Jak bezpečně řídit své auto a vyhnout se tak dopravním nehodám? Stačí dodržovat základní pravidla! Budějcká Drbna ve spolupráci s Policií České republiky a BESIPem přináší další díl preventivní kampaně Zastav jízdu smrti, ve kterém jsou shrnuta ta nejdůležitější fakta.
Řízení motorového vozidla se každý řidič naučí při výuce v autoškole. Vyplývá tedy z logiky věci, že každý řidič, který získá řidičské oprávnění, ví, jak se správně při řízení chovat, aby neohrožoval sebe ani ostatní účastníky silničního provozu.
Policisté pak při kontrolách na silnicích zjišťují, zda řidiči tato pravidla dodržují. Z provedených kontrol však vyplývá, že řada řidičů nesmyslně hazarduje nejen se svým životem, ale i s životy ostatních, například když jede nepřipoutaný, za jízdy telefonuje či píše SMS zprávu nebo jede několik hodin v kuse a nedbá na dostatečný odpočinek.
Jak tedy bezpečně řídit vozidlo?
Rychlost, jako příčina dopravních nehod, je hned na druhém místě za nesprávným způsobem jízdy. Nejvíce mrtvých je však právě při nehodách, kdy řidiči jezdí příliš rychle. Jen za první tři měsíce tohoto roku se stalo na 170 dopravních nehod kvůli vysoké rychlosti.
Václav Kovář z BESIPu dodává: „Spěch za volantem se projevuje agresivitou, zvýšenou ochotou riskovat a především překračováním nejvyšší povolené rychlosti v jednotlivých úsecích. Spěchající řidiči si neuvědomují možná rizika svého jednání, ale ani to, jak moc se prodlužuje brzdná dráha. Tím nejmenším rizikem, které spěchající řidiči podstupují, je postih ve formě pokuty, přidělení trestných bodů, případně zákazu řízení motorových vozidel.“
V obci je povolena rychlost 50 kilometrů za hodinu. Pokud byste jeli rychleji, budete mít problém zastavit například před přechodem pro chodce. Řidiči, spěchejte pomalu, dodržujte předepsanou rychlost!
Většina řidičů při jízdě používá bezpečnostní pásy, nicméně při silničních kontrolách policisté zjišťují, že řada cestujících, a to především na zadních sedadlech, se nepoutá, přitom svým nepřipoutáním ohrožují nejen sebe, ale především ostatní cestující ve vozidle. Co se přesně děje s nepřipoutaným člověkem ve vozidle?
Zatímco vůz po nárazu již stojí, tělo pokračuje dále stejnou rychlostí (50, 90, 130 km/h). V cestě mu stojí horní rám okna, přední sklo, volant a palubní deska. Následkem nárazu na tyto předměty dojde k poranění obličeje, kostí lebky a mozku. Volant mezitím devastuje žebra, plíce a srdce, eventuálně síla nárazu odtrhne některou z velkých cév, které k srdci vedou. Kromě toho tento náraz způsobí roztržení jater a sleziny a možná i závěsu střeva.
Při nárazu hlavou na čelní sklo nebo volant v padesátikilometrové rychlosti (bez zapnutých pásů) je hlava vystavena stejnému nárazu jako při pádu ze třetího poschodí. Bezpečnostní pásy jsou nejúčinnější do rychlosti 50 km/h. Nepřipoutaní řidiči pak umírají čtrnáctkrát častěji než ti připoutaní. Nepřipoutaní pasažéři na předních sedadlech umírají šestkrát častěji než připoutaní a nepřipoutaní pasažéři vzadu umírají čtyřikrát častěji než ti připoutaní.
Telefonování za jízdy je zakázané zákonem. Přesto řidiči telefon za jízdy používají, a to ne jen na telefonování, ale dokonce i na psaní SMS zpráv. Přitom používání telefonu za volantem je přirovnáváno k jízdě v opilosti. BESIP dokonce tvrdí, že telefonování za volantem je stejné, jako byste za volant usedli po třech ‚dvanáctkách‘, to v případě, že jste muž, nebo po dvou až třech ‚desítkách‘ v případě žen.
Při telefonování je totiž narušena pozornost řidiče, který není schopen vnímat všechny podněty a informace kolem sebe. Riziko vzniku dopravní nehody je tak mnohem vyšší než u řidiče soustředěného.
Ospalý řidič má zpomalené reakce, podobně jako řidič pod vlivem alkoholu. Při velké únavě hrozí dokonce to, že řidič usne. Následky pak bývají fatální. Dopřejte si proto dostatečně dlouhý a nerušený spánek v noci před jízdou, obzvláště před dlouhou cestou. Nepodceňujte riziko mikrospánku. Sice se můžete cítit bdělí, ale pokud je váš organismus unavený, můžete usnout v každém okamžiku, a takové usnutí, byť jen na vteřinu, může být osudové.
„V rámci své cesty si naplánujte přestávku každé dvě hodiny nebo po každých 180 kilometrech. Pokud se u vás začnou objevovat signály naznačující únavu a ospalost, je nejlepší co nejdříve sjet ze silnice a najít si místo, kde si můžete zdřímnout. Aktivní procvičení pomáhá jen krátkodobě, doopravdy pomůže jen spánek,“ říká Václav Kovář z BESIPu.
Řada řidičů si vůbec neuvědomuje, že nezajištěný náklad ve vozidle může způsobit nevratné škody nejen na interiéru vozidla, ale především na zdraví osob, které uvnitř cestují. Představte si třeba plnou láhev vody, která při nárazu letí vozidlem obrovskou rychlostí a přitom ničí a zraňuje vše, co jí stojí v cestě. Obzvláště nebezpečné je pak umístění nákladu za zadními sedadly, takzvaně na okně.
„Pamatujte na řádné upevnění nákladu při svých cestách na dovolenou. Využívejte fixační prvky v autech a zavazadla k nim připevněte, a to včetně takových ‚drobností‘, jako je třeba lyžařská helma. Nezajištěný předmět při rychlosti 50 kilometrů za hodinu dopadne třicetinásobně až padesátinásobně větší silou, než je jeho původní hmotnost. Zadní sedadla byste prakticky neměli sklápět, slouží jako ochranná stěna v případě nárazu,“ uvádí BESIP.
Bezpečná vzdálenost je taková vzdálenost, při které je řidič v dané situace schopen bezpečně zabrzdit. Velmi ale záleží na stavu silnice, počasí, stavu vozidla a tak dále. Obecně se udává, že bezpečná vzdálenost od vozidla jedoucího před vámi jsou minimálně dvě sekundy. Myslete na to v okamžiku, kdy budete příliš blízko vozidla před vámi, že pokud on zprudka zabrzdí, vy už to nestihnete - a dojde k nehodě.
Napsala Štěpánka Uhlířová
Tisková mluvčí Policie České republiky
Zdroj: BESIP
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.