V úterý dopoledne byl na náměstí Přemysla Otakara II. novinářům představen plně elektrický autobus Siemens-Rampini s inovativní technologií nabíjení z trolejového vedení. Na akci, jejíž součástí byla i zkušební jízda s ukázkou nabíjení, nechyběla ani Budějcká Drbna.
Dopravní podnik města České Budějovice tento týden testuje zajímavé vozidlo zapůjčené z vídeňského dopravního podniku Wiener Linien. První prezentační a zároveň testovací jízda se uskutečnila během úterního dopoledne. Trasu z náměstí k nádraží a zpět si vyzkoušeli nejen zástupci médií, ale i primátor Juraj Thoma.
Další testování na předem určených trasách, během kterého Dopravní podnik porovná spotřebu nafty autobusů MHD a také spotřebu elektrické energie elektrobusu, proběhne tuto středu a čtvrtek. Unikátním vozem se v těchto dnech může svézt široká veřejnost zdarma.
K neobvyklé projížďce můžete využít buď středeční linku (z Máje přes hlavní budějcké náměstí k nádraží), anebo čtvrteční trasu (z nádraží přes náměstí Přemysla Otakara II. k náměstí Bratří Čapků). Vůz bude vyjíždět v hodinových intervalech.
ČTĚTE TAKÉ: Budějčáci se můžou svézt v elektrobusu s nabíjením z trolejí
Elektrobus má kapacitu 46 lidí, z toho 13 míst je k sezení. Očekává se, že o zkušební jízdy bude značný zájem a může se tak stát, že pokud bude vůz na první zastávce plný, v té další už nezastaví a vy si tak budete muset počkat na další kolečko.
Někteří cestující budou moci zhlédnout i průběh nabíjení. Hlavní dobíjecí místo bude u nádraží. Pokud by bylo třeba nabíjet vozidlo jinde, záložní místa jsou na zastávkách Máj - Milady Horákové, Papírenská a náměstí bratří Čapků.
Tato krátkodobá periodická nabíjení v průběhu dne při pobytech na stanici umožňují celodenní nasazení vozidla v produktivní službě, a to bez potřeby stavět elektrické vedení podél celé linky.
Nákupní cena elektrobusu se odvíjí od celkového počtu pořizovaných kusů a úrovně vnitřního vybavení, v základní výbavě je však odhadována na 10 milionů korun. Co se týče návratnosti, oficiální číslo bude teprve zjištěno a podloženo zmiňovaným měřením.
Dopravní podnik nepředpokládá, že by v horizontu jednoho až dvou let vozy nakoupil. Připustil však, že potřeba elektrobusů se může v budoucnu objevit, a to především pro jejich výhodné využití v zástavbách či na užších silnicích.
Pořízení těchto autobusů s plně elektrickým pohonem by bylo ale reálné jen za předpokladu, že by město inkasovalo dotaci z Evropské unie. V opačném případě, tedy bez těchto finančních prostředků, by byl nákup vozů nepravděpodobný.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Tak jsem se těšila zbytečně, že něco bude projíždět přes náměstí. Plané naděje. Starší lidé a méně pohybliví, když potřebují na magistrát, nebo do spořitelny, tak to mají opravdu těžké.