Když se v polovině srpna začalo kvůli uzavírkám okolních ulic jezdit po zbrusu nových turbo okružních křižovatkách u hřbitova v Mladém, které se nachází na novém úseku 4. etapy zanádražky, většina řidičů nevěřila vlastním očím a na hlavu jejích autorů padla spousta nevybíravých slov.
„Je to naprostá špička mezi okružními křižovatkami, která dokáže odvézt až 40 tisíc aut denně. Hrdě se hlásím k tomu, že jsem je do města a jako první tohoto druhu s přejezdovými prahy v České republice prosadil,“ nebojí se kritiky člen dopravní komise rady města a budějcký zastupitel Stanislav Rataj.
Pro počáteční negativní reakce veřejnosti ale má částečně pochopení. Když přes turbo okružní křižovatku byla před měsícem naplánována objížďka uzavírek Novohradské a Dobrovodské ulice, chyběla tam nezbytná součást této v Evropě osvědčené dopravní stavby - vodorovné i svislé dopravní značení. Bez toho by se totiž neměly tyto křižovatky vůbec (ani provizorně) zprovoznit.
ČTĚTE TAKÉ: Je turbokřižovatka pro Budějčáky přínosem?
„Značení není ani dnes ideální. Chybí další svislé návěsti a stále není v dostatečné vzdálenosti, přibližně 100 až 120 metrů, vodorovné dopravní značení před turbo okružní křižovatkou. Mrzí mě, že při jednání projektanta s městem a Jihočeským krajem bylo domluveno, že projektant vytvoří manuál pro policii, autoškoly a veřejnost bude instruována prostřednictvím sdělovacích prostředků. Nic z toho bohužel neproběhlo a přes křižovatky se začalo jezdit,“ kroutí hlavou Rataj.
Turbo okružní křižovatky vymysleli dopravní experti v Nizozemsku, kde jich od roku 2000 vyrostly na dvě stovky. Několik desítek křižovatek vzniklo také v Německu, Belgii, Slovinsku nebo při raketové modernizaci polské dopravní infrastruktury.
„Lidé nemají zkušenost s tím, že se musí před turbo okružní křižovatkou zařadit do příslušného pruhu. Pokud přijíždějí v levém pruhu, křižovatka jim dovolí pokračovat jízdou v přímém směru, odbočit vlevo nebo se případně vrátit. Pokud přijíždějí v pravém pruhu, mohou odbočit pouze vpravo. Provoz na těchto křižovatkách je mnohem bezpečnější, než například na velké okružní křižovatce u Globusu nebo na Okružní. Tam může řidič z vedlejšího pruhu váš směr zkřížit a vznikají tím nebezpečné kolizní situace,“ vysvětluje Stanislav Rataj.
Pro lepší pochopení provozu na turbo okružní křižovatce si pusťte instruktážní video přímo z dílny nizozemských projektantů a prohlédněte si přiložené fotografie.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Hawky - Chraň bůh, že bych jen já uměl řídit a neříkám, že všichni jezdí jak dementní hovada, ale je dost řidičů, kteří za volantem dělají spousty jiných věcí a pak se jen diví. Že by ty kruháče mohly být větší, bezpochyby mohly, ale jestli to projektoval někdo, kdo má mozek a při posouzení průjezdnosti soupravou nebo busem to bylo OK, tak pak jedině že by stavbaři někde udělali chybu - jináč bych si nedovedl vysvětlit, že by to někdo byl schopen jako páteřní silnici uvést do realného provozu - i když pravda, v Česku je možné všechno. A co se týká pevnosti materiálu na silnici - při pohledu na dnešní stav novostaveb silniční sítě všech kategorií mi to připadá, že se to dělá tak aby, se to hned opravovalo. Pokud se někdo cítil být předchozím článkem dotčen, prosím, jeho právo, bohužel se tady vždycky něco zdupe, než se to pořádně vyzkouší - mouchy se najdou vždycky a všude.
