Obyvatelé budějcké městské čtvrti Nové Vráto nesouhlasí s plánovanou výstavbou Hlinského přivaděče. Nová dopravní tepna mířící z dálnice D3 směrem do zastavěného území by sice měla vyrůst z velké části na zelené louce, ale mnohých občanů se bezprostředně dotýká.
Součástí celého projektu je i přeložka takzvaného Hlinského krčku, frekventované komunikace mezi Vrbenskou a Hlinskou ulicí. Tamní občané již několik let volají po změně, ale o trase dálničního přivaděče a vybudování velké mimoúrovňové křižovatky na Rudolfovské se dozvěděli teprve před nedávnem. Přitom v územním plánu Budějc, vypracovaným brněnským ateliérem, je zanesen již od roku 2000. Jejich snahou je zastavení územního řízení, i proto vzniklo občanské sdružení Hlinská - klidné bydlení, které iniciovalo podpisovou akci výhradně proti Hlinskému přivaděči.
„Bydlíme mezi dvěma silnicemi, chceme si tam odpočinout, a vy nám tudy ještě chcete vést dálniční přivaděč. Tím pádem tam vzniknou logistická centra, protože na ideálním místě najdou volnou plochu. Podle našeho názoru nemá tato stavba logiku, když o dva kilometry dál je kapacitně dostačující sjezd u Úsilného. Opravdu se nedá s tímto územím udělat nic lepšího? Tohle řešení považujeme za neekonomické, neefektivní a zbytečné,“ argumentoval na úterním téměř pětihodinovém veřejném projednávání Hlinského přivaděče na magistrátu Rudolf Střítecký, jeden z obyvatel Nového Vráta, kterému by chystaná silnice vedla přímo kolem oken jeho rodinného domu.
Lidé žijící v této lokalitě upozorňují, že pokud by plánovaná silnice v těchto místech opravdu v budoucnu vyrostla, došlo by ke zvýšení hluku, prašnosti, otřesů a emisních škodlivin z výfukových plynů. Zároveň se jim nelíbí, že by jejich nemovitosti automaticky ztratily hodnotu a také by nastalo přetížení již velmi frekventované Rudolfovské třídy a viaduktu. Podle jejich názoru musí dojít ke změně územního plánu, který v současné době umožňuje výstavbu průmyslových objektů.
Podle Pavla Pašky z IKP Consulting Engineers, který má projekt Hlinského přivaděče na starosti, však provedené studie neshledaly žádné nadstandardní hodnoty hluku ani jiné problémy. Nejbližší stavení leží 13 metrů od plánované silnice, další domy 33 metrů a více. „Naprostá většina pozemků je v rukách soukromých vlastníků. Pokud nedojde k vzájemné dohodě, Ředitelství silnic a dálnic může přistoupit k vyvlastnění,“ zmínil Paška možnost, která by nepočítala s jinou alternativou.
Vedení českobudějovické radnice si za svým záměrem, který by financovalo společně s Jihočeským krajem, stojí. „Naší snahou bylo, aby se transitní doprava nedostala na Rudolfovskou v zastavěné části. Tímto řešením by přijížděla na křižovatku, odkud může pokračovat dál po Okružní průmyslovou zónou nebo na zanádražní komunikaci. Čím více dálničních přivaděčů uděláme, tím více rozmělníme dopravu, která zasáhne obydlené části,“ je přesvědčena náměstkyně primátora zodpovědná za strategický rozvoj, územní plánování a dopravu ve městě Ivana Popelová.
Veřejné diskuze na radnici se zúčastnili kromě primátora Thomy všichni jeho náměstci, jednací místnost zastupitelstva však průběžně opouštěli ještě před skončením horlivého dialogu, do kterého se kromě politiků zapojilo několik nespokojených obyvatel i úředníků. Zástupci sdružení a občané diskutovali zejména se zástupci stavebního úřadu. Do debaty se sice zpočátku zapojili Ivana Popelová a Miroslav Joch, kteří si vyslechli ty nejzásadnější připomínky občanů, jinak ale představitelé magistrátu na argumenty odpůrců stavby prakticky nereagovali.
Stavební úřad nyní vydá rozhodnutí, proti kterému se bude ještě možné odvolat. „Chceme úplně zrušit stavbu dálničního Hlinského přivaděče a následně se zasadit o změnu územního plánu tak, aby tato oblast byla určena jako obytná zóna,“ shodli se na závěr členové občanského sdružení.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Obavy z developerů a průmyslových zón beru. Ale ne argument o dopravní zbytečnosti a škodlivosti přivaděče.
