pondělí 26. října 2020 Erik

POLITICKÁ KORIDA: Měly by Budějce bojovat o turisty, kteří vyrazí na jih Čech?

České Budějovice. Turistický cíl nebo přestupní stanice? Podle některých lidí směřují turisté v jižních Čechách své cesty spíš do Hluboké nad Vltavou, Holašovic, Českého Krumlova nebo k Lipnu. Mělo by se město snažit udržet návštěvníky v krajském městě? A pokud ano, jak? Na to jsme se zeptali budějckých zastupitelů v další politické koridě.

Otázka: Mělo by podle Vás město „bojovat“ o turisty, kteří se vydávají na jih Čech? Pokud ano, jak?


Lukáš Mareš (Piráti)

Ano, rozhodně mělo! Situace v letošní turistické sezoně bude naprosto specifická, kdy většina návštěvníků bude z tuzemska. A jde o to, získat a udržet tyto návštěvníky ve městě po co nejdelší dobu. Pozice Budějovic v rámci Jihočeského kraje není jednoduchá. V jeho okolí existuje mnoho konkurenčních atraktivit od Hluboké až po Český Krumlov. Turisté musí mít důvod pro návštěvu našeho města. A na tom by měla radnice, destinační agentura Českobudějovicko-Hlubocko ve spolupráci s místními podnikateli zapracovat. Cest, jak zabojovat o turisty, je celá řada. Připravit bohatý a atraktivní kulturní, gastronomický nebo sportovní program, cílit na rodiny s dětmi, nabídnout návštěvníkům vícedenní slevové karty do městský zařízení (muzea, plovárna, MHD), oživit náměstí tématickými akcemi. Zapomenout by se nemělo ani na podnikatele působící v cestovním ruchu. Kromě již slíbené slevy z pronájmu restauračních zahrádek, by mohlo město podpořit podnikání například odpuštěním ubytovacích poplatků. Také si velmi dobře umím, podle vzoru Prahy, představit i přímou dotaci pobytu turistů v hotelových zařízeních v případě ubytování na více než 1 noc. Cílem všech těchto opatření by mělo být vybudování turisticky příjemného místa pro hlavní rodinnou dovolenou v letošním roce. Věřím, že letošní letní sezóna se nakonec vydaří. Mnohem větší starost mám ale o letošní podzim a zimu. Zde může být úbytek zahraničních turistů opravdu velký problém. Je proto potřeba jednat a zapojit všechny zúčastněné, kteří působí v cestovním ruchu, do plánování společné strategie na toto období. A město by mělo být aktivním iniciátorem takového plánu.

Petr Braný (KSČM)

Naše krásně město si určitě zaslouží větší pozornost turistů, než aby pro ně bylo pouze přestupní stanicí, protože jim má rozhodně co nabídnout. Je škoda před nimi ukrývat krásná zákoutí uliček kolem náměstí, překrásný výhled do okolí z Černé věže, nenajít bludný kámen, nebo neochutnat pivo z Budvaru a mnoho dalších pozoruhodností. Přesto si myslím, že máme stále co zlepšovat například na poli kultury. Samozřejmě by jednou z cest, jak zvýšit zájem turistů, mohlo být zřízení městské galerie, kde by se mohli prezentovat svými díly místní umělci a řemeslníci, ale také zavedení dnů jihočeské kultury, která je velmi bohatá. Měla by se prohloubit více spolupráce s Jihočeskou centrálou cestovního ruchu, aby tak došlo k větší propagaci města i do dalších regionů a do zahraniční, aby se České Budějovice staly pro turisty zajímavými už během plánovaní jejich cesty. České Budějovice by si měly ujasnit, co je jejich hlavním symbolem? Je to unikátní čtvercové náměstí? Černá věž? Masné krámy? Co vlastně je to hlavní ze všech věcí, které můžeme turistům nabídnout? Důležité je, aby se už konečně usnadnilo cestování. Dobudováním dálnice D3 a D4 se urychlí doprava turistů po silnici, dokončení železničního koridoru a rekonstrukce historického nádraží zpříjemní cestu vlakem, a rozhodně by bylo pro České Budějovice výhodné, kdyby už brzy došlo k plnohodnotnému využívání letiště České Budějovice.

