Dálnice D3 je snem, prioritou, přáním a důležitou budoucností pro většinu obyvatel jihočeského regionu. Vyplývá to z výsledků průzkumu, který realizovala Asociace pro podporu projektů partnerství veřejného a soukromého sektoru v České republice.
Jaká jsou konkrétní čísla? Celých 78% Jihočechů je velmi nespokojeno s absencí dálnice D3, která má spojovat Prahu a střední Čechy s Českými Budějovicemi a Rakouskem. Naprostá většina (98%) Jihočechů se navíc domnívá, že neexistence dálnice D3 negativně ovlivňuje hospodářský vývoj Jihočeského kraje.
Jihočeští občané shledávají hlavní příčiny stále nedostavěné dálnice zejména v neschopnosti centrálních politiků (40%) a nedostatečném zájmu krajských politiků (20%).
Projekt dálnice D3 byl přitom schválen ještě bývalou československou vládou v roce 1987. V původním plánu měla být výstavba hotová do roku 2005. Vládní usnesení se od té doby ještě mnohokrát změnilo a výsledkem je téměř 25 let nedokončená jihočeská infrastruktura.
Téměř dvě třetiny respondentů (57%) se shodují, že v letošních krajských volbách pro ně bude rozhodující názor stran na rychlou dostavbu D3.
Pro Jihočechy je rovněž důležité, aby byla dálnice postavena kvalitně. Celkem 67% respondentů se vyslovilo pro vyšší náklady na výstavbu dálnice v delším časovém horizontu za předpokladu, že náklady na následný provoz budou nižší. Nedávná reklamace dálnice D47 potvrzuje, že pořízení za co nejnižší náklady není vždy tím nejlepším řešením.
Nadějí pro komplexní řešení jsou takzvané PPP projekty. Vláda letos v červnu zahájila přípravu výstavby devatenáctikilometrového úseku dálnice D3 formou PPP. První projekt, který je výhodný z pohledu celoživotních nákladů a není zaměřen pouze na investiční náklady.
„Jsem rád, že navzdory některým negativním hlasům se pan ministr Dobeš nebál vykročit tímto pro Českou republiku dosud neznámým směrem a podpořil dostavbu úseku dálnice D3 mezi obcemi Bošilec - Borek formou PPP projektu. Jsem přesvědčen, že podobným způsobem mohou být úspěšně realizovány i ostatní části dálnice D3,“ říká Igor Snopek, předseda Asociace PPP pro Českou republiku.
„V médiích probleskly zprávy, že stavět by se mohlo začít na konci roku 2012. Je však zapotřebí se poučit ze slovenských zkušeností a mít raději reálná, než přehnaně optimistická očekávání. Příprava PPP projektu tak, aby byl skutečně výhodným partnerstvím pro obě strany, je složitá a časově náročná záležitost. Když vše poběží optimálně, můžeme očekávat zahájení stavby nejdříve na začátku roku 2014,“ dodává Vladimír Sloup, výkonný ředitel Asociace PPP.
K tomu však mnoho Jihočechů jistě podotkne, že už včera bylo pozdě. Mimo jiné i kvůli důsledkům nedokončené dálnice. Za jeden z nejzávažnějších považují místní obyvatelé kolaps dopravy na různých místech regionu. Mezi další dopady neexistence D3 řadí nezájem investorů o kraj (24%) a problém uplatnění v cestovním ruchu (23%). Špatná dopravní situace se osobně dotýká 52% dotázaných Jihočechů.
Foto: archiv Václava Krále
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Krásně tam jezdí ta animovaná autíčka od Škody a cisterna od Schellu....ale kdy se projedu já?