Počasí dnes19 °C, zítra20 °C
Pátek 29. března 2024  |  Svátek má Taťána
Bez reklam

Rusové stojí o jižní Čechy a chtějí investovat do letiště

Na rozvoj Jihočeského letiště v Plané půjde v příštím roce z rozpočtu kraje 95 milionů korun, na provoz dalších 16 milionů a za 42 milionů se tam bude budovat heliport krajské záchranné služby. Město České Budějovice podpoří provoz 16 miliony. Částku schválili minulý týden radní.

Investice do letiště provázejí v obou institucích emoce zastupitelů, zatím jde o ztrátový projekt. Podle hejtmana Jiřího Zimoly (ČSSD) jsou ale na dobré cestě jednání o vstupu strategického partnera do jihočeského projektu ze Sverdlovské oblasti v Rusku.

Zatímco letos kraj kolem letiště buduje oplocení za zhruba 18 milionů korun, a příští rok půjde zhruba stovka milionů do navigačního systému, jsou zapotřebí další desítky milionů do výstavby odbavovací haly.

Jihočeský kraj vloni neuspěl se žádostí o dotaci Evropské unie, když Evropská komise zavrhla již schválený projekt za více než miliardu. Teď chce jít jinou cestou a hledá strategického partnera.

Krajská delegace ho našla a zářijovém výjezdu do Ruska, konkrétně do Jekatěrinburgu ve Sverdlovské oblasti. „Zatím se piluje smlouva o spolupráci mezi oběma regiony, zastupitelstva by ji měla projednat na jaře, pak by měla být už jen formálně podepsána,“ řekl hejtman Zimola.

Výjezdu se zúčastnil i ředitel Jihočeského letiště Ladislav Ondřich. Zatímco Jihočeský kraj má 636 tisíc obyvatel, Sverdlovská oblast 4,3 milionu a mimo jiné velký turistický potenciál.

„V současné chvíli jedná už několikátá delegace podnikatelů z Ruska na jihu Čech. O letiště jeví zájem především tamní cestovní kanceláře. Jihočeský kraj disponuje bohatou nabídkou turistických atraktivit, od památek UNESCO, přes lázně a rybníkářství až po známé hrady a zámky,“ uvedl Ondřich.

Turisté z Ruska by při přímých letech na jih Čech ušetřili čas i peníze. Let trvá čtyři a půl hodiny a ubytování je mnohem levnější než třeba v Praze.

Tamní společnost Ural Airlines se sídlem v Jekatěrinburgu provozuje pravidelné i charterové domácí i mezinárodní lety. Vznikla v roce 1993 po rozdělení společnosti Aeroflot. Disponuje pětadvaceti Airbusy A320 a A321. Aby mohly přistávat na někdejším vojenském letišti v Plané u Českých Budějovic, je třeba ho vybavit.

Kraj, jako majitel areálu, příští rok investuje do navigace, aby na letiště v Plané mohla dosedat letadla i za zhoršených povětrnostních podmínek, ve dne i v noci. Na jaře by mohlo začít výběrové řízení. Pak se budou budovat světla kolem přistávacích a pojezdových drah i stojanek, vysílače a propojení s řídící věží.

Jen testování navigace speciální laboratoří stojí 200 tisíc korun. Dalších asi 80 milionů je třeba na odbavovací halu. Hejtman nevyloučil, že strategickým partnerem by mohla být právě sverdlovská letecká společnosti anebo sdružení tamních podnikatelů.

Město České Budějovice a Jihočeský kraj se na společné podpoře financování letiště dohodly v roce 2006.

Zdroj: ČTK

Štítky Jihočeské letiště, Planá, České Budějovice, Sverdlovská oblast, Jekatěrinburg, letiště, Jihočeský kraj, Rusko, projekt, Jiří Zimola, ČSSD, Evropská unie, Evropská komise

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Badaxe Kocour

Přiznám se že moc nechápu k čemu letiště vlastně bude sloužit. Nějak se mi nezdá že by jeho přínos městu byl tak velký, aby se městu vyplatilo do něj investovat tolik peněz. Pokud se nepletu (třeba se něco změnilo) letiště vlastnila soukromá firma, takže se mi zdá že "dotace" (v reálu dary) kraje a města jsou poněkud nesmyslné. Buď si ta věc na sebe dokáže vydělat a pak ať si ji někdo provozuje, oplocuje a šlechtí - za své. Nebo nemá smyslu a pak nevím proč se do toho cpou veřejné peníze. Jediné že se v tom bystře prachy z města přesměrují do kapes někoho kdo jednou za týden tam přistane se sportovním letadlem. Kam by z letiště byl reálný provoz? Pokud vím kapacity řady letišť jsou volné a je celkem nesmysl budovat letiště na to, aby tu jednou za 14 dní přistál charter odkudsi z Uralu. Navíc pokud by šlo o mezistátní letiště musí zde být mnohem sofistikovanější odbavovací hala, celnice a další věci. Proč by to mělo město platit? Pokud by takové peníze dalo třeba do propagace (město i kraj) tak ti turisté sem snadno přijedou z letišť jako je Praha, Linec a Brno. Nějak mi to přijde jako prosté přesměrování peněz do kapes politických parťáků. Bude to stejně "úspěšné" jako lodní doprava, která taky pro město nic nepřináší.

Úterý, 10. prosince 2013, 13:53Odpovědět

Zdeněk Solfronk

Tak přece, letiště za každou cenu?! Alibismus je hrozná věc!!!! Doufám že v příštích komunálních volbách všechny zastánce letiště z lavic krajského úřadu a ze zastupitelstva města voliči vymetou jako pavučiny!! Vyhodit milardu korun z kapes nás všech je víc než drzé!!! ( samozřejmě postupně, ale přece) Udržovat projekt letiště za každou cenu nebudeme - předvolební PLKY HEJTMANA ZIMOLY, jsem dlouhodobě příznivcem ČSSD, ale mám oči i svůj názor!! a že by nás rusové spasili?? Asi ne,ale vybudovat pomník samolibých politiků všech politických uskupení bohužel řadu let láká ! jo hodinka v autobuse cestou z Prahy nezabije ani Rusa, a toho opravdu cena noclehu v Paze nebo v Budějovicích trápit nebude :-)))))) jo kdyby mohli dostavět Temelín to by asi bylo jiné!!! že by na kraji věděli něco víc??

Pondělí, 9. prosince 2013, 22:12Odpovědět

Rusové stojí o jižní Čechy a chtějí investovat do letiště  |  Doprava  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.