Bez ohledu na dopady koronaviru chtějí lídři nejsilnějších politických subjektů na jihu Čech i podzimních krajských volbách pokračovat v investicích do silniční infrastruktury. Hodlají se hlavně zasadit o další pokračování stavby dálnice a obchvatu Českých Budějovic. Vyplývá to z ankety. V kraji momentálně vládne koalice ČSSD, Pro Jižní Čechy a Jihočeši 2012.
Jaké projekty by měly být investiční prioritou kraje v nadcházejícím volebním období? A neohrozí krajské investice očekávaný výpadek daňových příjmů způsobený hospodářským poklesem kvůli epidemii koronaviru?
Pavel Hroch (Jihočeši): "V žádném případě nechceme omezovat investice. Prioritou zůstávají projekty v dopravní infrastruktuře, opravy a modernizace majetku kraje nebo majetku svěřeného příspěvkovým organizacím. Zdárné dokončení projektu LIFE a dalších, již započatých projektů v končícím volebním období."
František Konečný (ANO): "Zejména stavby obchvatů měst, stavba Jižní tangenty spojující D3 se silnicí E55 u letiště, opravy a modernizace krajských komunikací, stavby nových domovů pro seniory a dokončení dostaveb krajských nemocnic. Pokud budu hejtmanem, tak zásadní krajské investice nebudou ohroženy."
Martin Kuba (ODS): 1. "Naším cílem bude zapojit krajské finance do projektů, které je potřeba realizovat v jednotlivých okresech. Mateřské školy, seniorské domy, městské byty, dětská hřiště, sportoviště nebo vodovody. To jsou investice, se kterými prostě obce potřebují pomoct a jsou pro jejich obyvatele zásadní, protože se jich všech dotýkají."
Lukáš Mareš (Piráti): "Prioritní jsou pro nás investice do základní infrastruktury, protože tak nejlépe podpoříme ekonomiku našeho regionu. Z pohledu kraje za ně považujeme silniční síť včetně obchvatů nejvíce přetížených obcí včetně Českých Budějovic. A kromě infrastruktury fyzické budeme investovat i do té digitální."
Radek Nejezchleb (KSČM): "Prioritou je urychlit dopravní stavby D3 kolem Českých Budějovic a směrem k hranici s Rakouskem, stavby propojení D3 a budoucí D4. Rozpočtování a hospodaření kraje bude v příštích obdobích určitě velmi náročné. Cílem KSČM je, aby nastávající hospodářské krize měla co nejmenší dopad na kvalitu života občanů Jihočeského kraje."
Jana Pupavová (SPD): "V každém případě budeme posilovat investice do bezpečnosti kraje a to na základě dokumentu Bezpečnostní strategie ČR, kde stanovíme bezpečnostní hrozby, které reálně ohrožují obyvatelstvo Jihočeského kraje."
Ivana Stráská (ČSSD): "My preferujeme dostupné veřejné služby, tedy investice do sociálních zařízení, rostoucí potřeba lůžek je zřejmá, investice do nemocnic a zdravotnických technologií, samozřejmě do škol. Avizovaný výpadek příjmů rozhodně povede k tomu, že se bude velmi pečlivě vážit, které investice upřednostnit."
Jiří Švec (STAN): "Například, aby žáci na školách zřizovaných krajem měli odpovídající zázemí, což znamená vybavené a moderní učebny, dílny a také sportoviště. Samozřejmě budeme preferovat systémové investice do silnic a další dopravní infrastruktury."
František Talíř (Společně pro jižní Čechy; TOP 09 a KDU-ČSL): "Kraj, který má díky dobrému hospodaření v minulých letech našetřeno cca 3 mld. Kč na svém účtu, musí naopak investice posílit, aby dával práci místním firmám, které o ni kvůli koronaviru často přicházejí. Klíčové jsou pro nás investice do dopravní infrastruktury a do dostupného bydlení."
Jihočeský kraj je nově jediným akcionářem společnosti Jihočeské letiště. Jaká je podle vás ideální strategie pro další rozvoj projektu?
Pavel Hroch (Jihočeši): "V dané situaci, která panuje v letecké dopravě v době koronavirové, nezbývá jiné řešení z našeho pohledu a to dokončení certifikace na mezinárodní letiště, která není jednoduchá i z toho pohledu, že zatím v ČR nikdo letiště necertifikoval. Přitom vést jednání s partnery, kteří projevili zájem o provozování tohoto letiště."
František Konečný (ANO): "Nalezení strategického partnera a i pomocí dlouhodobého pronájmu části krajských pozemků u letiště, zajistit ekonomickou soběstačnost provozu letiště."
Martin Kuba (ODS): "My jsme ještě před zahájením této rozsáhlé modernizace apelovali na tehdejší vedení kraje, aby si k ní našlo strategického partnera. Když už tam ale ty peníze od kraje vložené jsou, bude muset nové vedení kraje přijít s jasnou strategií, jak nejen letiště, ale i všechny jeho pozemky využít především ve prospěch Jihočechů."
Lukáš Mareš (Piráti): "Ačkoli hledání provozovatele letiště neproběhlo ideálně, považujeme projekt mezinárodního letiště v současné podobě za neperspektivní. Budeme hledat takové využití areálu, které posune ekonomiku regionu do 21. století."
Radek Nejezchleb (KSČM): "Dlouhodobě vidím problém ve špatné manažerské práci představenstva i vedení kraje. Nyní proběhla certifikace, ale doba zcela devastuje leteckou dopravu. Je zde proinvestována miliarda korun, věříme v příští využití vzdušné dopravy."
Jana Pupavová (SPD): "Řešením se jeví pronájem vhodnému investorovi. Pro SPD by bylo přijatelnější, aby o budoucnosti letiště rozhodli občané v závazném krajském referendu."
Ivana Stráská (ČSSD): "Věřím, že až pominou omezení daná opatřeními proti koronaviru, budou již existovat dohody se strategickým partnerem. Na jejich základě dojde k využití letiště i okolních pozemků."
Jiří Švec (STAN): "Otázku letiště by by měli řešit zastupitelé společně a to bez ohledu na to, kdo je v koalici a kdo v opozici. Pro mě bude prioritou, aby nedošlo k privatizaci krajských pozemků na letišti a jeho okolí."
František Talíř (Společně pro jižní Čechy; TOP 09 a KDU-ČSL): "Ideální strategie je přestat utápět v letišti stamiliony a nasměrovat tyto prostředky k lidem. Proto prosazujeme např. porodné 5000 Kč a pastelkovné pro prvňáčky 2000 Kč. U letiště musíme hledat způsoby pro jeho udržitelnost, mj. formou pronájmu soukromé společnosti."
Vedení Jihočeského kraje v minulém roce zahájilo kampaň na téma záchrana Šumavy. Souhlasíte s ní a hodláte v ní nějakým způsobem pokračovat?
Pavel Hroch (Jihočeši 2012): "Určitě se této tak vážné otázce musíme věnovat a třeba i další kampaní a upozorňovat na možnosti, jak řešit tuto situaci se zapojením odborníků či akademické obce. Kampaň byla vedena nejen na Šumavu, ale na plošné ohrožení lesů na území Jihočeského kraje."
František Konečný (ANO): "Souhlasím s návrhy, které vedení kraje prosazovalo, ale nesouhlasím se stylem kampaně, kterou vedlo. Je třeba si sednout ke společnému stolu se zástupci Národního parku a Ministerstvem životního prostředí a nalézt přijatelná řešení pro všechny strany."
Martin Kuba (ODS): "Ne. A to i přesto, že šumavské lesy považuji za jedno z největších přírodních bohatství našeho kraje. Myslím si, že ta debata by měla probíhat hlavně na odborné úrovni."
Lukáš Mareš (Piráti): "S podobou té kampaně rozhodně nesouhlasíme. Nebyla to kampaň za záchranu Šumavy, ale za zviditelnění určitých politiků."
Radek Nejezchleb (KSČM): "Problém Šumavy je střet pohledů ekologických odborníků z NP Šumava s pohledem samosprávně podnikatelským, který nechce jen chránit přírodu Šumavy, ale chce rozvíjet tuto oblast tak, aby umožnila život obyvatel Šumavy. Nejen Šumava musí být z hlediska ochrany přírody, ale pro cestovní ruch i rozvoj života lidí v největší péči každého zodpovědného vedení kraje."
Jana Pupavová (SPD): "Pokud SPD uspěje v krajských volbách, bude muset nejprve prověřit protichůdné informace ve věci, jak to na Šumavě skutečně vypadá. A na základě posouzení všech pro i proti naši odborníci doporučí optimální další postup. Zejména vzhledem k současné kůrovcové kalamitě."
Ivana Stráská (ČSSD): "Nešlo pouze o záchranu Šumavy, kampaň se týkala stavu našich lesů obecně. Díky normálnímu létu, kdy normálně pršelo, na tom mohou být lesy o malinko lépe. Ale je třeba na situaci upozorňovat a je třeba hledat účinná řešení. Lesy = voda = zdravá krajina."
Jiří Švec (STAN): "Stejně jako aktuální strašení lidí koronavirem považuji i dohady o Šumavě pouze za snahu některých politiků a stran udělat si vlastní propagaci. Vůbec nezpochybňuji změny klimatu a potřebu na ně reagovat. Ale bezhlavě hájit jeden či druhý směr není poslání moudrého člověka."
František Talíř (Společně pro jižní Čechy; TOP 09 a KDU-ČSL): "Jde mi o zdravou Šumavu a o místní obyvatele, ne o zájmy developerů. Odmítám proto konfliktní přístup a oba extrémy, tedy buď všechno vykácet, nebo všechno nechat svému osudu. Pokud chceme Šumavu opravdu zachránit, musíme dát prostor především odborníkům."
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Dálnice, univerzální spása kraje. Napadlo politické leadery, jak se produktivnější provoz po dálnici srovná do ulic měst, tam kam většina míří? Minulé provinciální vlády tu rozbily na padrť systém veřejné dopravy (v JČ je teď nejméně využívána v rámci ČR!!!), bolševicky tak přinutily všechny používat auta. Takže frontám, kolonám, zlému parkování přihlouple pomohly.