V době velkého množství úprav dopravního řešení se semafory staly obrovským tématem. Někteří řidiči nesou každou další světelnou křižovatku velmi těžce. Ale kolik je vlastně v Budějcích takových křižovatek a kde byly semafory jako první?
„Potřeba vybavení křižovatky světelnou signalizací je dána dopravním zatížením komunikací. To znamená, že město, které nemá obchvat, musí být vybaveno větším počtem semaforů než město, které má tranzitní dopravu vyřešenou mimo zastavěné území,“ vysvětluje Petr Jaroš z odboru správy veřejných statků. Budějce obchvat zatím nemají, což je hlavní důvod velice silného provozu, který musí být semafory řízen. Tím vzniká dojem, že semafory dopravu spíše brzdí.
Na území města můžeme rozlišit v zásadě tři druhy světelných signalizačních zařízení: světelná signalizace na křižovatkách, samostatné volitelné přechody a samostatné přechody pro chodce vybavené blikačem. „Z pohledu běžného řidiče je ve městě 47 světelných křižovatek, 11 přechodů se světelnou signalizací a 22 přechodů vybavených blikačem,“ vypočítává Jaroš.
Ale pojďme se podívat, jak to se světelnou signalizací v Budějcích bylo v minulosti. „První světelná křižovatka ve městě byla v padesátých letech u budovy Jihočeského divadla na nároží u Zlatého mostu. V sedmdesátých letech bylo ve městě 8 světelných křižovatek. V letech 1985 až 1995 jejich počet výrazně stoupl s výstavbou dopravního okruhu a jejich počet dosáhl 25,“ přibližuje Petr Jaroš.
Počet světelných křižovatek stále roste, ale ne nějak závratnou rychlostí. „V roce 2004 bylo na území města 33 světelných křižovatek, 5 volitelných přechodů a 8 přechodů s blikači. Od počátku roku 2010 došlo k výstavbě 11 nových světelně signalizačních zařízení vesměs na nových křižovatkách. V roce 2010 přibyly čtyři světelná signalizační zařízení, v roce 2011 také čtyři, v roce 2012 jedno a v roce 2014 dvě (Dobrovodská - Zanádražní),“ doplňuje.
V současnosti je v realizaci rekonstrukce světelné signalizace na Mariánském náměstí a na křižovatce Žižkovy a Novohradské, navíc jsou ve výstavbě dva světelně signalizované přechody na Husově a Jaroslava Haška, před realizací je světelná křižovatka Nádražní a Žižkovy. V blízké budoucnosti se pak počítá zhruba s deseti novými světelnými značeními, které v současnosti jsou v různé fázi přípravy. „Jsou to například křižovatka Husovy a A. Sovy, přechod u zastávky MHD Výstaviště, křižovatka Branišovské a J. Opletala, Pražská x Fráni Šrámka, Pekárenská x Jírovcova, B. Němcové x L. B. Schneidera, Průmyslová x Dvořákova, Lidická x nám. Bratří Čapků a Lidická x Papírenská. Dále se připravuje celková rekonstrukce křižovatky Husova x Na Dlouhé louce a Pražská x Okružní,“ uzavírá Petr Jaroš.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
"Tím vzniká dojem, že semafory dopravu spíše brzdí." - tento dojem je naprosto v souladu se skutečností.
Dívám se z jiného pohledu - ne z pohledu řidiče ani z pohledu chodce, ale z pohledu daňového poplatníka....
Je to další zbytečný náklad města.... Chápu světelné přechody u škol - super, chápu přechody, které blikají na solár - je to nulový náklad na spotřebu energie.
Ale proč budujeme nové světelné křižovatky, které cca od 21h do 04h ráno blikají - ať již v klasických trojbarvách, popř. jen oranžové světlo? Není to zbytečné? Pro koho vlastně blikají? Přes noc doprava v max. desítkách vozů, každá z křižovatek je označena svislým dopr. značením... Myslím si, že jen vyhazujeme zbytečně prachy, které by se dali investovat do lepších, a snad i důležitějších věcí.....
Klobouk dolu před Vámi, že jste zareagovali na můj námět a k tomu ještě takto rychle. Frodo kocour souhlasím, chápu, že není úplně reálné mít „zelenou vlnu“ ve všech směrech, neb kdyby aspoň na městských okruzích toto fungovalo.
Problém nejsou ani tolik samotné křižovatky, ale jejich "červená vlna", tedy to, že od jedné křižovatky dojedete ke druhé kde je červená a když třeba jdete od hřbitova na Senovžné a skoro na každé křižovatce vád čeká červená, moc vás to jistě nenadchne.