Počasí dnes8 °C, zítra7 °C
Čtvrtek 18. dubna 2024  |  Svátek má Valérie
Bez reklam

Je turbokřižovatka pro Budějčáky přínosem?

Letní měsíce jsou, díky svému vhodnému počasí, ideální na revitalizace silnic. Nejinak tomu je i Budějcích, kde se momentálně pracuje na několika místech. Město proto dělá vše, aby řidičům usnadnilo provoz v krajské metropoli. Ale je tomu vždy tak?

V současné době je horkým tématem provizorně otevřený nový úsek zanádražní komunikace. Kvůli opravám na Dobrovodské, a nově pak i na Novohradské ulici, o kterých vás Budějcká Drbna již informovala, musí vozidla využívat silnici, kde se nachází nová turbokřižovatka.

„Jde o systém, kdy jsou jednotlivé směry od sebe jistým zvýšením odděleny a jednotlivé pruhy se pak nekříží s druhými a vše dovoluje rychlejší průjezd danou kruhovou křižovatkou. Přesný termín hovoří o spirálových okružních křižovatkách, které nejsou na západ od nás až takovou novinkou nebo raritou,“ vysvětluje redaktor ÚAMK Igor Sirota. Na první pohled se tedy zdá, že by měly pomoci zatížené budějcké dopravě.

Jenže podle řidičů a čtenářů zřejmě není všechno zlato, co se třpytí. Po prvotních seznámeních s kruhovou křižovatkou u hřbitova v Mladém jsou slyšet kritické hlasy k jejímu vybudování.

„Nelze se tam s autem pořádně vejít, rádius je hodně malý. To znamená, že buď vjedete na retardér levým zádním kolem, nebo se zapíchnete do toho protilehlého pravým předním kolem. Pro nákladní auta a autobusy bude velmi složité tam projet,“ komentuje turbokřižovatku řidič Jiří Bláha. Podle něj není ideální ani orientace před nájezdem do jednotlivých pruhů.

Obavy však mírní Jiří Stach z Odboru dopravy a silničního hospodářství magistrátu města. „Na tuto část stavby bylo vydáno rozhodnutí o předčasném užívání stavby. Po dokončení navazujících větví směrem do Suchého Vrbného a do Mladého bude osazeno další dopravní značení, které bude informovat řidiče o správném průjezdu křižovatkou,“ ujišťuje čtenáře Budějcké Drbny, kterým poskytl nákresy, jak bude vše vypadat.

Strach také panuje nad viditelností betonových retardérů v zimních měsících. Rychlé sněhové nánosy by mohly řidičům způsobit nepříjemné komplikace. Podle města by k tomu ale nemělo docházet.

„Dle vyhlášky číslo 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích, musí být u dopravně významných silnic druhé třídy zajištěna sjízdnost do třech hodin od výjezdu posypových mechanismů. Doba od zjištění vzniku závady ve sjízdnosti silnice, do doby výjezdu prvních mechanismů, nesmí být v zimním období delší než 30 minut,“ vyvrací pochybnosti Stach.

Přijde vám turbokřižovatka účelná a bezpečná?

Celkem hlasovalo500 čtenářů

Štítky turbokřižovatka, zanádražní komunikace, Mladé, silnice, České Budějovice, Drbna.cz, Jiří Stach, Ústřední automotoklub České republiky, Jiří Bláha

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Badaxe Kocour

Hawky, on ten Swindonský kruháš (říká se tomu "magoc rounabout") není moc velký a hlavně ty malé kruháče uvnitř jsou asi pro kamiony dost svízel, bohužel to posuzuju podle fotek a nikoli z vlastní zkušenosti. Kdysi jsem si z toho děla srandu a můj anglický kolega mi vysvětli že je to naopak skvělé řešení a nejspíš měl pravdu. Pokud se na to podíváme tak máme buď možnost odbočit doleva a jet po vnějším kruhu k nejbližší ulici, nebo si najet ke středu a vjet na malý kruháč uvnitř a tím se dostat na vnitřní kruh který jede proti tedy doprava. pak další malým kruháčem do silnice vpravo. Nemusí se tedy jet celý kruh a údajně to dost podstatně urychluje dopravu a hlavně když chce někdo co silnice vpravo, nemusí to celé objet. Určitou logiku to tedy má, ale bohužel jsem si to nemohl vyzkoušet v reálu nikdy jsem se do Wiltshire kde Swindon leží nestihl podívat. Ono je jich v Anglii několik (asi 5) ale přes všechny výhody které to (teoreticky) má, se to myslím moc neosvědčilo, postavené je to v sedmdesátých letech a pak už další myslím nepřibyly. Takže to asi není tak skvělé jak si projektant představoval :-) což by ale mohlo být výzvou aby si to Budějce pořídili :-)

Sobota, 23. srpna 2014, 04:07Odpovědět

Hawky

B.Kocour - komentář mě pobavil...už vidím, jak tu všichni kroužíme a kroužíme...na takovým kruháči.. :-))) V Rotterdamu ho mají dokonce se semafory, to je taky zážitek. Ale opravdu v jiném poloměru, než budujeme u nás.

