Celkem 66 970 tun posypových materiálů má před nadcházející zimou ve skladech Správa a údržba silnic Jihočeského kraje. Na starosti má přitom více než šest tisíc kilometrů silnic.
Zákonem stanovené zimní období, kdy silničáři zimní údržbu provádějí, začíná 1. listopadu a končí 31. března. Kryje se tedy s časovým intervalem, kdy musejí řidiči využívat zimní pneumatiky.
„Momentálně máme k dispozici 21,8 tuny soli a 45,2 tuny inertního posypového materiálu, kam se řadí například štěrk,“ upřesnil Miloslav Ouředník, provozní náměstek Správy a údržby silnic Jihočeského kraje s tím, že posyp se bude v případě potřeby během zimy průběžně doplňovat.
Jihočeský kraj normálně spravuje pouze silnice II. a III. tříd. Zimní údržba se ale vztahuje i na takzvané jedničky včetně rozestavěných úseků dálnice D3.
„Jedná se o více než 6,2 tisíce kilometrů komunikací. Zbylých 162 kilometrů silnic v kraji se v zimě neudržuje. A to vzhledem k jejich malému dopravnímu významu,“ dodal Ouředník.
Sjízdnost jihočeských komunikací je připraveno zajistit 195 sypačů s radlicí a 17 sněhových fréz. „Pro letošní rok jsme navíc nakoupili dvě nástavby na sypače na sůl a začátkem příštího roku počítáme s nákupem sedmi nákladních vozidel s univerzální nástavbou - pro sůl i inertní materiály, včetně radlice,“ naznačil Ouředník. Za volant uvedeného vozového usedá kolem 350 řidičů.
Mezi další pomocníky, které silničáři používají, patří sněhové zábrany, 16 hlásičů náledí a čtyři meteozařízení. „Sněhové zábrany, neboli zásněžky, jsme schopni rozmístit v úseku o celkové délce 20,5 kilometru. Osazují se tam, kde dochází k zavátí komunikací či závějím a o jejich umístění je v kompetenci pracovníků jednotlivých závodů správy a údržby silnic,“ vysvětlil Ouředník.
Jak dále sdělil, hlásiče náledí jsou v podstatě čidla, umístěná pod povrchem vozovky většinou na komunikacích I. tříd, které snímají její povrchovou teplotu či vlhkost. Dispečeři díky nim mohou lépe odhadovat, zda se bude na silnici tvořit například ledovka.
Meteo zařízení jsou zase v podstatě malé a zjednodušené meteorologické stanice, které pro dispečink zaznamenávají směr a sílu větru, venkovní teplotu nebo množství srážek.
Za nejhorší scénář zimy, která by na silničáře kladla nejvyšší nároky, pak Ouředník označil neustálé změny počasí, jehož důsledkem jsou i značné škody na komunikacích, například ve formě výtluků.
Za zimu 2011/2012 spotřebovala Správa a údržba Jihočeského kraje 63 941 tun posypového materiálu a na údržbu vynaložila 224,7 milionu korun.
Posypový materiál ve skladech | |
Sůl | 21 820 tun |
Inertní | 45 150 tun |
Celkem | 66 970 tun |
Délka spravovaných komunikací | |
Silnice I. třídy | 736,639 km |
Silnice II. třídy | 1 649,432 km |
Silnice III. třídy | 3 810,839 km |
Dálnice D3 | 33,785 km |
Celkem | 6 230,695 km |
Vozový park | |
Počet sypačů s radlicí | 195 |
Počet fréz | 17 |
Počet řidičů | 350 |
Posypový materiál | |
Sůl | 19 540 tun |
Inertní | 44 401 tun |
Celkem | 63 941 tun |
Náklady | |
Celkem | 224 651 000 Kč |
Napsala Kateřina Koželuhová
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.