Podívejte se na reportáž JTV, kde je vše vysvětleno. Občanské hnutí nebojuje proti dálnici, ani její stavbu nechce nijak zdržovat. Nejde ani o boj proti tzv. krčku, ten se dá řešit mnohem lépe a hlavně bez přivaděče. Hlinský přivaděč je naprosto nešťastné a zbytečné řešení, které rozhodně nikomu nepomůže. Vlastně pomůže - stane se sjezdem pro develepery. Krásné a klidné místo pro žití se stane další průmyslovou zónou. Zde je velmi výstižná reportáž Jihočeské televize - http://www.jihoceskatelevize.cz/cz/textpages/read/51/archiv_vysilani
Když slyším nebo čtu o dopravě v Budějcích ve spojení se jmény Popelová, Joch, slyším signál "Všeobecná výstraha". Proto chápu obyvatele Vráta. Pokud si myslíte, že jsem divný, navštivte ulici K. Chocholy, kde pod jejich záštitou nyní zuří tzv. "Revitalizace sídliště Máj". Část ulice se během půl roku předělává už potřetí. Aneb činy řeknou více než slova. * Pěkné dny všem! *
Hlinský přivaděč dopravně nevyřeší nic? Ono je v jeho okolí málo řidičů, kteří by jej využívali? Nemyslím teď dopravu do centra. Pokud by nebyl, museli by se přes město či své obce dostat k hůrskému nebo srubeckému přivaděči. Ano, Rudolfovská je přetížená. Takže pokud se kvůli tomu řidičům nevyplatí sjíždět na u Hlinska, tak využijí jiný přivaděč. Ale osobně se obávám, že Zanádražní komunikace bude výhledově přetížená ještě víc a tohle je jediný způsob, jak jí ulehčit. Nebo na cestě z Kaplice na Vltavu mám objet celé Budějce, sjet u Hůr a vrátit se na okruh? No ano, pokud se tak vyhnu zácpám a bude to pro mě rychlejší, udělám to. Aspoň budu mít možnost volby. Možná byste se měli kouknout do Lince, kolik sjezdů je tam. Oni řidiči totiž nejsou úplní tupci, kteří se schválně ženou do kolon, ale v kolonách obvykle stojí proto, že žádnou lepší volbu nemají.
A v čem tedy je problém? Má to jít hodně daleko od Vrbna a od Hlinska na místě "krčku" a jak bylo psáno v článku - čim více přivaděčů, tím menší hustota provozu na těch přivaděčích. A napojení na Rudolfovskou - proč je teď asi přetížená? Že by to bylo tím, že jiná ulice z těhle končin do centra nevede?
Jinak těch napojení na D3 mají Budějce naplánovaný vskutku rekordní počet (6): Lhotice, Úsilné, Hlinsko, Stará Pohůrka, Nové Hodějovice a Roudné. A tento přivádí dopravu už na tak přetíženou Rudolfovskou. Vzhledem k tomu kde bydlíme nám nikdo nebude vyprávět o tom, že "nikdo nechce u svýho baráku silnici a dopravu, ale jezdit svým autem pod oknem jiným jim však nevadí..." Jestli je to narážka na zrůdnost zvanou krček, tak se, prosím, raději lépe seznamte s tím, co ti protivní nespokojenci vlastně chtějí.
Takže celé Budějovice chtějí dálnici, i tihle obyvatelé Vráta a Hlinska, ale nechtějí ji mít v blízkosti, ikdyž v plánech je už přes 10 let. Proč se teda bouří až teď? Věc druhá je ta, že pokud by se to posunulo někam jinam, budou se bouřit zase jiní lidé a dálnice nebude nikdy.
Ano, již poměrně dost aut nám momentálně projíždí těsně u domů. Již jsme si na to zvykli, ačkoliv "nikdo nechce u svýho baráku silnici a dopravu". Přivaděč do stejného místa svádí ale ještě dopravu z dálnice a dopravu pro někoho odklání o pár metrů, pro jiného o nula a ještě přidává několikanásobně víc aut vč. nákladních.
Ti nespokojenci jsou snad padlí na hlavu. Poměrně dost aut jim projíždí momentálně těsně u baráků, přivaděč by naopak prakticky všechen současný provoz odklonil.