Jelikož Budějcká Drbna vychází svým čtenářům co nejvíce vstříc, reaguje na tip od jedné z jejích čtenářek. Námět Lindy Konrádové se týká špatné časové signalizace na budějckých přechodech pro chodce. V jejím případě se jedná konkrétně o přechod přes velmi frekventovanou silnici ze sídliště Vltava k cyklostezce u řeky.
„Za dobu, kdy svítí na semaforu zelená, nemají pomalejší lidé šanci přechod pro chodce přejít. Těmi pomalejšími jsou myšleny například osoby s určitým postižením, důchodci, lidi se psem, ženy s dětmi, kočárky a podobně. Pěší jsou pro tuto skutečnost často uvězněni na ostrůvku, který rozděluje vozovku. Myslím si, že je to dost nepříjemné a dokonce i nebezpečné, zvláště pak na tak frekventované silnici. Tento rozdělený přechod pro chodce ostrůvkem má tedy rozhodně veliký nedostatek a je nebezpečný. Představa, že na něm stojíte mezi silnicemi a poblíž se stane dopravní nehoda... no, nechtěla bych být v kůži lidí stojících na ostrůvku ´beznaděje´ a už vůbec ne, kdyby s sebou měli děti!“ popisuje situaci Linda Konrádová.
Budějcká Drbna se rozhodla na dalších frekventovaných křižovatkách ve městě udělat malý test. Situace na zmíněné křižovatce je tak, jak říká čtenářka. „Na ostrůvek dojdu jen těžko, natož abych to stihla až na druhou stranu. Většinou musím na ostrůvku čekat na další zelenou,“ souhlasí paní Pospíšilová, důchodkyně žijící na sídlišti Vltava.
Dalším rušným místem, kde ani zdaleka nestihnete přejít na zelenou, je křižovatka Mánesova – Lidická. Tam se zeleným panáčkem pokocháte sotva pět sekund. Za tu dobu byste nestihli přechod přejet ani na kole. Důchodci, kteří bydlí v těsné blízkosti s křižovatkou, se shodují, že se cítí ohroženi. „Po dobu zelené nedojdu svým tempem ani do čtvrtiny přechodu,“ svěřuje se důchodkyně Punáková.
Také na křižovatce Husova – Dlouhá louka nestihnete na zelenou přejít. Zaprvé si na ni počkáte kolem tří minut a zadruhé netrvá ani pět sekund. Naopak dlouhotrvající zelenou si můžete užít například na minipřechodu v ulici Matice školské. Tam trvá až čtyřicet pět sekund.
Proč jsou ale semafory nastaveny takto? Lidé si myslí, že město chodcům nevychází vstříc. Pravda je ale jiná. Provoz světelných signalizací zajišťuje pro město firma Swarco Traffic CZ s.r.o.
Vedoucí provozovny této společnosti Radek Terber se vyjadřuje: „Město nemůže dopravu přizpůsobovat pouze chodcům. Na některých úsecích je zelená jen krátce, ale to stačí na to, aby chodec vstoupil do vozovky. Podle vyhlášky má zelená barva signalizovat dobu, po kterou je možno vstoupit do vozovky. Pokud to nestihne po dobu zelené, je samozřejmostí, že přes přechod dojde na druhou stranu. Řidiči by to měli respektovat. Pokud to někteří nerespektují, je to jejich nezodpovědnost,“ říká Terber a pokračuje: „Na křižovatkách, kde je zelená krátce, je i doba pro chodce kratší. Je to nastaveno tak, aby nevznikaly kolapsy. Stěžovat si na špatné časování signalizace je podle mě laické. Křižovatky jsou naprojektovány tak, aby doprava fungovala co nejplynuleji. Proto není možné jen tak upravovat časování semaforů. Chodce nikdo nechce omezovat a každý má nárok v klidu přejít silnici, aniž by musel běžet a podobně.“
S tím souhlasí i Jiří Stach z Odboru dopravy a silničního hospodářství budějckého magistrátu: „Je pravda, že nám sem chodí různé stížnosti, ale nejvíce si lidé momentálně stěžují na semafory na Novohradské, jsou tam umístěny provizorně kvůli objížďce. Semafory pro chodce jsou nastaveny tak, aby co nejméně brzdily jakékoliv účastníky provozu a nezpůsobovaly dopravní zácpy. Není možné je nastavit jen podle přání pěších.“
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.