Dálnice, která by měla spojovat Budějce s Prahou, je velkým tématem. Teď se zdá, že se práce v úseku mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem pozastavily a v poslední době se v některých médiích začaly objevovat zprávy o tom, že za to mohou archeologické vykopávky. Dle zjištění Budějcké Drbny však situace není zdaleka tak jasná.
„K přerušení došlo pouze v nezbytném rozsahu přibližně osmi archeologických nalezišť, a to od konce června. Objednatel se zhotovitelem intenzivně pracuje na technickém řešení a změně postupu výstavby, který by zcela eliminoval vzniklé zpoždění. S dalším postupem prací na archeologických skrývkách probíhá zasmluvněný dohled archeologa,“ vyjádřil se k situaci tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Studecký.
Doposud vše vypadá jasně, ale archeolog Husitského muzea v Táboře Rudolf Krajíc popírá, že by stavba dálnice stála kvůli archeologii. „Uvedený úsek dálnice nemá jako celek pozastavenou činnost kvůli archeologii. My jsme ohlásili okamžitou připravenost k terénnímu plnění na vybraných lokálních úsecích a ověření prospekčních poznatků provedením cíleného záchranného archeologického výzkumu již v průběhu července a to tak, aby nebyl narušen harmonogram stavebních prací na dálnici.“
Zatím nelze ani sdělit, jaké povahy tato naleziště jsou. „Naše táborské muzeum provádělo v minulých měsících prvotní průzkum na zmiňovaném úseku budoucí dálnice D3 a ukazuje se, že by některá terénní zjištění mohla být pozitivní. Nelze se k nim ale v této počáteční fázi podrobněji vyjádřit. To bude možné, jakmile budeme případně v terénu pokračovat formou plošného archeologického odkryvu. Protože však není dosud tato fáze zasmluvněná, neověřujeme zatím prvotní poznatky plošným odkryvem a tudíž ani nemůžeme poskytnout podrobnější informace jako například datace, typy lokalit, nálezový fond a podobně,“ doplňuje Krajíc.
Napsal Jaroslav Pešek
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Pokud vím stavba nestojí. Archeolog se vyjadřuje tak že se moc nedá pochopit co vlastně chce. Ale realita je taková, že v profilu dálnice je několik (myslím 8) míst kde se očekávají nějaké nálezy (staví se jen půlka, takže místo je solidně zmapováno z výstavby té prvbní části před lety. A protože jde o kousky v rozsahu metrů až desítek metrů, zatímco stavba má délku několika kilometrů, mohou stavbaři většinu prací dělat dál hned vedle kutajících vědců, ono odvést hlínu jde i po úsecích byť přerušených výzkumem stejně jako začít dělat pdklad. Ostatně jezdím tudy celkem často a nějak jsem nepostřehl že by se tempo změnilo :-) je pořád stejně "lanksam" jak je zvykem stvebních firem.