Mefisto F. - nejezdim jako dementní hovado a taky to projedu, ale když jezdím vnitřním okruhem (jedná se o první kruháč od mostu od Mladého na Pohůrku), tak buď musim skoro zabrzdit, abych nenajel předním pravým kolem na betonový šíp, nebo nenadskočil zadním levým kolem na betonu vnitřním. A toho dost najeto i po Evropě. Ten kruháč je prostě podle mě nevyhovující! Cílem kruhového objezdu by měla být plynulost dopravy a to tady není. Navíc už jsou stopy po pneumatikách na vnitřním betonu, jak to překvapení řidiči na poslední chvíli strhnou doleva. Proč tam asi jsou? To všichni kromě Vás neumí řídit? A proč už se odlamuje betonová špička oddělující jednotlivé pruhy? Poměrně brzy, nemyslíte?
Jéje, tady si českej řidič asi trochu vyláme zoubky - tak se halt budou muset naučit jihočeši i ostatní řidiči jezdit pomaleji, protože to je význam kruháče - zpomalit a tím i zvolnit dopravu a současně plynule projet křižovatkou, a ne, aby tam furt lítali dementní hovada jako dobytek a taky se už konečně budou muset naučit koukat na značky a ne jen jezdit po paměti, no a taky trochu kroutit volantem a ne kruháč projíždět přímo !!! - projížděl jsem si to, když tam ještě nebyla žádná svislá ani vodorovná značka a světe div se, bez problému - když začneme jako řdiči za jízdy dělat to co máme - řídit a trochu za tím volantem myslet, co nás vlastně v tý autoškole učili !!! a ne furt mobílečkovat nebo přetahovat otáčkoměr, tak se taky možná dočkáme bezpečnějších silnic a plynulejší dopravy. Jenže lemplovi nic nevysvětlíš, to mu to vysvětlí až ten strom nebo náklaďák v protisměru, když mezitím někoho nezabije. A poloměr - když jedeš pomalu, tak nemáš problém, jen halt tím volantem musíš trochu kroutit - není to myslím držák rukou. Všem pevné nervy a jízdě zdar.
Přesně tak, pokud se rozhodnou vybudovat kruháč v zástavbě, každý pochopí, že jsou limitováni daným prostorem a od to se odvíjí výsledný průměr kruhového objezdu. A pokud se po tomto kruháči pohybují výhradně osobní vozidla, nemám námitek (např. pidikruháček ul. U Trojice, i když tam musí manévrovat i řidiči a autobusy MHD). Ale pokud se buduje kruhový objezd na „zelené louce“, kde přepokládám, že nejsou nikterak limitováni, přičemž se počítá, že tam ten kruháč bude v této podobě hodně dlouho, nepochopím, proč není průměr větší, zvláště když se tam bude pohybovat i kamionová doprava. Ostatně i na tom instruktážním videu je větší. Docela mě pobavila věta pana Rataje „…u Globusu nebo na Okružní. Tam může řidič z vedlejšího pruhu váš směr zkřížit a vznikají tím nebezpečné kolizní situace“. Jó to byste se divil, co někteří řidiči dokáží, já myslím, že ty vyvýšené retardéry (nebo jak to nazvat), které oddělují jízdní pruhy, některým „pilotům“ nezabrání (když zjistí, že „je to chce vyplivnout“, když oni vlastně chtějí jet přímo), namířit si to přes ně do vedlejšího pruhu a tím k onomu zkřížení směru a (jen) ohrožení (bez kolize) stejně dojde. Dále mi přijde, že je tam těch kruháčů zbytečně moc, třeba ten poslední (ve směru z centra) by tam vůbec nemusel být, zvlášť když byla zaslepena ul. Nohohradská u Penny.
S panem Ratajem nadšení nesdílím.....prostě česká klasika. Nápad dobrý, provedení špatné. Nikdo přeci nekritizuje turbokřižovatku jako takovou, když bude dobře značená. Většině řidičů vadí její POLOMĚR!!!! Pochopí to někdo na radnici?