poukazovali na statistiku dopravy, podle níž v roce 2023 denně projelo na vjezdu do Českého Krumlova skoro 23 tisíc aut. Ale na výjezdu z Krumlova už to bylo jen 9500 aut. Znamená to, že jako tranzit ve směru k lipenské přehradě silnici I/39 využívá přibližně jen 40 procent vozidel. „Dopravní zátěž tvoří většinou obyvatelé města. Transit se na tom podílí menšinově a opakuji, že ten poměr ještě klesne do dvou let, kdy bude dokončena D3 na jihu Čech," řekl Kuba.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám