Chodci patří mezi nejohroženější účastníky silničního provozu. V rámci bezpečností kampaně Zastav jízdu smrti policisté připomínají právě chodcům, že jejich vlastní bezpečnost je tím nejdůležitějším, na co musí myslet a podle toho se v provozu chovat.
Pokud dojde ke srážce chodce s jakýmkoliv vozidlem, jsou v drtivé většině chodci vždy zranění. Mnohá jejich zranění jsou velmi závažná, některé tyto střety bohužel končí i smrtí.
Václav Kovář z organizace BESIP dodává: „Řidiči a spolujezdci motorových vozidel jsou více či méně chráněni samotným vozidlem, cyklisti a motocyklisti jsou alespoň částečně chráněni například helmou (pokud ji však mají), ale chodci nejsou chráněni v podstatě vůbec. Chodec je tak nejzranitelnějším účastníkem silničního provozu.“
V loňském roce evidovali policisté více než 3500 dopravních nehod, ve 184 případech se jednalo o srážku s chodcem - z toho bylo 47 dětí, 26 dětí přitom nehodu samo zavinilo. Z celkového počtu 184 nehod s chodcem bylo 52 případů způsobeno právě samotným chodcem.
Při těchto nehodách deset osob zemřelo, 35 utrpělo těžká zranění a 152 zranění lehká. Co se týče dětí, žádné naštěstí nezemřelo, sedm dětí bylo těžce zraněno a 42 zraněno lehce. Nejvíce nehod, při kterých byl sražen chodec, se stalo v obci - celkem 149 případů.
Je důležité si uvědomit, že jezdec na in-line bruslích je dle zákona o provozu na pozemních komunikacích chodec. Ve statistikách se tak za slovem chodec ukrývá rovněž jezdec na kolečkových bruslích. Pro jezdce na in-line bruslích tak rovněž platí příslušná pravidla silničního provozu, například:
Pravidla bezpečné jízdy na in-line bruslích:
Ovšem pravidla bezpečného chování v provozu neplatí jen pro in-line bruslaře, ale pro chodce všeobecně. Zhlédněte video BESIPu, kde uvidíte nejčastější chyby chodců.
Zákon hovoří jasně, chodec musí užívat především chodníku nebo stezky pro chodce. Kde není chodník, nebo je‐li neschůdný, chodí se po levé krajnici, a kde není krajnice, nebo je‐li neschůdná, chodí se co nejblíže při levém okraji vozovky.
Správné přecházení učíme děti již v mateřských školách. Při přecházení zbytečně neriskujte! Jakmile vstoupíte na přechod pro chodce nebo na vozovku, nesmíte se zde bezdůvodně zastavovat nebo zdržovat. Je‐li blíže než 50 metrů křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce, místo pro přecházení vozovky, nadchod nebo podchod, musíte přecházet jen na těchto místech. Na přechodu pro chodce se chodí vpravo.
Složitější je pak přecházení silnice o více pruzích. Zde je potřeba dbát zvýšené opatrnosti a hlavně řidiči musí bedlivě sledovat vozidlo ve vedlejším pruhu a být předvídaví, aby chodce nesrazili.
Pozor na tramvaje, chodec musí v každém případě dát tramvaji přednost, dokonce i na přechodu. Tramvaj se jakožto kolejové vozidlo nemůže vyhnout, jede tam, kam ji koleje vedou. Řidič tramvaje může pouze intenzivně brzdit.
Obzvláště pro chodce platí základní pravidlo ‚Vidět a být viděn‘. Řidiči, kteří zranili chodce, se shodují na tom, že ho neviděli vůbec nebo příliš pozdě. Investujte proto do nákupu reflexních pásků či reflexních prvků. Pořiďte je i svým dětem. Dejte si je na konce rukávů, blízko ke kolenům a do úrovně pasu. Cyklisté pak i na přilbu na kolo. Použití reflexního prvku na oblečení zvyšuje viditelnost chodce ve tmě až na dvě stě metrů.
Vyzkoušejte si zajímavou interaktivní aplikaci na webových stránkách BESIP a pochopíte, proč je tak důležité míst reflexní prvky.
Policisté upozorňují: Buďte opatrní, dodržujte pravidla silničního provozu, učte správnému chování v provozu i vaše děti. Buďte vidět - přežijete! Pomozte nám Zastavit jízdu smrti.
Napsala Štěpánka Uhlířová
Tisková mluvčí Policie České republiky
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.