pátek 28. února 2020 Lumír

Elektrobusy v Budějcích? Jen v případě dotací z EU

V úterý dopoledne byl na náměstí Přemysla Otakara II. novinářům představen plně elektrický autobus Siemens-Rampini s inovativní technologií nabíjení z trolejového vedení. Na akci, jejíž součástí byla i zkušební jízda s ukázkou nabíjení, nechyběla ani Budějcká Drbna.

Dopravní podnik města České Budějovice tento týden testuje zajímavé vozidlo zapůjčené z vídeňského dopravního podniku Wiener Linien. První prezentační a zároveň testovací jízda se uskutečnila během úterního dopoledne. Trasu z náměstí k nádraží a zpět si vyzkoušeli nejen zástupci médií, ale i primátor Juraj Thoma.

Další testování na předem určených trasách, během kterého Dopravní podnik porovná spotřebu nafty autobusů MHD a také spotřebu elektrické energie elektrobusu, proběhne tuto středu a čtvrtek. Unikátním vozem se v těchto dnech může svézt široká veřejnost zdarma.

K neobvyklé projížďce můžete využít buď středeční linku (z Máje přes hlavní budějcké náměstí k nádraží), anebo čtvrteční trasu (z nádraží přes náměstí Přemysla Otakara II. k náměstí Bratří Čapků). Vůz bude vyjíždět v hodinových intervalech.

ČTĚTE TAKÉ: Budějčáci se můžou svézt v elektrobusu s nabíjením z trolejí

Elektrobus má kapacitu 46 lidí, z toho 13 míst je k sezení. Očekává se, že o zkušební jízdy bude značný zájem a může se tak stát, že pokud bude vůz na první zastávce plný, v té další už nezastaví a vy si tak budete muset počkat na další kolečko.

Někteří cestující budou moci zhlédnout i průběh nabíjení. Hlavní dobíjecí místo bude u nádraží. Pokud by bylo třeba nabíjet vozidlo jinde, záložní místa jsou na zastávkách Máj - Milady Horákové, Papírenská a náměstí bratří Čapků.

Tato krátkodobá periodická nabíjení v průběhu dne při pobytech na stanici umožňují celodenní nasazení vozidla v produktivní službě, a to bez potřeby stavět elektrické vedení podél celé linky.

Nákupní cena elektrobusu se odvíjí od celkového počtu pořizovaných kusů a úrovně vnitřního vybavení, v základní výbavě je však odhadována na 10 milionů korun. Co se týče návratnosti, oficiální číslo bude teprve zjištěno a podloženo zmiňovaným měřením.

Dopravní podnik nepředpokládá, že by v horizontu jednoho až dvou let vozy nakoupil. Připustil však, že potřeba elektrobusů se může v budoucnu objevit, a to především pro jejich výhodné využití v zástavbách či na užších silnicích.

Pořízení těchto autobusů s plně elektrickým pohonem by bylo ale reálné jen za předpokladu, že by město inkasovalo dotaci z Evropské unie. V opačném případě, tedy bez těchto finančních prostředků, by byl nákup vozů nepravděpodobný.

Štítky Siemens-Rampini, elektrobus, nabíjení z trolejí, České Budějovice, Dopravní podnik města České Budějovice

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Vlasta Řeháková

Tak jsem se těšila zbytečně, že něco bude projíždět přes náměstí. Plané naděje. Starší lidé a méně pohybliví, když potřebují na magistrát, nebo do spořitelny, tak to mají opravdu těžké.

středa, 29. ledna 2014, 14:20

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.