Viktor Vojtko (STAN a Čisté Budějovice)

Pro České Budějovice je cestovní ruch ekonomicky i společensky významná oblast, o přilákání turistů a navýšení poptávky proto máme určitě zájem. Aktualizovaný program podpory cestovního ruchu za České Budějovice nyní finalizujeme ve spolupráci s naší destinační společností Českobudějovicko-Hlubocko a Jihočeskou centrálou cestovního ruchu. Konkrétně připravujeme zvýhodněné balíčky pro turisty, kteří se ubytují na dvě a více nocí – například nejméně 50% slevy na vstupné nebo MHD zdarma pro návštěvu blízkých lokalit apod. Tito turisté si tak budou moci vybrat různé sportovní, poznávací i kulturní aktivity podle svého zájmu. Cílem je přilákat turisty, kteří budou aktivně trávit čas v Českých Budějovicích a bezprostředním okolí, a to především v rámci individuálního cestovního ruchu. Atraktivitu města nejen pro turisty určitě zvýší i tradiční Umění ve městě či nová mola na Vltavě a Malši, která lépe zpřístupní tyto řeky např. pro paddleboardy. Z rozpočtu standardně na oblast cestovního ruchu vydáváme cca 7 milionů korun, měnit se v souvislosti se změněnou situací bude především zacílení těchto prostředků na domácí cestovní ruch a individuální aktivity, protože se během sezóny nelze spoléhat na větší akce.

Tomáš Bouzek (Společně pro Budějovice - Lidovci a TOP09)

Jižní Čechy jsou lákavou lokalitou s krásnou přírodou a množstvím památek. Společným cílem jednotlivých měst a obcí je přilákat návštěvníky z Čech i zahraničí k vícedenním pobytům. Tomu může napomoci koordinace aktivit na krajské úrovni a využití služeb Jihočeské centrály cestovního ruchu. Každá obec se samozřejmě snaží přilákat návštěvníky právě do svých ulic. Je pak logické, že by měla nabídnout to nejlepší a doplnit to ideálně vhodným portfoliem zajímavých aktivit. V Českých Budějovicích se řada takových akcí koná především v létě, ať už jde o Múzy na vodě, Město lidem, lidé městu nebo výstavy moderního umění ve veřejném prostoru. Ačkoli je tento rok výjimečný a kulturní i sportovní akce postihla řada omezení, přesto se řada z nich uskuteční. Výstavu moderního umění mohou zájemci vidět nejen v exteriéru, ale i přímo v historické Rabenštejnské věži, kterou město pro tyto účely pronajalo. Aktuálně byl zveřejněn záměr pronájmu Polygonální bašty, kde by se v příštím roce půjčovala audiovizuální technika pro interaktivní 3D prohlídku Budějovic. Pro přilákání dalších návštěvníků jsem navrhl zřídit Budějckou kartu, která by byla poskytována ve spojením s vícedenním ubytováním nebo za poplatek a umožnila by zdarma či se slevou návštěvu vybraných památek, sportovních zařízení města, užívání MHD a dalších služeb.

Viktor Lavička (ANO)

Z mého pohledu boj o turisty musí město České Budějovice nastavit odlišně, než jiná města, např. typu Č. Krumlov či Hluboká nad Vltavou. Máme oproti těmto menším městům výhodu ve velké ubytovací kapacitě, což může z našeho města udělat centrum pro výletovou turistiku do historických míst Jihočeského kraje, protože zase nemůžeme oproti nim nabídnout tolik atraktivních lákadel. Pak si myslím, že by odpadla tzv. jednodenní turistika a návštěvníci by v našem městě setrvali déle. Výhodou této strategie je skutečnost, že se turisté vždy odpoledne vrátí zpět a večer mohou strávit v našem městě. Již jsem se o této možnosti tzv. paprskovitých turistických výjezdů bavil i s naším dopravním podnikem a myslím si, že kapacitně bychom to zvládli. Město má ale také velký potenciál i pro lákadla v oblasti sportu, gastronomie či kultury. Domlouváme v tuto chvíli s kolegy určité formy turistických balíčků, které by mohly turistům přinést jisté výhody při návštěvě turisticky zajímavých míst našeho města, např. slevy na vstupném či jízdné v MHD na tato místa zdarma.  Turisté jsou jistě velice důležití pro chod města, ale důležití jsou zejména naši občané. Připravujeme s kolegy koncept s pracovním názvem „Léto ve městě“, který zahrnuje drobné aktivity, které by měli našim občanům zpříjemnit čas prázdninový, např. mola na řekách, nové work-out hřiště, scénář kulturních akcí, aj. Je totiž potřeba udržet naše občany ve městě a nabídnout jim alternativy pro volnočasové aktivity, které v tuto chvíli nabízí spíše jiné oblasti v okolí Českých Budějovic. Do budoucna by pak jistě byl pro naše spoluobčany, ale i turisty zajímavý záměr, který chystáme, a to relaxačně – volnočasový areál, který by v lokalitě 4D sdružoval vodní a saunový svět, sportovní halu i venkovní sportoviště. Tento areál by tak volně navazoval na již stávající Park 4D a první krok, tedy změnu územního plánu, jsme již na zastupitelstvu udělali.


Odpovědi nejsou redakčně upraveny a jsou řazeny podle data a času doručení do redakce. Juraj Thoma (HOPB) a Martin Kuba (ODS) na dotaz redakce neodpověděli.

Ohodnoť článek

Foto Jan Luxík

Štítky politická korida, politika, České Budějovice, turistický ruch

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.