středa 11. prosince 2019 Dana

Divadelní sál Metropolu modernizoval zvukové vybavení

Divadelní sál českobudějovického Domu kultury Metropol, označovaný též jako divadelní scéna, byl původně koncipován jako víceúčelový prostor pro kino, příležitostné koncerty a představení zájezdových divadel.

Avšak jeho skutečná role v kulturním a uměleckém životě obyvatel jihočeské metropole je daleko významnější. Dnes by ho původní stavitelé asi nepoznali.

S výjimkou zkušebního promítání se tu pravidelné kino nehrálo. Zato tady mezi lety 1972 až doposud našla svůj domov opera Jihočeského divadla, baletní soubor a po určitou dobu i činohra Jihočeského divadla. Jen počet premiér, které zde Jihočeské divadlo uvedlo, se blíží číslu 400 a počet návštěvníků všech představení pak přesahuje 1,2 milionu osob.

Nabízí se otázka, co by se dělo, kdyby tento sál v Metropolu neexistoval. V jednom z rozhovorů říká Jiří Šesták, ředitel Jihočeského divadla: „Pro českobudějovické diváky zůstává Dům kultury Metropol především symbolickou budovou, kterou dnes využíváme především pro ´velkou operu´. Ta nemá v krajském městě lepší stánek.“

Neexistence divadelního sálu by určitě litovali i návštěvníci takzvaných zájezdových představení, především pražských divadel, která tu uskutečnila na 900 představení. Jejich celková návštěvnost pak přesahuje počet 400 tisíc osob.

Herci z Divadla Na Fidlovačce, z pražské Ypsilonky, Divadla Kalich či Divadla Bez zábradlí, i jejich kolegové z ostatních divadel, do Českých Budějovic rádi jezdí jednak kvůli vnímavému publiku, ale také kvůli tomu, že kvalita sálu a jeho technického, stále se modernizujícího zázemí, je nesrovnatelně lepší než u divadelních sálů, ve kterých běžně hostují.

Zásadní proměnou prošel divadelní sál po požáru divadelních dekorací v roce 1983. Ta si v té době vyžádala 40 milionů korun. Zdá se, že katastrofy měly v osudech tohoto prostoru i pozitivní význam. Po povodních v roce 2002 došlo k modernizaci vstupní haly a ke zkvalitnění klimatizace.

Handicap, kterým byla akustika sálu, později řešila instalace moderního zvukového zařízení VRAS nákladem čtyři miliony korun. Zajímavostí zůstává, že tento systém používá i koncertní síň v Tel Avivu, a že se jedná o americký patent, který vymysleli dva Češi.

Modernizace Metropolu v současné době pokračuje

V nové sezoně budou mít vystupující a hostující soubory k dispozici zvukovou soupravu, která systém VRAS posouvá lidově řečeno ještě o patro výš.

Pavel Frdlík, hlavní mistr zvuku Jihočeského divadla, který tuto modernizaci inspiroval a dozoroval, hovoří o přínosu nových technických zařízení velice spokojeně, i když používá řeč pro technického laika nepříliš srozumitelnou.

Takže, pro ty z vás, kteří se přece jen o zvukové systémy zajímají hlouběji, můžeme alespoň stručně uvést, že nová instalace řeší zvyšující se nároky na ozvučení a kvalitní přenos snímaného zvukového celku, ať se jedná o symfonická tělesa, operní či činoherní představení.

Nová technická zařízení přinášejí i nové možnosti. V tomto sále mohou hostovat i muzikálové soubory. Další zlepšení umožňuje instalace reproduktorových soustav systému Line Array od firmy NEXO a digitální mixážní pult Yamaha LS9(64), který nahrazuje dosavadní analogový pult. Pracuje s prostorovými efekty kompresory, ekvalizéry a dalšími doplňky.

Zastaralé typy přehrávačů a zvukových nosičů, které si v divadelním sále odsloužily své, nahrazují moderní jednotky firmy TASCAM, které umožňují přehrát téměř jakýkoliv digitální formát zvuku.

Větší operativnost a širší možnosti zvukaře umožňuje bezdrátový přenos digitálního systému pomocí routeru s možností wi-fi komunikace. Celkové náklady na zakoupení a instalaci nové technologie činily téměř jeden milion korun bez DPH.

Tisková zpráva

Štítky DK Metropol, divadelní sál, České Budějovice, modernizace zvukového vybavení

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.