Kristus v zahradě Getsemanské a dva spící apoštolové - letošní velikonoční objev uvnitř oltáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Jindřichově Hradci naznačuje senzaci. Zda se jedná o středověká díla pozdní gotiky nebo novogotického slohu z devatenáctého století bude předmětem dalšího zkoumání památkářů.
Při velikonočním úklidu místního proboštského kostela Nanebevzetí Panny Marie byly dne 10. dubna 2017 uvnitř hlavního oltáře nalezeny tři dřevěné vyřezávané a polychromované sochy (Kristus, evangelista Jan, apoštol Prokop), o jejichž existenci nikdo z farníků nevěděl. Datovat dobu uložení pomohl lístek v záhybu šatu jedné ze soch. Tužkou na něm kdosi napsal seznam ministrantů, kaplanů i jméno probošta Jiráka z roku 1907. Sochy pravděpodobně nikdo nespatřil 110 let. Skulptury jsou ve špatném stavu. Mají ulámané prsty a záhyby rouch, jsou napadené dřevokazným hmyzem, oprýskává polychromie.
Apoštol Jakub.
„Nálezem jsme příjemně překvapeni, nikdo neměl o uložení soch ani ponětí. Také v dokumentaci k mobiliáři chrámu o nich nebyla zmínka“, řekl otec Ivo Prokop, jindřichohradecký farář.
První prohlídka podle něj naznačila, že by se mohlo jednat o díla z období pozdní gotiky z přelomu 15. a 16. století. „Pozvali jsme proto pracovníky péče o církevní památky z biskupství, kteří nám potvrdili velkou pravděpodobnost této datace, stejně tak i odborníci Národního památkového ústavu v Českých Budějovicích a rovněž kurátor vyslaný Muzeem Jindřichohradecka“, dodal.
Evangelista Jan.
Přesné datování však může přinést pouze dendrochronologická analýza a laboratorní rozbor použitých barevných pigmentů, což by mělo proběhnout v rámci restaurování.
O dalším osudu soch se teprve rozhodne. „Pokud bude biskupství souhlasit, plánujeme požádat ministerstvo kultury o zapsání soch jakožto kulturních památek a nechat je restaurovat. Předpokládáme jejich zapůjčení buď místnímu Muzeu Jindřichohradecka či případně Alšově jihočeské galerii“, vysvětlil Ivo Prokop.
Kristus v Getsemanech.
Podle všeho se jedná o velmi významný objev v rámci celého jihočeského regionu. Je o to zajímavější, že jindřichohradecký kostel podlehl v roce 1801 spolu s celým městem ničivému požáru, kdy přišel prakticky o veškerou sochařskou i malířskou výzdobu.
„Netušíme, zda se sochy nějakou šťastnou náhodou dochovaly z původního vybavení či zda sem byly po požáru přeneseny z nějakého jiného místa“, uvedl otec Prokop, podle kterého je tu také jistá možnost, že by se mohlo jednat o velice kvalitní novogotické sochy vytvořené až po požáru v 19. století. To ale mohou rozhodnout jen specializované průzkumy soch.
Původně farní kostel, od roku 1625 proboštský chrám Nanebevzetí Panny Marie byl zbudován v gotickém slohu koncem 14. století. Spolu s městskou věží tvoří dominantu jindřichohradeckého starého města.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.