Pátek, 22. srpna 2014, 11:12Odpovědět

Badaxe Kocour

No nevím proč jsou v Budějcích pořád takoví přizdisr*či a nevybudují tu pořádný kruháš jako na západě, třeba tenhle v Británii by stál za okopírování a postavení u nás http://fishki.pl/fishka,Powodzenia-na-egzaminie,56291,1.html To by nám teprve svět záviděl :-) Tohle místo toho zdvojeného mezi nemanicemi a Borkem, to by byla paráda :-) To by se i prážáci podělali až by to viděli v reálu. Sice by to u nás zřejmě vyšlo dráž než v Británii (stojí ve Swindonu), tipnul bych si tak 10x, ale když chceme být světoví, musíme něco obětovat :-) Britům se v tom zalíbilo, takže postavili i pár dalších, tak proč ne u nás, pane Jochu? Sice by to vyšlo dráž, ale v reálu je to vlastně levnější :-) protože ten velký kruháč obsahuje ještě 5 malých uvnitř, takže na jednotku je to levnější :-) za cenu jednoho je jich šest :-). Bohužel se mi když jsem byl v Británii nepovedlo se do Swindonu dostat a zkusit si to projet :-) možná bych tam kroužil dodnes :-)

Čtvrtek, 21. srpna 2014, 20:20Odpovědět

Tomáš Fuk

Nevím; ale většina nových dopravních staveb v Budějicích mi přijde trochu divná. Potěšilo mě, že blbý pocit z průjezdu kruháči za mládským hřbitovem směrem do města, jsem - alespoň poprvé a potmě, neměl sám... Jediné, co mi chybí ke spokojenosti, je odborné vyjádření náměstka Jocha, že za to mohou nespokojenci s Máje, kteří svými "nezodpovědnými" požadavky, aby dopravní opatření nezhoršovala životní podmínky obyvatel, blokují snahu radnice vyřešit dopravní problémy. Jen by se, než se do mě zase pustí, měl domluvit s kolegyní Popelovou, která si dovolila tvrdit, že jím usilovně prosazované řešení by vedlo k tomu, že Horákovkou by projíželo 25 tisíc aut denně a patřila by k nejzatíženějším ve městě. {viz článek na iDned.cz z 9.7.2014 "Radnice tlačí na jižní spojku....° http://budejovice.idnes.cz/lide-odmitaji-stavby-ktere-budejovicka-radnice-planuje-pg4-/budejovice-zpravy.aspx?c=A140709_105355_budejovice-zpravy_khr } A abych zůstal (nejen genderově) vyvážený, dovolím si ocitovat ještě část vyjádření p. Jocha ze 17.9.2013 z diskuse k článku "Doprava opět zhoustne...." >> ... že ul. Milady Horákové nikdy kraj nepřevezme do svého majetku. Tzn. nikdy se propojení komunikací nestane komunikací vyšší třídy než je místní komunikace. Váš nekonečný argument, že budeme pokračovat dále do Litvínovic? Možná by jste se měl podívat do platných územních rozhodnutí. V lokalitě za univerzitou je naplánovaná a již probíhá nebo bude probíhat mohutná bytová či rodinná výstavba, nevím kdo jí tam pustil, ale tímto krokem možnost propojení odsoudil k zániku. Milady Horákové někdy s Litvínovicemi propojená bude, ale ne jako plnohodnotná komunikace, ale jako komunikace místní ( obslužná) která zajistí obslužnost nově vznikajícího "satelitu". Když jste takoví odborníci prozraďte mi kudy poveda ta plánovaná tranzitní komunikace skrz Litvínovice- byl jste tam někdy? Prosím, aby jste lidi nestrašil nebo resp. Vaše skupina nestrašili tím, že chceme přivézt do sídlište tranzitní nákladní dopravu.<< Tož tedy tak. A ty se občane vyznej, zda je to "odbornost" nejméně jednoho z nich, nebo záměr.....Pěkný den všem!

