neděle 11. dubna 2021 Izabela

Policisté si v sobotu u Lišova vyšlápli na motorkáře

Jestli jste prožili uplynulé sobotní odpoledne za řídítky motocyklu a nezastavili vás muži v uniformě, měli jste velké štěstí. Jihočeská policie totiž vyhlásila na tento den krajskou dopravně bezpečností akci s názvem Adrenalin. Ta byla zaměřena na snížení nehodovosti v důsledku nedodržování zákonných ustanovení řidiči motorek.

Budějcká Drbna strávila s dopravními policisty z Územního odboru České Budějovice na odpočívadle u Lišova necelou hodinu, aby zjistila, jak poslušné máme v regionu milovníky jedné stopy.


Plná čára není zeď

Ihned po příjezdu Drbny na místo měli dva muži v signálních vestách plné ruce práce, jelikož nedlouho předtím odchytili hned dva motorkáře. A jeden z nich byl velkou rybou – přímo před jejich zraky předjížděl přes plnou čáru. „Udělal jsem to na místě, kde se předjíždět nesmí. Kontroly jsem už sice nějaké zažil, ale tahle byla první závažná. Můj přestupek půjde do správního řízení, přiznal svoje pochybení Jan Kadlec z Křemže. Kromě toho si policisté všimli, že pneumatiky jeho Yamahy R6 nemají žádný vzorek. Tento další prohřešek si zaznamenali fotoaparátem a nechali motorkáře z Podkletí pokračovat v jízdě.

„Předjíždění přes plnou čáru zleva i zprava je pro motorkáře velmi nebezpečným jevem. Silnice je sama o sobě hladká a čerstvě nastříkaná čára při jejím přejíždění klouže stejně jako listí nebo jiné nečistoty na vozovce. Motorkáři navíc mnohdy mají vzorek pneumatiky pod povolenou úrovní,“ řekl mluvčí jihočeské policie Milan Bajcura, jenž zároveň vzpomenul páteční nehodu motocyklu na Budějcku: „Rakušan jedoucí po silnici z Českých Velenic do Gmündu přehlédl zaparkovaný Mercedes Vito, narazil do něj a zlomil si nohu. Musel tak být letecky transportován do českobudějovické nemocnice.“ Takové štěstí nemělo pět dalších řidičů motocyklů, kteří už zahynuli v letošním roce na jihočeských silnicích. Oproti loňskému roku počet obětí klesl, mezi lednem a červencem 2010 zemřelo v Jihočeském kraji šest motorkářů.

„Nebudeme si nalhávat, že motorkáři nepřekračují rychlost. Velmi nebezpečné jsou různé srazy nebo mistrovství světa motorek v Brně. Řidiči jsou pak plni adrenalinu a chtějí si vyzkoušet, jak rychle jejich stroj umí jet,“ řekl Milan Bajcura. Zároveň připomněl, že motocyklový sport je sezonní záležitostí, proto se nejvíce motorek pohybuje po silnicích od dubna do října. „Záleží ale na počasí, někteří ortodoxní motocyklisté jezdí celoročně. V dnešní době je to navíc módní trend. Kdo má peníze, koupí si motorku.“

Dechová zkouška dala zabrat

V síti policistů však v sobotu neuvízli jen piráti silnic, ale také majitelé takzvaných víkendových strojů. Kromě řidiče krásného chopperu Honda Shadow kontrolovali muži zákona i sympatickou paní na žlutém skútru.

„Byla to úplně normální prohlídka, všechno proběhlo bez problémů. S mojí motorkou se dá jet maximálně devadesátkou, potom už to hrozně fouká. Rychlou jízdu ani nevyhledávám, člověk si aspoň odpočine, prohlédne krajinu a přijde na jiné myšlenky. Je to prostě relax,“ pochvaloval si majitel Hondy Shadow, českobudějovický motocyklista Petr Čížek.

Žádný z kontrolovaných řidičů se nevyhnul dechové zkoušce, se kterou měli někteří úplně první zkušenost. Mezi ně patřila řidička skútru Marie Jiroušková z Rudolfova. „Na skútru jezdím už čtyři roky a byla to moje úplně první kontrola, stejně tak i dechová zkouška,“ řekla Budějcké Drbně řidička, jíž se při foukání do přístroje málem orosilo čelo.

Nervózním dojmem působil při kontrole dokladů Zdeněk Tůma z Českých Budějovic, jehož ale uklidňoval policista slovy, že nemusí mít strach, protože žádný přestupek nespáchal. „Kdykoliv mě zastaví, mám strach, jestli jsem někde něco neudělal. Většinou mám čisté svědomí, ale znáte to – každý z nás nejezdí vždy přesně podle předpisů a bez chyb. Snažím se však jezdit tak, abych se někde nenaboural, nezpůsobil někomu jinému škodu nebo újmu na zdraví. Papíry mám víc jak patnáct let, navíc jsem řidičem z povolání, takže vím, co si můžu na silnici dovolit,“ uvedl profesionální kamioňák.

Výbava je důležitá

„Hodně záleží na tom, jak je motorka vybavená, jestli má padáky nebo opláštění, které kryje nejen nohy, ale i hlavu. Prodejci pochopitelně doporučují motorkářům, aby si koupili to nejlepší ochranné vybavení. Tím není jen přilba, ale také oděv, různé takzvané páteřáky, bederní pásy či chrániče loktů a kolen,“ vyjmenoval několik ochranných prvků pro motocyklisty policejní mluvčí Milan Bajcura.

Zároveň poznamenal, že zastavování řidičů motorek je pro policisty velmi nebezpečné. „Musí předpokládat, že ho může objet nebo na něj dokonce najíždět. Bez obezřetnosti to nejde. Jev, kdy si motorkáři zakrývají kusy oděvů registrační značky nebo je ohýbají, se v jižních Čechách pořád vyskytuje.“

A co říkají samotní motorkáři na svou pověst mezi řidiči automobilů, když některým z nich jsou velmi ostrým trnem v oku? „Řidiči aut jsou bezohlední. Asi jim tam překážíme, nebo nevím… Vždyť se dá jezdit tak, aby si jeden druhému vyhověl,“ míní křemežský Jan Kadlec. Jeho slova doplňuje i Petr Čížek: „Někdy mi přijde, že se řidiči aut chovají hůř než my, kluci na motorkách. Vždycky se najde člověk, který se na silnici chová hrozně špatně, a je jedno, co řídí. Lidi nás zbytečně dojíždějí a tlačí se na nás, místo toho, aby ubrali a nebyli tak agresivní.“

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.