Na údržbu D4 mezi Příbramí a Pískem je připraveno 2000 tun soli a šest sypačů

Autoři | Foto Ministerstvo dopravy, ilustrační foto

Na zimní údržbu nového úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem je připraveno 2000 tun soli, šest sypačů a pohotovostní četa 17 pracovníků. Přehled o situaci na dálnici získávají operátoři z dat od deseti meteostanic. Při nepříznivých podmínkách mohou řidiče varovat pomocí proměnlivého dopravního značení, které zahrnuje 34 velkoplošných panelů a 20 panelů zaměřených přímo na meteorologická data. Operátoři jsou v přímém spojení s posádkami sypačů a mohou je v reálném čase informovat o situaci na komunikaci, kterou sledují na dálničních kamerách.

Režim zimní údržby začíná celorepublikově pro správce komunikací 1. listopadu a potrvá do 31. března. „Samozřejmě, že jsme připraveni zasáhnout a zajistit sjízdnost vozovky i kdykoliv mimo toto období, protože nečekané sněžení může přijít třeba i v dubnu. Ale počátkem listopadu startuje doba nepřetržitého sledování povětrnostních podmínek," uvedl manažer provozu a údržby Via Salis Operations Ondřej Vašek.

Pro dlouhodobější přehled firma využívá data z předpovědního modelu, který je vytvořený přímo pro lokalitu D4. Podle předpovědi vyhlašuje různé stupně pohotovosti, které reflektují aktuální potřebu počtu lidí i techniky. Kromě toho vyjíždí k preventivním posypům. Platí pravidlo, že komunikace musí být čistá nejpozději do dvou hodin poté, co přestal padat sníh.

V areálu operačního centra má Via Salis Operations kromě 2000 tun posypové soli technologie pro přípravu solanky, která automaticky zajišťuje její stálou zásobu v objemu 40 metrů krychlových. Posypová sůl nejlépe zabírá při teplotách do tří stupňů pod nulou. Pokud jsou mrazy větší, přichází na řadu solanka, tedy solný roztok. Navlhčení sypané soli v solance zabraňuje jejímu rozfoukání větrem a zajistí, že lépe přilne k vozovce.

Dostavba 48 kilometrů D4 mezi Příbramí a Pískem je prvním dopravním projektem, který v Česku vznikl spoluprací soukromého a veřejného sektoru (tzv. PPP projekt). Řidičům se nový úsek dálnice otevřel v polovině loňského prosince. Sdružení Via Salis novou část dálnice postavilo za 43 měsíců, během nichž vybudovalo 32 kilometrů nové komunikace a dalších 16 kilometrů starších úseků opravilo. Firma se bude 25 let starat o její provoz, pak dálnici předá státu. Stát jí za to zaplatí 17,8 miliardy korun.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky D4, dálnice, údržba, silnice, zima, sypač

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.