Čtvrtek, 21. srpna 2014, 10:01Odpovědět

Vencel Zaiml

Vždyť se tam s osobákem vejdu dvakrát... Naučte se řídit zastřízliva

Čtvrtek, 21. srpna 2014, 09:45Odpovědět

Hawky

Pane Zelenko, já jí taky projel, ale musel jsem skoro zastavit, abych se autem vešel mezi obrubníky....čili rychlost jsem dodržoval, protože byla skoro nulová. A ještě je důležité odkud kam jedete. Já jel dokola vnitřním okruhem s nájezdem od Mladého směrem na Vrbné. Všimněte si na plánku takových jazýčků (na fotce jsou na nich stopy od pneumatik) ve středu. Ty tam vadí a to nemám náklaďák.

Čtvrtek, 21. srpna 2014, 09:41Odpovědět

Jirka Havel

Tyhle turbokřižovatky dělají akorát tak zmatek a ne lepší průjezdnost. Mám tedy čest jen s tou na Máji, na silnici už jsem viděl za těch 15 let řízení ledacos, ale když jsem tudy jel prvně, nevěděl jsem skoro, kam mám ject. Proč nemůžou udělat normální kruháč, který je ve všech směrech přehlednější a hlavně bezpečnější?

Čtvrtek, 21. srpna 2014, 09:26Odpovědět

Vladimír Zelenka

já s tím nemám problém normálně se to dá projet ale musí se dodržovat rychlost

Čtvrtek, 21. srpna 2014, 09:09Odpovědět

Hawky

Začalo to na pidikruháči na mezinárodní výpadovce u Normy. S celkou slávou vybudováno jako ulehčení pro obyvatele Litvínovic a okolí. Tan rádius je tak malý, že skoro nikoho na hlavní nepřibrzdí. Tam se to svedlo na to, že nebylo místo pro vybudování většího kruháče. Ale tady? Místa okolo na 2 objezdy a navíc ty obrubníky....ano ve světě se používají, ale jen jako náznak a daleko nižší. Navíc jsme se nepoučili z dob výstavby panelákových sídlišť, kde se nejdříve vybudovaly chodníky a potom se zjistilo, kudy vlastně lidi nakonec chodí. Tady je to podobně. Naprosto nesmyslně se vydláždí prostor k obrubníku a teprve potom zjišťujeme kudy vlastně auta projíždí (viz foto), aby byla schopná se do vymezeného prostoru vůbec vejít. Architekt splnil normu, takže je z obliga, ale pro mě je to alibistický pitomec. A to, že v zimě by se mělo uklidit od sněhu do 3 hodin? Tohle může říct opravdu jenom hlupák. Když sněží, tak napadne za čtvrt hodiny tolik sněhu, že obrubníky zapadají. A to potom nebudeme smět 2 a třičtvtě hodiny objezd používat pane architekte?

Čtvrtek, 21. srpna 2014, 08:54Odpovědět

Lojza Chytrak

Přijde mi, že tady v Budějcích se pořádá soutěž o „nejvypečenější“ kruháč. Kruháče (ostatně za poslední léta i světelné křižovatky) nám vyrostly jak houby po dešti. Na žebříčku „povedenosti“ (nejspíš se budu opakovat) vede ten M. Horákové – E. Rošického (tento jej nejspíš v úmístění dostihne), v těch jízdních pruzích, aby se z prominutím prase vyznalo. Ještěže tam není takový provoz a jezdí tam zpravidla místní, kteří to znají, jinak by tam byla nejspíš nehoda za nehodou. Další povedený je kruháč u Globusu, kdyby měl po celém obvodu dva jízdní pruhy, fungoval by daleko lépe a nemuselo by tam docházet k nehodám. Tyto zlepšováky můžou fungovat pro řidiče, kteří dané místo znají, jakmile přijede někdo, kdo to nezná, svislé informativní dopravní značky určitě nepomůžou, stejně „padne rána“ a hned je po zamýšleném urychlení, potom stojí (nebo v lepším případě velmi pomalu jedou) všichni a k čemu je nám ono urychlení. To neumí vybudovat „normální“ kruhový objezd, když je na to prostor, o dostatečně velkém průměru (nemusí být velký jako na Okružní, ale mohl by být o něco málo větší než standardní „pidikruháče“) se stejným počtem dostatečně širokých nájezdových a výjezdových pruhů i stejným počtem pruhů po celém obvodu? Já bych udělal anketu hodnocení ve spokojenosti (a naopak s nespokojeností) s jednotlivými konkrétními kruhovými objezdy.

Středa, 20. srpna 2014, 23:23Odpovědět

Je turbokřižovatka pro Budějčáky přínosem?  |  Doprava  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.