pátek 28. února 2020 Lumír

Budějčáci se můžou svézt v elektrobusu s nabíjením z trolejí

Tento týden bude možné potkat v ulicích Českých Budějovic zajímavé vozidlo. Dopravní podnik otestuje elektrobus Siemens-Rampini, který mu bude zapůjčen z vídeňského dopravního podniku Wiener Linien díky vzájemné spolupráci se společností Siemens.

Jedná se o autobus s plně elektrickým pohonem, vytápěním a klimatizací, jehož největší zvláštností je unikátní způsob nabíjení akumulátoru. To je prováděno pomocí speciálního pantografu na střeše vozidla ze stávajícího trolejového vedení.

Tato technologie se tedy hodí do měst, kde je provozována trolejbusová doprava. Stávající infrastruktura trolejbusových tratí umožňuje bez dalších investičních nákladů její efektivní využití i pro průběžné dobíjení elektrobusů.

Testovaný elektrobus patří do kategorie midibusů - má menší rozměry, než standardní autobusy. Se svou délkou osm metrů a šířkou 2,2 metru je vhodný pro provoz ve stísněných podmínkách, například v historických centrech měst nebo v rezidenčních čtvrtích.

Nízkopodlažnost zajišťuje přístupnost veřejné dopravy i osobám se sníženou schopností pohybu. Právě v historickém centru je dvanáct těchto elektrobusů provozováno i ve Vídni.

„Od akce si slibujeme vyzkoušení nového způsobu nabíjení, která je pro náš provoz velice zajímavá. Zároveň prověříme průjezd midibusu tam, kde velké vozy nemohou být nasazeny. Příkladem je historické centrum města i další lokality,“ říká místopředseda představenstva dopravního podniku Slavoj Dolejš.

Důležitým hlediskem je vedle příznivého vlivu na životní prostředí také ekonomická stránka provozu takového vozidla. Vzhledem k rostoucí ceně nafty a postupujícímu vývoji alternativních pohonů se může jednat o zajímavou možnost pro budoucí nasazení na trasách, kde je odpovídající možnost průběžného nabíjení.

Plně elektrický provoz umožňuje cestování bez hluku a spalin. Přitom je energeticky velice úsporný. „Elektrobus Siemens-Rampini je atraktivní nejen pro cestující, ale i pro kolemjdoucí a ty, kteří žijí podél komunikací. Je tichý, má příjemný interiér a představuje zcela čistý provoz bez přídavného naftového topení. Vozidlo se v zimě elektricky vytápí a v létě klimatizuje. Díky průběžnému dobíjení na konečných zastávkách se podařilo významně zmenšit velikost a hmotnost akumulátoru energie,“ říká Roman Kokšal, ředitel dopravních divizí společnosti Siemens.

Zároveň vysvětluje princip fungování: „Je to velice jednoduché, rychlé a efektivní. Při čekání na konečné zastávce stačí zdvihnout sběrač na 10 až 15 minut, dobít akumulátor a elektrobus může vyrazit na další úsek. Dojezd vozidla je tak prakticky neomezený.“

Veřejné jízdy se konají ve středu 29. a ve čtvrtek 30. ledna. Přeprava všech cestujících je v tomto voze bezplatná.

Tisková zpráva

Štítky Siemens-Rampini, elektrobus, nabíjení z trolejí, České Budějovice, Dopravní podnik města České Budějovice

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Vlasta Řeháková

Bezvadný,konečně by taky mohlo něco jezdit přes náměstí.

úterý, 28. ledna 2014, 15:13

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.