Dnes, 06:46
Na zimní údržbu nového úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem je připraveno 2000 tun soli, šest sypačů a pohotovostní četa 17 pracovníků. Přehled o situaci na dálnici získávají operátoři z dat od deseti meteostanic. Při nepříznivých podmínkách mohou řidiče varovat pomocí proměnlivého dopravního značení, které zahrnuje 34 velkoplošných panelů a 20 panelů zaměřených přímo na meteorologická data. Operátoři jsou v přímém spojení s posádkami sypačů a mohou je v reálném čase informovat o situaci na komunikaci, kterou sledují na dálničních kamerách.
Režim zimní údržby začíná celorepublikově pro správce komunikací 1. listopadu a potrvá do 31. března. „Samozřejmě, že jsme připraveni zasáhnout a zajistit sjízdnost vozovky i kdykoliv mimo toto období, protože nečekané sněžení může přijít třeba i v dubnu. Ale počátkem listopadu startuje doba nepřetržitého sledování povětrnostních podmínek," uvedl manažer provozu a údržby Via Salis Operations Ondřej Vašek.
Pro dlouhodobější přehled firma využívá data z předpovědního modelu, který je vytvořený přímo pro lokalitu D4. Podle předpovědi vyhlašuje různé stupně pohotovosti, které reflektují aktuální potřebu počtu lidí i techniky. Kromě toho vyjíždí k preventivním posypům. Platí pravidlo, že komunikace musí být čistá nejpozději do dvou hodin poté, co přestal padat sníh.
V areálu operačního centra má Via Salis Operations kromě 2000 tun posypové soli technologie pro přípravu solanky, která automaticky zajišťuje její stálou zásobu v objemu 40 metrů krychlových. Posypová sůl nejlépe zabírá při teplotách do tří stupňů pod nulou. Pokud jsou mrazy větší, přichází na řadu solanka, tedy solný roztok. Navlhčení sypané soli v solance zabraňuje jejímu rozfoukání větrem a zajistí, že lépe přilne k vozovce.
Dostavba 48 kilometrů D4 mezi Příbramí a Pískem je prvním dopravním projektem, který v Česku vznikl spoluprací soukromého a veřejného sektoru (tzv. PPP projekt). Řidičům se nový úsek dálnice otevřel v polovině loňského prosince. Sdružení Via Salis novou část dálnice postavilo za 43 měsíců, během nichž vybudovalo 32 kilometrů nové komunikace a dalších 16 kilometrů starších úseků opravilo. Firma se bude 25 let starat o její provoz, pak dálnici předá státu. Stát jí za to zaplatí 17,8 miliardy korun.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám